Beste collegae ondernemers, gaarne over het volgende advies:

Ik heb een huurovereenkomst van 5 jaar. Heb hiervoor ook een bankgarantie ter grootte van 3 maanden huur geregeld. Nu na ruim 3 jaar heeft zich er een nieuwe huurder aangediend die de resterende periode van de huurovereenkomst wil overnemen. Hij krijgt een nieuw contract voor de resterende periode en moet ook een bankgarantie van 3 mnd regelen. Nu heeft de beheerder van het pand al per mail aangegeven dat de verhuurder van het pand mijn bankgarantie vasthoudt tot einde datum huurovereenkomst. Ik ben nu bang dat ondanks de nieuwe huurder, een nieuwe bankgarantie en een opleveringsdocument waarin alle gebreken benoemd worden, er alsnog met vage redenen een claim op de bankgarantie gelegd gaat worden. Ik heb inmiddels contact met adviseur van mijn bank gelegd en het dossier aangevuld met kopie nieuwe huurovereenkomst en kopie nieuwe borgstelling. Tevens heb ik aangegeven dat ze van mij een aangetekende brief gaan ontvangen waarin ik ze aansprakelijk stel voor eventuele ( vervolg)schade, indien zij zonder mij op de hoogte te brengen tot uitbetaling overgaan.

Dit soort zaken moeten in ondernemend nederland een halt toe geroepen worden.

Gaarne jullie bevindingen en advies hierin.

Bij voorbaat dank.

M.vr.gr. JFV

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/32736-bankgarantie-voor-huur/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Bank aansprakelijk stellen zal geen zin hebben, omdat de bank die aansprakelijkheid niet zal accepteren, simpel omdat de bank in deze geen partij is, zij is slechts doorgeefluik van een in een overeenkomst overeengekomen garantieafgifte.

Jij sluit een overeenkomst met de verhuurder, in deze overeenkomst staat vermeld dat jij als huurder een waarborg, danwel een bankgarantie moet laten afgeven.

Op basis van deze huurovereenkomst geeft de bank een bankgarantie af, waarin staat dat de bank op het eerste verzoek van de verhuurder het bedrag ter hoogte van die bankgarantie zal overmaken op rekening van de verhuurder.

De bank zal bij een dergelijk verzoek NIET nagaan op het verzoek van de verhuurder rechtsgeldig is.( redactie van die bankgarantie is ook zodanig opgesteld) Mocht het zo zijn dat jij vindt dat ten onrechte onder de garantie is geclaimd, dan zal je zelf voor juridische bijstand moeten zorgen.

In jouw huidige situatie zal je de verhuurder moeten verzoeken de originele garantie terug te sturen naar de bank van afgifte, danwel een vrijwaring af moeten geven. Zoniet, vragen waarom niet en dan indien nodig en mogelijk een jurist inschakelen.

Het kan ook zo zijn dat het een “grote verhuurder” betreft, die alleen kijkt naar de afloopdatum van die garantie, (en die ligt twee jaar verder), wellicht dat je dan even flink moet “duwen” om duidelijk te maken dat de huurverplichtingen zijn overgenomen door een derde, dus jouw ook jouw garantie, waardoor deze kan worden teruggegeven.

• 0

Beste Marco,

Dank voor uw reactie,

Ik heb de door u beschreven scenario uitvoerig met adviseur van de Bank besproken. De rol van de bank is ook puur fasciliterend, maar daarnaast ook adviserend. Mijn intentie is ook om met dit signaal om zowel de Bank scherp te zetten als het gaat om hun rol in deze en andere ondernemers op de hoogte te brengen van de term "Bankgarantie" een verzamelnaam voor verschillende borgstelingen. In de praktijk blijk hiermee onverschillig mee omgesprongen wordt. Ik ben op dit moment flink aan het duwen, maar als je aangeeft dat je een juridisch pad gaat bewandelen indien de claim naar mijn mening onterecht heeft plaatsgevonden, merk je dat flink wat luiken dichtgetrokken worden. Je zou haast aan iedere ondernemer die een Bankgarantie heeft willen adviseren dat ze aan het einde van de looptijd huurovereenkomst, op tijd moeten stoppen met betalen van de huur, zodat de verhuurder dit wel moet verekenen met de Bankgarantie.

• 0

De rol van de bank is ook puur fasciliterend, maar daarnaast ook adviserend. Mijn intentie is ook om met dit signaal om zowel de Bank scherp te zetten als het gaat om hun rol in deze

Ik weet niet wat jij wil bereiken met op scherp zetten van de bank, welke rol jij de bank toedicht, maar als de verhuurder gaat claimen onder die garantie, kan de bank niets anders dan het garantiebedrag uitbetalen en jou achteraf in kennis stellen dat de garantie uitbetaald is geworden.

De situatie die jij nu schets, ben ik nog nooit tegengekomen, normaliter gaat het goed of er moeten discussies ontstaan omtrent de "voorwaarden" waarvoor de garantie afgegeven en/of geclaimd wordt.

Ben nog wel benieuwd naar de argumenten van de verhuurder om jouw garantie niet vrij te geven, volgens mij zijn die argumenten de enige ingang om de garantie eerder terug te krijgen, dan blijkt uit de afloopdatum van die garantie.

• 0

Ik merk dat de Bank ook niet blij is met deze situatie. Ze werken actief mee om in de aanloop van een juridisch traject het dossier zo sluitend mogelijk te krijgen en adviseren in de breedte naar mogelijke oplossingen. Het heeft er toe geleid dat de Bank de kwestie ook intern gaat bespreken.

Voor wat betreft de argumenten kan ik kort zijn. Er worden géén argumenten aangereikt, ook niet op een directe vraag.

Er wordt omheen gepraat en ik kan alleen maar voorzichtig uit de stukken opmaken dat de verhuurder naast de bankgarantie van de nieuwe huurder, ook mijn bankgarantie als extra zekerheid wil hebben, iets anders is er niet ( géén huur achterstand en géén gebreken) en ik kan ook op géén andere komen. Dit blijkt wel uit het feit dat de verhuurder mij géén plausibele argument(en) kan aanreiken.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar