• 0

Handel binnen Eu - Rechten koper bij zakelijke verkoop

Beste,

 

Binnen Europa kan je vrij importeren en exporteren, wanneer er handel van een bepaald merk uit een ander land binnen de EU wordt gekocht en als handelsonderneming verkocht in een ander land binnen de EU, in dit geval dus Nederland zou dat dus geen probleem moeten zijn mits het om handel gaat die die van het originele merk afkomstig is, niet nep dus.

 

Maakt het dan nog uit of de partij afkomtig is van een handelaar die de partijen in zijn land bij dealer etc. vandaan haalt, overjarig of van huidig jaar of moet de partij echt van een officiele distributeur of importeur van het betreffende merk uit een ander land binnen de EU afkomstig zijn?

 

En stel je gaat zelf een partij ophalen in Europa en vervoert dit weer terug naar Nederland, gelden hier nog restricties aan?

 

Zijn er nog andere regels/restricties die gelden voor deze manier van handel.

 

En dan ook nog een vraag die eigenlijk niet echt te maken heeft met het onderwerp van dit draadje; zijn de regels en restricties bij dit soort handel hetzelfde wanneer je als handelsonderneming, merk producten importeerd van buiten de EU, naast dat je in dit geval hier wel invoerrechten en btw over betaald.

 

Ben benieuwd!

 

Groet, Rober Jan

 

 

[Edit: titel verduidelijkt]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Soms hebben fabrikanten bepaalde distributeurs aansgewezen om een specifiek marktsegment te bedienen. Bijvoorbeeld een ander land. Ik denk dat het het best is om deze vraag gewoon aan de fabrikant te stellen, eventueel nog na overleg met de tussenhandelaar. Dan doe je het denk ik op een nette manier. Wel de correspondentie goed bewaren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je antwoord, het blijft natuurlijk een punt dat je zeker moet weten dat het niet nep is dus is het makkelijkste om binnen de handels netwerken van het merk zelf in te kopen.

 

Is het verplicht om garantie te geven op een product wat je aan particulieren verkoopt?

omdat je geen officiele dealer bent van dat merk kan je een garantie geval natuurlijk niet terug sturen naar het merk zelf of naar de importeur. Wel kan je het natuurlijk terug sturen naar jouw leverancier maar omdat het meestal om partijen gaat wordt dit lastig, hoe is dit wettelijk geregeld??

 

en stel je levert een partij aan een bedrijf, moet jij als leverancier dan ook garantie verstrekken en hoe is dit precies wettelijk geregeld?

 

hoor het graag

Link naar reactie
  • 0

Beste Robert Jan,

 

Eerst even wat algemene informatie, daarna concrete antwoorden op je vragen. Daarbij merk ik wel op dat Antwoord voor bedrijven je alleen kan informeren over de Nederlandse wet- en regelgeving.

 

Algemene informatie: Rechten van de koper bij zakelijke aankoop (“business-to-business”)

 

Van een zakelijke koper mag volgens de wetgever worden verwacht dat deze zich verdiept in de producten die hij voor zakelijk gebruik wil aanschaffen. Er gelden hiervoor daarom minder regels dan wanneer een consument een product aanschaft.

 

Hieronder wordt aangegeven op welke rechten u als zakelijke koper een beroep kunt doen.

 

Wettelijke garantie

Het Nederlandse consumentenrecht kent een wettelijke garantie in de vorm van de conformiteitsregeling. Dit houdt in dat een gekocht product de eigenschappen moet bezitten die zijn overeengekomen. De aard van het product en de mededelingen die zijn gedaan over het product, tellen hierbij mee. Als een product de overeengekomen eigenschappen niet bezit (non-conform), heeft de koper recht op herstel of vervanging. Hoe lang hij een beroep kan doen op herstel of vervanging hangt af van:

 

- wat hij mag verwachten van het product;

- het soort product;

- de verwachte levensduur van het product;

- wat de verkoper vertelt over het product.

 

Om recht te hebben op herstel of vervanging, moet het gebrek al bij de aflevering van het product aanwezig zijn. De zakelijke koper zal moeten aantonen dat het gebrek al vanaf de aflevering aanwezig was.

 

Fabrieks-, leveranciers- of importeursgarantie

De verkoper kan een fabrieks-, leveranciers- of importeursgarantie bieden op zijn product. Hiervoor hoeft de koper niet extra te betalen. De fabrikant/leverancier/importeur garandeert in zo’n geval dat het product bepaalde eigenschappen bezit. Als deze eigenschappen ontbreken, moet de fabrikant/leverancier/ importeur aantonen dat dit een gevolg is van verkeerd gebruik door de koper.

 

Algemene voorwaarden

Bij een zakelijke overeenkomst kan in de algemene voorwaarden een beding worden opgenomen, waarmee de koper afstand doet van zijn rechten bij non-conformiteit. De algemene voorwaarden moeten in dat geval vóór het sluiten van de overeenkomst zijn overhandigd aan de koper. De bepalingen in de algemene voorwaarden moeten bovendien voldoen aan eisen van redelijkheid en billijkheid. Een beding in de algemene voorwaarden kan vernietigbaar zijn als het onredelijk bezwarend is. De koper zal zelf een beroep moeten doen bij de verkoper of bij de rechter.

 

Individueel beding

Twee ondernemers kunnen in een zakelijke overeenkomst onderhandelen over een individueel beding. Er kan bijvoorbeeld worden afgesproken dat de koper in ruil voor een prijsvermindering afstand doet van zijn recht op non-conformiteit.

 

 

Concrete antwoorden op je vragen:

 

Is het verplicht om garantie te geven op een product wat je aan particulieren verkoopt?

Als je een product aan een consument verkoopt heeft deze altijd recht op een "deugdelijk" product. Dit recht op een goed product (= wettelijke garantie) is vastgelegd in zie boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Naast deze vorm van garantie zijn er ook nog andere soorten garantie. De wettelijke garantie krijgt de consument dus automatisch. Tot het verstrekken van de andere vormen van garantie ben je niet verplicht.

 

 

en stel je levert een partij aan een bedrijf, moet jij als leverancier dan ook garantie verstrekken en hoe is dit precies wettelijk geregeld?
Hierbij geldt hetzelfde als bij de consument. Tenzij jij het e.e.a. in je algemene voorwaarden hebt staan of met de andere partij in een individueel beding specifieke afspraken hebt vastgelegd.

 

Graag wijs ik je ook nog even op deze pagina over garantie

 

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

nog een vraag:

Geldt in het buitenland ook belastingen zoals btw op goederen/partijen.

en als er dan BTW op producten zit die je inkoopt in het buitenland (binnen europa) kan je deze btw dan ook terug krijgen?

 

Hoor het graag!

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Robert Jan,

 

Graag verwijs ik je naar deze pagina.

 

Hierin lees je:

- "Als u goederen of diensten uit andere EU-landen afneemt, brengt de leverancier u meestal geen btw in rekening."

- "Hebt u btw betaald in een ander EU-land? U kunt deze terugvragen uit het buitenland via de Nederlandse Belastingdienst."

 

Groet, Nynke

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

 

Als je een product aan een consument verkoopt heeft deze altijd recht op een "deugdelijk" product.

 

Maar altijd is niet zo. Er zijn uitzonderingen bij bijvoorbeeld ex-demo apparatuur, expliciet verkocht zonder garantie als de prijs er naar is, gebruikte goederen. Dus deugdelijk in de zin wat de koper in redelijkheid kan verwachte dit ook gelet op de prijs

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.