• 0

Auteursrecht bij gebruik van illegale software

helow. mijn naam is balt, studeer mediatechnologie en ik had een vraagje, ik ben bezig om een onderzoek te schrijven over auteursrechten en dan voornamelijk met digitaal materiaal. en nu had ik en vraagje.

 

Stel: je creeert iets (er van uitgaande dat dat dus iets origineels is) dan heb je dus in principe auteursrecht op datgene wat je gecreeerd hebt.

Stel: dat je dat nu hebt gemaakt met een illegaal verkregen software pakket, wat zijn dan eigenlijk je rechten? kun je dan uberhaupt aanspraak maken op auteursrecht? (in principe schendt je namelijk ook dat van de software fabrikant)

 

kan iemand hier iets verhelderends over zeggen? alvast bedankt!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je rechten zijn mi hetzelfde. Maar veel software voor creatieve doeleinden omvat een stukje software dat met het eindresultaat meegaat. Een gif bestand is bijvoorbeeld auteursrechtelijk van de maker, maar het gif bestandsformaat is van de eigenaar daarvan. Als je met MS Visual Basic in de weer gaat, dan zal je programma gebruik maken van de VB libraries. De koper van een Visual Basic pakket heeft van Miscrosoft het recht gekregen om dat soort bibliotheken samen met zijn eindprodukt te distribueren.

 

Het gebruik van illegaal verkregen software brengt op zich al aansprakelijkheden en strafbare feiten met zich mee. Het verspreiden van auteursrechtelijk werk dat met illegale software is gemaakt, kan tot verdergaande aansprakelijkheid leiden.

 

Het creatieve werk dat je in je eindprodukt hebt gestopt blijft wel auteursrechtelijk van jouw, maar je distributie kan onderdelen bevatten die van een ander zijn. Dan heb je dus produkten (die onderdelen) op de markt gebracht die alleen de auteursrechthebbende op de markt mocht brengen en voor deze inbreuk op diens rechten ben je aansprakelijk.

 

Als je met je zelfgemaakte software ook een commercieel produkt meelevert (bijvoorbeeld MS SQL server) waar niet voor betaald is, wordt ook je klant een gebruiker van illegaal verkregen software. Als hij te goeder trouw was, kan dat betekenen dat jij tegenover hem aansprakelijk wordt voor de schadevergoeding die hij aan de softwarefabrikant moet betalen. Als hij bovendien zijn hardware kwijt raakt door dat akefietje of bedrijfsschade lijdt, houd dan je hart maar vast!

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat we een duidelijke scheiding moeten maken, zeker gezien van Olaf al aangeeft.

 

Aan de ene kant heb je bijvoorbeeld het document dat wordt opgesteld met een illegale kopie van MS office. Ik kan me niet voorstellen dat de schrijver zijn auteursrechten op de tekst kan verliezen omdat de tekstverwerker illegaal was.

 

Aan de andere kant heb je software producten waarmee inderdaad een stukje copyrighted code mee gaat. Afhankelijk van de details zit je op een gegeven moment met een stuk software dat half illegaal is, en half geschreven door de gebruiker van het illegale pakket. Die laatste kan dan - denk ik - ook niet de eigenaar zijn van de rechten op het eindproduct, omdat er voor een deel hiervan niet betaald is.

 

Het illegaal meedistribueren van een compleet pakket is natuurlijk helemaal uit den boze. Dat krijg je zoiets als 'ik maak een mooi excell sheet voor uw boekhouding, en doe er een gratis office cdtje bij'. Waarschijnlijk heeft iemand die dat doet nog wel de rechten op dat sheetje, maar ik denk dattie flinke klappen kan verwachten als het ooit ontdekt wordt...

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.