• 0

jaarcontract nodig

Ik ben een ondernemer in spe en ben druk bezig om een goede ondernemingsvorm te zoeken. Ik heb op deze site al veel threads gelezen over ltd en euro-b.v.'s en dat lijkt me interessant.

 

Waar het mij om gaat is het volgende:

 

Ik wil deze onderneming opzetten met een goede collega. Hij heeft een vriendin uit het buitenland en om haar in Nederland te houden, moet hij binnen 1 maand een jaarcontract overleggen aan de advocaat. Hij heeft op dit moment een halfjaarcontract bij een bedrijf en dat is niet voldoende. Ook moet hij minimaal 120% van het minimumloon gaan verdienen.

Hoe kunnen wij dit het beste aanpakken?

 

Met vriendelijke groet,

Michiel

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Michiel,

 

Het zal niet de advocaat zijn die deze eisen stelt maar de IND. De vriendin van jouw goede collega zal hooguit door de advocaat - waarover je schrijft - worden bijgestaan. Formeel gaat de vergunning enkel die vriendin aan en raakt dit jouw collega niet direct en hoeft dit de start van een onderneming niet te beïnvloeden. Ik weet dat dit een hele formele opstelling is. Het ligt uiteraard voor de hand dat het functioneren van jouw collega mede afhankelijk is van de vraag of zijn vriendin wel of geen verblijfsvergunning verkrijgt.

 

Indien en voor zover de vraag of gezamelijk een onderneming wordt gestart afhankelijk is van de vragen voornoemd dan lijkt mij maar één oplossing mogelijk. Zorg dat je binnen een maand een onderneming opricht waarin het inkomen van jouw collega gegarandeerd minimaal 120% van het minimumloon bedraagt. Je zou kunnen overwegen om een onderneming op te richten, jouw collega daarin als werknemer aan te nemen, daarvoor ook een arbeidsovereenkomst (jaarcontract of onbepaalde tijd) op te stellen en deze arbeidsovereenkomst aan de IND voor te laten leggen. De IND kan echter aanvullend bewijs verlangen en loonstrookjes verlangen. Als onderneming zul je dus ook loon moeten uitbetalen, anders kan het al heel snel als schijnconstructie worden aangemerkt.

 

De rechtsvorm waarin je een onderneming start is overigens niet direct relevant voor het probleem dat je hier schetst, maar dat ter zijde. Succes!

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.