• 0

arbeidsbeloning of dienstverband partner

Ik heb al redelijk wat info kunnen vinden via het forum maar omdat een aantal draadjes al van langere tijd terug zijn of over ondernemers met een BV gaan stel ik de vraag toch nog eens opnieuw.

 

Mijn partner werkt naast zijn fulltime baan in loondienst een aantal uur per week mee in mijn bedrijf (EMZ). Zijn werkzaamheden varieren van administratief werk tot acquisitie (hij is commercieel handiger dan ik) tot af en toe meewerken voor een van mijn opdrachtgevers. Ik wil hem hier graag een vergoeding voor geven. Bijkomend voordeel is dat ik graag mijn inkomsten in de 52% schijf wat wil afromen en hij nog "ruimte" heeft binnen de 42% schijf.

 

De Belastingdienst geeft dan 4 opties, waar in mijn optiek voor onze situatie het uitkeren van een arbeidsbeloning of een dienstverband uit over blijven.

 

Wat zijn de fiscale verschillen tussen beide? Aan welke voorwaarden/vormvereisten moet worden voldaan?

 

Ik haal uit een ander draadje dat in geval van een dienstverband bepaalde sociale premies niet worden ingehouden omdat er tussen partners geen gezagsverhouding bestaat. Wat is dan nog het verschil met het uitkeren van een arbeidsbeloning (waar ook IB over geheven wordt)

 

Tevens moet een vergoeding dan "reëel en zakelijk" zijn. Zijn er nog richtlijnen waar dit nader gespecificeerd wordt?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Loondienstverband betekent allerlei inhoudingen, extra administratie e.d.

 

Mijn partner heeft indertijd twee jaar lang bepaalde werkzaamheden verricht voor mijn onderneming. Ik heb hiervoor (gespecificeerd opdracht, uren en betaling) een overeenkomst opgesteld en het bedrag aan hem uitbetaald. Dit ook zo vastgelegd in de boekhouding. Mijn partner heeft dit als "resultaat overige werkzaamheden" opgegeven voor de IB. Dit was het meest simpele. Overigens speelde bij ons niet de 42/52 verdeling omdat hij qua loondienst (bij een werkgever) al in de 52 viel.

Waarom het een redelijke vergoeding moet zijn: juist om te voorkomen dat jij je partner 10x de vergoeding betaalt die in het normale dagelijkse verkeer gebruikelijk is om zelf je IB af te romen (m.a.w. een fiscale truc dus).

Belangrijk is om na te gaan wat de vergoeding in het normale zakelijke verkeer is voor de werkzaamheden die hij uitvoert en je arbeidsbeloning ook ongeveer hierop vast te stellen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.