Ga naar inhoud

Van 3,47% naar 5,47% aandelen

Geplaatst:

chrisw

Goed forum, dit! Heb al veel informatie kunnen vinden, maar zit nog met een aantal vragen.

Ik heb de kans om 2% meer aandelen te kopen van het bedrijf waar ik nu in loondienst werk. Ik bezit privé al 3,47% aandelen. Ik ben van plan om een personal holding BV op te richten en alle aandelen daarin onder te brengen. Ook kan ik overgaan naar een management fee-constructie, als dat inderdaad aantrekkelijk is.

[*]In welke volgorde moet ik dingen regelen? BV oprichten, bankrekening voor de BV oprichten, €18.000 op die bankrekening zetten, privégeld voor de komende transactie in de BV onderbrengen, privé-aandelen in de BV onderbrengen, privé-lening in de BV onderbrengen, nieuwe lening afsluiten vanuit de BV (Privégeld is niet voldoende voor de aankoop. Deze lening kan meteen als de benodigde €18.000 fungeren.)

[*]Klopt het dat ik straks wel naar een management fee-constructie kan overgaan, zolang het bedrijf (noem je dat de werkmaatschappij?) de premies werknemersverzekeringen blijft afdragen? Omdat ik met mijn lage percentage aandelen de beëindiging van mijn managementovereenkomst niet kan tegenhouden.

[*]Hoe kan ik ervoor kan zorgen dat mijn huidige aandelen niet privé vervreemden (met als gevolg 25% over de overdrachtsprijs) wanneer ik ze overdraag aan de holding BV?

[*]Later moet ik nog aan de slag met opbouw pensioen in eigen beheer. Tips?

[*]Vergeet ik iets?

Bij voorbaat dank!

Featured Replies

Geplaatst:

chrisw

• Auteur

Helaas geen reactie gekregen, maar ik ben er inmiddels via een andere weg uit. Voor het nageslacht:

[*]De volgorde is als volgt: de notaris stelt een concept akte voor de holding BV op, daarmee open je een bankrekening voor de BV, daar stort je €18.000 op, dat geeft de bank door aan de notaris, de notaris rondt de akte af, je brengt je privé aandelen en lening onder in de BV, de accountant verklaart op grond van 2:204c BW dat die overdracht tegen 'marktconforme' prijs is verricht, nieuwe aandelentransactie vindt plaats, klaar.

[*]Het management-fee vraagstuk moet ik nog uitzoeken.

[*]Vervreemding houdt NIET in dat er 25% over de overdrachtsprijs betaald moet worden, maar 25% over de overdrachtsprijs MINUS de oorspronkelijke waarde. In mijn geval is dat zeer weinig.

[*]Pensioen moet ik nog uitzoeken.

[*]Ik hoop dat ik niets vergeet. ;-)

Geplaatst:

ronaldinho

Je had 3,47% van de aandelen, dus geen aanmerkelijk belang. Dat betekent dat de aandelen in box 3 vallen en vervreemding aan de BV niet aan belastingheffing is onderworpen. Na de overdracht aan de holding (of de uitbreiding tot 5% of meer) is sprake van box 2.

Nadeel is wel dat je nu tegen een stukje dubbele belastingheffing aan kunt lopen: de box 3 heffing is gebaseerd op je vermogen op 1 januari en betaal je over het hele jaar. Vanaf het moment van inbreng in de BV, vallen de aandelen in box 2 en zijn de werkelijke inkomsten belast. Over de inkomsten dit jaar die na het moment van inbreng vallen, betaal je dus eigenlijk 2 keer belasting. Maar dat is nu eenmaal het systeem.

Of je met een managementfee wil gaan werken en pensioen in eigen beheer op kunt c.q. wilt bouwen is een andere vraag. Op grond van de pensioenwet ben je pas DGA bij tenminste 10% van de aandelen in de werkgever. Afhankelijk van bij welke vennootschap je een civielrechtelijke dienstbetrekking hebt, kun je dan pensioen in eigen beheer opbouwen. Daar zitten zowel voor- als nadelen aan, die je goed tegen elkaar af moet wegen.

Overigens zijn er mensen die aangeven dat een holdingstructuur bij minder dan 7 a 8% van de aandelen uiteindelijk duurder is dan het rechtstreeks houden van die aandelen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Geplaatst:

chrisw

• Auteur

Dank je wel voor je antwoord!

De voornaamste reden voor mij om met een management fee te willen werken, is dat ik voor belastingen kan sparen in de holding BV, waarmee ik schulden kan aflossen en aandelen bij kan kopen. (Zodat ik inderdaad snel over die 7 à 8% kom.)

Begrijp ik goed dat:

[*]Met maar 5,5% aandelen wel met een management fee gewerkt kan worden?

[*]Daar geen loonheffingen over betaald hoeven te worden op basis van de doorbetaaldloonregeling?

[*]Die loonheffingen uiteraard wel betaald worden over het salaris dat mijn holding BV aan mij uitkeert?

[*]Ik wel premies werknemersverzekering moet blijven betalen vanuit de werkmaatschappij?

[*]Pensioen ook nog vanuit de werkmaatschappij opgebouwd moet worden?

[*]Ik wel DGA ben, alleen niet vanuit pensioenperspectief?

Mijn bruto maandsalaris is nu €5500 exclusief pensioenopbouw. Wat is dan een reëel management fee?

En welk salaris zou ik dan minimaal aan mezelf moeten uitbetalen?

Maakt een VAR-dga nog iets uit in mijn situatie?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.