• 0

Geen steun voor nieuw Elan in zielentogende horeca.

L.s.

Na 30 jaar werkzaam geweest te zijn in HRM, zowel in NL als daarbuiten, 3 jaar geleden besloten een eigen bedrijf te starten en toe te treden tot "de peilers van de economie"...het gilde der ondernemers.

Dit met een selectieve groep jonge mensen (t.o.v. mijzelf), bestaande uit 7 mensen uit vooral de horeca/evenementen & muziek branche en gespecialiseerd in Dance Events (DJ/producers).

Naast de passie voor horeca en muziek was er een derde bindende factor. Een groot ongenoegen met hoe deze branche zich profileert en zaken doet. Niet transparante bedrijfsprocessen, onvoldoende aandacht voor veiligheid, klantgerichtheid en onbetrouwbaar in zaken doen. Een boevenbende werd het genoemd.

 

Na een businessplan en een evaluatie hierop, alsmede 3 jaar en 22 evenementen verder kan ik ze gelijk geven. Respectloos vaak...de goede daargelaten, maar die zijn op 1 hand te tellen.

Nu na bijna 300.000,= Euro aan investeringen verder en met een mailinglijst van meer dan 50.000 mensen hebben we besloten dat de tijd rijp is een eigen evenementen locatie te starten. We gaan het anders doen, duurzaam ondernemen, elkaar de business gunnen, geen goud zoeken, maar een solide business opbouwen met meerwaarde voor de klanten.

Een nieuw businesplan incl. kwaliteitsbeleid, veiligheidsbeleid, investerings- en winstprognoses en alles wat daar bij hoort...dan pas kom je erachter hoe slecht het imago van de horeca in Nederland is...

Van dranken leverancier tot bank en gemeentes en van makelaar tot ingenieursbureau...zodra men hoort dat je een investering in de Horeca wilt doen gaan de deuren dicht !

Hoe krijg je deze bedrijfstak ooit weer in het zadel...wij gaan verder waar deze tak van de horeca 10 jaar geleden gestopt is met vernieuwende concepten, zowel muzikaal maar zeker wat betreft de bedrijfvoering.

 

Eindelijk een passend pand gevonden voor 1000-1500 mensen en de investeringen uit noodzaak maar in 2 fases verdeeld, want het eigen geld zit er allemaal al in. De grote brouwerijen en merken herkennen het verschil en gaan gedeeltelijk mee met de investeringen maar de tijden dat ze hele panden inrichten is voorbij...ze hebben teveel leergeld betaald. De gemeentes weten iedere keer weer met de meest overtrokken veiligheid eisen te komen, waar in NL geen enkel horecapand aan voldoet...maar ja als nieuwkomer ben je een makkelijke prooi.

Van iedereen krijg je lof, maar de ohhhs en ahhhh's worden zelden beloond in financiele steun.

Risico kapitaal verkrijgen...risico...zoals de bank zei...als u een overwaarde op uw pand heeft van een 100.000 Euro willen wij u wel 100.000 Euro lenen...investering heeft een risico inzich...en dat is altijd de stimulans voor de ondernemer geweest, maar hoe redt je het alleen...in deze branche...hoe krijgen de goede ondernemers voet aan wal, zonder drugs- en gokgelden of andere praktijken die juist deze branche ondermijnen ? In de gemeente waar we zitten volop steun van de Gemeente, maarja niet de steun die je nodig hebt.

Hoe krijgen mensen die het goed willen doen en de klant een meerwaarde te bieden hebben (waaronder wij ons team/bedrijf scharen) een zaak van de grond ? Hoe krijgen we de horeca/Dance branche uit het slop en in een nieuwe modus van werken als de vernieuwing, die toch uit de mensen moet komen, zo gruwelijk tegengewerkt wordt....terwijl als het loopt de revenuen groot kunnen zijn...ook voor investeerders !? Willen we alleen maar ver van huis investeren, ipv zaken waar onze kinderen en kleinkinderen hun tijd doorbrengen ?

Het lijkt haast een paradox....veel zaken zijn slecht geregeld...wil je ze verbeteren dan zegt iedereen nee omdat het zo slecht geregeld is. Ben benieuwd naar ervaringen, meningen en mensen die de vicieuze cirkel hebben weten te doorbreken...

 

Met vriendelijke groet/kind regards,

Ben Welling,

Inclusivo & Inc. Avenue...partner of 1st choice

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst welkom op het forum Inclusivo! Een tip: je typt in heel lastig te lezen zinnen, dat maakt het niet gemakkelijk om je bericht te lezen.

 

Op zich is het logisch: in een sector die keer op keer bewezen heeft weinig rendement op te leveren en waarin veel mislukt, zou ik ook niet zo happig zijn om zomaar te investeren in mensen die zeggen het anders te willen gaan doen. Het is aan jou/jullie om het tegendeel te bewijzen, maar tot dat moment heb je al dan niet terecht de schijn van je sector tegen.

 

Ben je al in gesprek met ervaren en succesvolle andere horeca-ondernemers? Veel mensen die geslaagd zijn in deze sector investeren graag weer om nieuwe projecten van de grond af te krijgen is mijn ervaring. Denk je al in die richting?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jeroen, bedankt voor je reactie ! Ik zal de zinnen wat korter houden :-).

 

In de 3 jaar dat we nu events organiseren in andere locaties, zoals bijvoorbeeld De Maassilo in Rotterdam heb ik bewust gezocht naar succesfactoren. Nog belangrijker....zaken waarom Clubs failliet gaan of minder draaien. Hierbij veel gesproken met eigenaren en managers van clubs.

Iedere keer als een club failliet ging (daar waren de afgelopen jaren veel voorbeelden van) hebben we dat model aangescherpt en getoetst.

In mijn 30 jarige loopbaan in dienst van een Multinational was ik betrokken bij de opbouw/verandering en afbouw van bedrijfsonderdelen en soms ook nieuwe acquisities. Je kan zeggen dat het een beroepsdeformatie is....je kijkt dan met andere ogen naar bedrijven en hun bedrijfsvoering.

 

Ik ben op dat pad geen mensen tegen gekomen die willen investeren in een mogelijke concurrent. Het is heel bijzonder om te ervaren hoe klein de denkwereld is van horecamensen en hoe kortcyclisch er gedacht wordt. Zijn erg slimme kerels (meestal mannen) overigens, maar niet echt structuur denkers, zonder daar nou gelijk een waarde aan te willen hechten.

 

Het laatste jaar zijn ons Clubs aangeboden, o.a. door de brouwerijen op basis van onze concepten en businessplan. Ook hebben clubs ons benaderd om bepaalde Danceconcepten te maken voor ze. Men is niet echt bezig met verandering om vaak goede redenen. De verdiensten zijn overigens erg hoog in de branche, alleen zijn er maar enkele (de succesvolle) die dit boekhoudkundig willen of kunnen verantwoorden en deze winst gedeeltelijk weer laten terugstromen in de zaak.

 

Inmiddels hebben we een mailinglijst van meer dan 50.000 mensen opgebouwd en we houden hieronder enquetes over wat de klant wil en wat hij/zij niet wil. Dat heeft ons concept verduidelijkt en daarom geloven we er ook in. De markt is er goed voor....het is een grote consumentengroep, zoniet de grootste binnen de horeca. Het aanbod is verwaterd over de jaren na de successen van 5-10 jaar geleden en het aanbod redelijk homogeen. Men volgt elkaar...de goede daargelaten, maar die moeten dus blijven vernieuwen. het is een wereld van "copycats".

 

Ik zal nog een goed door mijn contacten lopen. Kijken naar een horeca investeerder die wellicht in een net andere branche zit. Bedankt voor de tip !

 

Ben Welling

 

 

Met vriendelijke groet/kind regards,

Ben Welling,

Inclusivo & Inc. Avenue...partner of 1st choice

Link naar reactie
  • 1
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ondanks dat de horeca een enorme doelgroep heeft, gaan de laatste jaren er velen failliet.

Waar ligt dat aan?

- Horeca-ondernemers gaan direct voor "groots" (dure locatiehuur, DJ's) zonder te weten wat de inkomsten opbrengen? (Op de begroting 1000 deelnemers, maar er komen slechs ....?....)

- Mocht het kostendekkend zijn dan worden die niet geherinvesteerd, maar opgemaakt aan nog een groter/duuder event? DIe bij pech niet zo (goed) loopt als de eerste?

- Als de bank niet meer leent, hopt men makkelijk naar contracten met brouwerijen. Die hebben hele sluwe kleine lettertjes waar de horeca-ondernemer niet op let, omdat hij alléén de numerieke info op de contracten ziet? En de brouwerij uiteindelijk eigenaar van je zaak is!

 

Je hebt een mailinglijst van 50.000 mensen en houdt bij wat de klant wil. Binnen je mailinglijst/enquête zitten (neem ik aan) ook horeca-ondernemers waarvan je vernomen hebt dat ze failliet zijn gegaan? Naar mijn mening niet omdat er geen doelgroep is.

Binnen jouw branche waar velen failliet gaan, verliezen de investeerders ook (behalve dan, naar mijn mening, de brouwerijen, want die houden wel een mooie tent over die ze duur doorverhuren).

 

Horeca is een goede business, met een enorme doelgroep! Maar velen denken dat het heel makkelijk is om te doen. Je krijgt in die markt "meer van hetzelfde". De copycats die net als de voorgaande failliet gaan. De investeerder signaleert dat ook en hebben er geen geloof meer in. De échte horeca-ondernemer is daar de dupe van en zal zonder investering klein moeten beginnen, winst moeten maken en moeten herinvesteren om groot te eindigen.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

mooi stukje Mikky.

 

Ik heb zelf ook slechte ervaringen met een deel van de Horeca en dan vooral met de discotheken en dance events. Ze gaan falliet door mismanagement en vervolgens kun je bij de domeinen met eigendomspapieren komen om je eigen spullen op te halen, rekeningen worden niet of pas heel laat betaald, spullen gaan kapot omdat men graag met goedkope ongeschoolde, onervaren technici werken etc etc etc.

 

Deze groep moet bij ons vooraf betalen en een deel van deze groep doen wij al helemaal geen zaken meer.

 

Er zijn echt wel goede ondernemers met mooie en goedlopende zaken, waar wij ook graag een stapje harder lopen en volop meedenken. Helaas is deze groep een stuk kleiner dan degene die zich graag groot voordoen en hun zaken niet in orde hebben.

 

Bijna elke klant krijgt bij mij het voordeel van de twijfel, helaas vallen discotheken en danceevents hier niet onder. Deze moeten zich eerst bewijzen. Het klinkt misschien arrogant en onvriendelijk en misschien zelfs wel onprofessioneel. Maar van de misgelopen inkomsten zou ik inmiddels een dure auto kunnen rondrijden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

dit concert is wel het perfecte voorbeeld, ook om te laten zien dat alles altijd groter en mooier moet terwijl er geen geld is.

 

Ik krijg per maand zo'n 4 a 5 offerte aanvragen van festivals, danceevents van onervaren producenten die veel te hard van stapel lopen. En maar denken dat de verhuurbedrijven mee willen doen in het risico of het evenement door zal gaan of dat er wel of geen mensen komen.

Hoevaak de inkomsten wel niet tegenvallen en wij weer acter ons geld aan moeten is niet te tellen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 69 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.