• 0

Kinderopvang op locatie, verplicht gediplomeerd personeel?

Hallo,

Als je Kinderopvang op Locatie organiseert en als extra service nanny's wil gaan aanbieden voor de verzorging van de kinderen tot 4 jaar moeten zij dan in het bezit zijn van diploma's? en hoe zit het met verantwoordelijkheid en andere wetgevingen? (waar vind ik juiste info)

Ik vraag me dit af omdat ik een extra dienst aan de Kinderopvang op Locatie wil toevoegen zodat de volledige verzorging van kideren tot 4 jaar ook voor onze rekening genomen kan worden. Denk aan een event, bedrijfsfeest of een huwelijk waar volwassenen uit hun dak kunnen gaan maar waar voor kinderen weinig leuks te doen is. Ik biedt al een leuk team aan van entertainers en mooie attracties maar wil voor de aller kleinste nu ook een opvang aanbieden, inclusief voeden, verschonen en een schoon bed met verhaal.

Ik hoor het graag.

Groet Sarah

Groeten Sarah

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Kinderopvang bij evenementen e.d. valt niet onder de Wet kinderopvang. In die zin heb je niet te maken met de eisen die volgens deze wet gesteld worden aan beroepskrachten.

Het lijkt mij echter wel aan te bevelen te zorgen voor beroepskrachten als zij verantwoordelijk zijn voor de volledige verzorging van heel jonge kinderen, zeker als de ouders niet in de buurt zijn om toezicht te houden. Een verklaring omtrent het gedrag is ook een aanrader gezien de recente zedenzaken in de kinderopvang.

Bij veel evenementen en tijdelijke opvang (bijvoorbeeld de ballenbak van Ikea) wordt iedere aansprakelijkheid uitgesloten. Of dit juridisch zo makkelijk kan weet ik niet maar het lijkt wel gebruikelijk.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

• 0

Hi Sarah,

In aanvulling op het bericht van Marjan, de opvang die jij voor ogen hebt wordt gezien als 'incidentele opvang' en niet als kinderopvang die onder de de Wet kinderopvang valt. Voor de incidentele opvang gelden geen kwaliteitseisen en hoeft de groepsleider of -leidster dan ook geen gekwalificeerde opleiding te hebben afgerond.

Zorg er wel voor dat het speelgoed, de bedjes etc voldoen aan de regels (warenwet). Alle nuttige informatie in dat kader is terug te vinden op de website van het Waarborgfondskinderopvang,

zie http://www.waarborgfondskinderopvang.nl/minisites/virtueel%20kinderdagverblijf/index.html

Succes, Elke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

• 0

Wat je nog kunt overwegen is mensen met het diploma helpende welzijn (niv. 2) te laten assisteren met mensen die leidinggevende functie kinderopvang op zich nemen (niv. 3/4). de helpenden zijn waarschijnlijk makkelijker te vinden. Neem anders eens contact op met een ROC in je buurt, wellicht kun je het aanbieden als "buitenschoolse activiteit" in hen lesprogramma.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar