• 0

Market feedback Toy Brokers, retailers en stealth mode?

Beste HL-ers,

 

Als ondernemersteam zijn we hard aan het werk met ons concept om een proof-of-concept gerealiseerd te krijgen. Wij denken dat dit laatste zeer noodzakelijk is om ons product duidelijk te maken, aangezien iets vergelijkbaars moeilijk(er) aan te wijzen is.

Een tijd terug hebben we geprobeerd pre-seed geld binnen te halen d.m.v. het indienen van een uitgewerkte business case. Helaas durfde de commissie zich niet te branden aan ons visonaire concept. Ondanks dat iedereen enthousiast is ALS wij ons concept uit de doeken doen, hebben zij ons naar huis gestuurd met de opdracht om meer market feedback van experts te verkrijgen. Prima, gaan we doen!

 

Ons concept zit in de categorie van een zeer high-tech ‘speelgoed / gadget’ product. Hoewel ik meteen wil opmerkingen dat deze benaming het product onrecht aandoet en de gehele lading zeker niet dekt.

Waar ik naartoe wil is het volgende. Zoals beschreven in een link hier op HL (http://www.bothsidesofthetable.com/2011/06/27/10-lessons-for-managing-marketing-at-an-early-stage-startup/) worstelen ook wij met de ‘stealth’ vraag; willen we ons concept aan vele presenteren om de benodigde feedback te krijgen of niet en hoever gaan we daar in?

 

Voor ons marktonderzoek zouden we bijvoorbeeld contact op kunnen nemen met inkopers van retailers: intertoys, bart smit, mediamarkt, toys2play, Otto Simon, bol.com noem maar op. Maar hoe ver kun je hier in gaan met de zekerheid dat zij er niet met je concept vandoor gaan? Heeft iemand hier ervaringen mee? In een later stadium zijn we beschermd door patenten en relaties met toeleveranciers (WIP) maar nu hebben we nog onvoldoende ‘head-start’ om ons concept te kunnen beschermen. Dergelijke partijen hebben de middelen om (delen van) ons concept veel sneller uit te werken, die strijd willen we dus vermijden.

 

Een andere manier zijn ‘toy brokers’ zoals ik die vele op internet aantref. Dit zijn partijen die je concept tegen betaling onder een NDA willen reviewen en daar feedback op geven. En als ze er brood in zien voor jou willen lobbyen bij partijen als Mattel, Fisher-Price, Hasbro etc. (waar je klaarblijkelijk zelf bijna niet tussen komt als je dat zou willen). Buiten het feit dat ze voor dat laatste een mijn inziens veel te hoge prijs vragen, ben ik wel geïnteresseerd in stap 1; één ronde market feedback van (toy) experts op ons concept tegen een vaste prijs.

 

En hier dan mijn hoofdvraag: Heeft iemand ervaringen om te werken met dergelijke ‘toy brokers’? Welke? Of kent iemand dergelijke goede partijen in Nederland of Europa (ik vind vooral US georiënteerde en enkele UK) omdat ik het liefste gewoon binnen persoonlijk binnen stap.

 

Alvast bedankt voor de reacties!!

 

p.s. Als iemand andere manieren weet om goede expert feedback te krijgen op ons concept dan is die natuurlijk ook welkom.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

De naam Griffioen Design had ik al eerder op het HL forum gevonden. Toen ben ik naar zijn website gegaan en daar krijg ik sterk de indruk dat dhr. Griffioen meer (zeg sterk) georienteerd is op (bord)spellen en puzzles. Toen hij daar eerder werd geintroduceerd was het ook vanwege die reden, iemand die een nieuw spel had bedacht en feedback wilde. In die categorie zitten wij in het geheel niet dus denk ik dat dit voor ons niet de juiste expert is. Zijn Linkedin profiel geeft helaas hetzelfde beeld.

 

Toch bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
  • 0

Speelgoedwinkeliers zijn zelden speelgoedmakers. Desondanks kunnen ze je markt wel verzieken. Zoek eens op de kwestie Bratz versus Barbie. Bratz is ontstaan toen een inkoper van Walmart op zoek was naar een tegenwicht voor Barbie. Daaruit zijn Bratz voortgekomen, en tien jaar van gedoe.

 

Waarom ga je niet eens met de speelgoedmannen van Bol.com praten? Die hebben een teen in de markt, maar zijn vast niet geinteresseerd in productie.

 

Wat/wie is trouwens 'de commissie'?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een mailtje de deur uit gedaan richting dhr. Griffioen (to be continued).

 

BOL.com heb ik inderdaad ook genoemd. Maar waarom zouden zij zoveel anders zijn dan Intertoys. Ik neem aan dat beide de producten bij partners (producenten) inkopen. Dus een goed idee is makkelijk daar op tafel gelegd lijkt me.

 

Heeft er iemand misschien ervaring met z.g. Toy Brokers?

Link naar reactie
  • 1

Ja ik heb zelf ook ervaring met toybrokers. Helaas is er geen Nederlandse toybroker. Ons land heeft vooral een bordspelen industrie. In de VS zijn er diverse toybrokers. Ik heb zelf jarenlang contact gehad met toysngames.com en vaak met de directrice ervan, Carol Rehtmeyer. Echter schijnen de zaken daar niet zo goed meer te gaan in Amerika. Hun website met veel nuttige tips is verdwenen. Ook heeft mijn zakenpartner de TGIF beurs bezocht.. Er was van te voren beloofd dat er op die beurs volop gelegenheid was om te netwerken met inkoop en R&D managers. Maar die waren er toen nauwelijks en de hele dag was gevuld met zinloze cursussen.. Je moet echt eerst een kant en klaar product hebben wat zo verkocht kan worden in de winkel anders heeft het weinig zin om met toybrokers te spreken. Wellicht is het een goed idee om met iemand van 1uptoys te spreken. Dit bedrijf van een groep Nederlandse studenten ( Ronald Mannak was/is ook Higherlevel lid)heeft de airgitar ontwikkeld en hebben er zelfs mee op de Spielwarenmesse in Neurenberg gestaan op de stand van Silverlit geloof ik. Hun website is trouwens ook verdwenen??

 

Paul

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste PaulGo,

 

De mannen van 1uptoys was ik inderdaad eerder ook al tegengekomen op mijn speurtocht. Ronald Mannak zit momenteel in de US. Het bedrijf 1uptoys is helaas ten onder gegaan (ondanks het succes).

 

m.b.t. jouw ervaring met toybrokers; ik heb inderdaad geen toybroker kunnen vinden in Europa (met uitzondering van de UK).

 

Je geeft aan echt al een kant-en-klaar product te moeten hebben voordat toybrokers interessant zijn? Echter, de websites van de verschillende toybrokers geven juist aan ook al heel gelukkig te worden van tekeningen, schetsen, animaties, beschrijvingen etc. Verder zeggen de meeste om op basis daarvan (tegen betaling van ongeveer $100 - $200) goede feedback te kunnen geven op je concept. Dat laatste gaat het me (ons) met name om. Bewijs dat er vanuit de markt interesse is in ons product.

 

Wij zitten dus met het kip-ei probleem: om investeringen rond te kunnen krijgen hebben we feedback nodig van experts die ons concept als positief en haalbaar beoordelen, echter om goede feedback te kunnen krijgen (bv. user tests) hebben we eigenlijk eerst een prototype nodig en dus investeringen.

 

Wat zijn jouw (of andere) ervaringen met het verkrijgen van feedback op je concept door deze ToyBrokers?

 

Het is namelijk niet gezegd dat we later met deze partijen in zee willen gaan om ons product daadwerkelijk op de markt te krijgen.

 

Bedankt!!

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Feedback door toybrokers is helaas vaak subjectief. "Wat een geweldig product, daar zien wij zeker kansen voor." Net zoals octrooigemachtigden die later aan jou te hopen verdienen, zullen ze zelden de grote risico's en zwakke punten vertellen. Ronald Mannak kan jullie wel aan de naam van de Nederlandse directeur van toys XL helpen die hun indertijd heeft verder geholpen met internationale contacten. Daar heb je meer aan dan $ 200 euro betalen aan een willekeurige toybroker. Meestal krijg je dan een kort standaard briefje terug waar je niks aan hebt. Carol Rehtmeyer kostte ook aardig wat geld $100 maar stuurde een keurig 10 paginas lang rapport op, waaruit bleek dat zij er wel serieus naar had gekeken. Dat doen ze lang niet allemaal. Daar wordt ook voor gewaarschuwd op internetfora. Zo'n directeur van een speelgoed winkelketen heeft veel zicht op de speelgoedmarkt. Dit is een erg moeilijke markt met veel concurentie en hoge marketing kosten. Jouw product moet echt totaal anders zijn dan wat er al op de markt is.

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

Helaas zag ik op internet dat 1uptoys failliet is gegaan voorjaar 2010 met dramatische gevolgen voor de eigenaars. Doordat ze niet aan voldoende vervolgfinanciering konden komen en een overheidssubsidie veel te lang op zich liet wachten. Ronald is alles kwijtgeraakt en is gedesillusioneerd naar Siliconvalley in de VS vertrokken. Zie onder Google 1uptoys+ failliet. Zonde van zo'n kansrijk bedrijf dat vele prijzen, waaronder Newventure heeft gewonnen. Ik weet niet of het een geschikt moment is om hem te benaderen. Carol Rehtmeyer had eerst ook een mooie informatieve website. Die is ook verdwenen dus daar gaat het ook niet geweldig mee. Dat valt mij de laatste tijd op: enorm veel bedrijven gaan failliet. De enige wijze om dat te voorkomen is bij R&D zo slim mogelijk te investeren. Voor het ontwerp van een speciale machine ben ik niet naar een duur CAD designbureau gegaan maar naar een eenvoudige jongen bij een metaalbedrijf. Die is een duizendpoot en heel handig op de computer. In drie middagen tijd heeft hij de hele constructie op mijn aanwijzingen getekend voor 700 Euro. Het past allemaal perfect en bij een officieel CAD designbureau had mij dat minstens 10 keer zoveel gekost: 7000 Euro. Ook had die jongen meteen tijd voor mij. Bij een programmeur/ ontwerpbureau moet je geregeld weken wachten. Tijd is kostbaar bij innovaties. Vertraging kan rampzalig zijn hierbij. Technologische ontwikkelingen gaan razend snel. Een goede innovatie nu is over een jaar al achterhaald door nieuwe ontwikkelingen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Raalst,

 

Wellicht is de volgende fabrikant Spinmaster een geschikte speelgoedfabriek om jouw vinding te beoordelen: http://www.spinmaster.com/inventorsframe.htm.

Hier kan je een online formulier invullen.

 

Anders is er nog de TIA: http://www.toyassociation.org/AM/Template.cfm?Section=Inventors_and_Designers

 

Hier staat allemaal nuttige informatie en een lijst van vertegenwoordigers voor speelgoedproducten, waar in ons land een ontstellend tekort aan is.

 

 

Paul

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.