MVproject

Junior
  • Aantal berichten

    25
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Female
  • Voornaam
    Louise

MVproject's trofeeën

  1. Ja, Irritanter Kan Bijna Niet ;D Ik vraag me, los van het Engels af wat deze site gaat onderscheiden van andere (al bestaande) freelance platforms. Wat maakt juist jouw site zo aantrekkelijk? Een profiel maken kan ik nl overal. Hoe ziet jouw verdienmodel eruit? Gaan opdrachtgevers betalen voor een match? (Omdat je het reclame vrij wilt doen)
  2. Het is inderdaad best ingewikkeld om met werknemers te werken. Als kleinere ondernemer loop je een enorm risico. Als de overheid de werkloosheid wil verlagen denk ik dat daar best kansen liggen. Je kunt immers voor een tussenvorm kiezen en je "werknemers" bij een payrollbureau op de loonlijst zetten. Maar je betaalt je scheel, en die werknemer komt er meestal ook maar bekaaid vanaf, want de secundaire arbeidsvoorwaarden van die payrollbureaus zijn nogal beroerd. het zal vast wel niet kunnen in het kader van rechtsgelijkheid etc, maar aangepaste regels voor ondernemers met max 10 man personeel zouden volgens mij kunnen bijdragen aan economische groei. Die ondernemers krijgen de mogelijkheid om te groeien, en creëren daarmee banen. En als je als werknemer toch meer zekerheden wilt, heb je altijd de mogelijkheid om bij een groter bedrijf te solliciteren. Dat is los van je werknemersrechten toch al een afweging die je moet maken.
  3. MVproject

    10.000

    Gefeliciteerd!! 10.000 berichten is al heel wat, maar 10.000 berichten waarvan het overgrote deel echt ergens over gaat is een topprestatie!
  4. Je kunt dat ook het probleem van het UZB maken, als je met hen hebt afgesproken dat ze je 12 man leveren moeten zij maar zorgen dat er 12 man staan, dat is hun werk.
  5. Een goede arbeidsbemiddelaar (en dan laat ik even in het midden voor wat voor bureau die persoon werkt) kan je helpen bij dat soort vraagstukken, waardoor je dus ook uitkomt bij personeel dat goed bij je onderneming past. En het klinkt een beetje oneerbiedig maar is wel zo, het arbeidsethos van je medewerkers hangt ook een beetje af van de doelgroep. In laaggeschoolde banen is de groep potentiele uitvallers (met name op een maandag na een voetbalwedstrijd) nou eenmaal wat groter.
  6. Ik heb al redelijk wat info kunnen vinden via het forum maar omdat een aantal draadjes al van langere tijd terug zijn of over ondernemers met een BV gaan stel ik de vraag toch nog eens opnieuw. Mijn partner werkt naast zijn fulltime baan in loondienst een aantal uur per week mee in mijn bedrijf (EMZ). Zijn werkzaamheden varieren van administratief werk tot acquisitie (hij is commercieel handiger dan ik) tot af en toe meewerken voor een van mijn opdrachtgevers. Ik wil hem hier graag een vergoeding voor geven. Bijkomend voordeel is dat ik graag mijn inkomsten in de 52% schijf wat wil afromen en hij nog "ruimte" heeft binnen de 42% schijf. De Belastingdienst geeft dan 4 opties, waar in mijn optiek voor onze situatie het uitkeren van een arbeidsbeloning of een dienstverband uit over blijven. Wat zijn de fiscale verschillen tussen beide? Aan welke voorwaarden/vormvereisten moet worden voldaan? Ik haal uit een ander draadje dat in geval van een dienstverband bepaalde sociale premies niet worden ingehouden omdat er tussen partners geen gezagsverhouding bestaat. Wat is dan nog het verschil met het uitkeren van een arbeidsbeloning (waar ook IB over geheven wordt) Tevens moet een vergoeding dan "reëel en zakelijk" zijn. Zijn er nog richtlijnen waar dit nader gespecificeerd wordt?
  7. Klopt helemaal, er zitten meer kanten aan ondernemen en niet iedereen vind dat aantrekkelijk (mijn partner is ook zo) Die werkt overigens in de arbeidsbemiddeling en ik herken de verhalen die jij hierboven schetst dan weer totaal niet. Maar ben het wel met je eens dat het lastig is om goed personeel te vinden. Uiteindelijk gaat het erom dat iemand matcht met de functie én met je bedrijf. Klopt je eigen verwachting wel met wat een medewerker waar kan maken? Zoek je in je medewerker niet de eigenschappen van een ondernemer (en kan je in dat geval dus beter met ZZPers gaan werken)
  8. Sorry (waar is de blonT smiley :P) Het leek me bijna té simpel....?
  9. Is het mogelijk een nieuwe activiteit toe te voegen aan een bestaande EMZ of moet ik daarvoor een tweede bedrijf oprichten? De nieuwe activiteit (geven van trainingen) is namelijk niet rechtstreeks gelinkt aan wat ik nu doe. Gedeeltelijk werk ik er in samen met een andere ondernemer. Ik zal er ong. 4 tot 8 dagdelen per maand mee bezig zijn. Ik hoef er geen investeringen voor te doen. Een deel van de kosten valt samen met de kosten die ik nu al maak (kantoor en spreekruimte) en een deel zal specifiek voor deze activiteit zijn (zoals de website) Zijn er dingen waar ik op moet letten mbt belastingdienst en KvK?
  10. Toch even een update: De directe aanleiding voor het posten van dit verhaal was een "crisis" die maandag ontstond op de werkvloer. Tot mijn grote verbazing bleek donderdag dat mijn bestuurslid A) al op de hoogte was B) zonder verdere vragen vierkant achter mij bleek te staan (dat is voor eerst...) (zouden ze soms meelezen hier? :D) We hebben de afsprakenlijst nogmaals doorgelopen en op een aantal punten aangepast en deze punten worden nu vanuit het bestuur nogmaals naar de werkvloer gecommuniceerd. Ik heb aangegeven dat ik het tot oktober aan wil zien of dit de situatie verbeterd.
  11. Donderdag komt er iemand van de opdrachtgever langs voor een gesprek. Ik heb een aantal punten opgeschreven en naar aanleiding van bovenstaande adviezen kijk ik ook nog eens kritisch naar de lijst met werkafspraken. (Hans, jouw opmerking over verwachting heeft me ook aan het denken gezet over de verschillen die er bestaan in de verwachting die mijn bestuur van me heeft en die de werkvloer van me heeft) Ik denk dat daarmee dan alle middelen benut zijn. Als het niet het gewenste resultaat heeft is de enige optie om beleefd afscheid te nemen. In ieder geval is er dan de mogelijkheid geweest om er iets aan te doen.
  12. Dank voor jullie input, het is wel fijn als er iemand met net iets meer afstand naar kijkt soms. John slaat twee keer de spijker op z'n kop. Ik wil nog wel verder maar niet op deze manier. Wat ik me daarbij afvraag is of het haalbaar is om naar een situatie te komen die werkbaar is. Los van de discussies met het bestuur ben ik ook nogal klaar met het gedoe en geroddel op de werkvloer. Je slaat ook heel erg de spijker op met je opmerking dat men heel erg in details blijft hangen. Toen ik hier vorig jaar begon was dat mijn eerste constatering en bij het opruimen van het puin van mijn voorganger was dus ook het motto dat we gingen sturen op de processen en niet op de details. Driekwart jaar verder heb ik echter het gevoel dat ik weer op hetzelfde punt beland ben. In essentie vraag ik me af of je op dit punt gewoon moet stoppen en je energie ergens anders in moet steken, of dat ik mezelf moet ontwikkelen om beter met een dergelijke lastige klant om te kunnen gaan. Blijf je anders niet in dezelfde situaties terecht komen?
  13. De overeenkomst kent geen mogelijkheden om 'meerwerk' te factureren. De stichtingen werken op een vastgesteld subsidiebudget dus het heeft ook weinig zin. Ik denk dat zij mij harder nodig hebben dan ik hen. Er zijn wel kandidaten voor deze opdracht maar het budget is aardig krap. Ik kan het alleen maar doen doordat ik al een aantal soortgelijke stichtingen als klant heb waardoor ik een aantal processen gelijktijdig kan laten verlopen. Op die manier is de opdracht vorig jaar ook mijn kant uit gerold, er was niemand die kon werken voor het budget wat ze hadden. We hebben een opdrachtovereenkomst met daaraan gekoppeld een document met daarin de werkafspraken. Wat ik wel merk in de praktijk is dat men probeert deze werkafspraken heel erg ruim te interpreteren, tot het vervelende toe. Deels is dat onwetendheid, men staat zelf op afstand en heeft gewoon geen benul van de werkelijke urenbesteding ("je moet dat gewoon even doen") Ik ben nu een aantal keer op m'n strepen gaan staan en het begint vervelend te worden. Ergens wil de deur niet heel hard dichtgooien (het is ook een klein wereldje) maar ik wil ook niet op deze manier verder. En het gezeur op de werkvloer is echt heel erg vervelend en sfeerbepalend, zuigt energie. Ik merk dat het een beetje ten koste gaat van de tijd en aandacht voor mijn andere opdrachten en dat wil ik voor zijn. Ik zit te overwegen om de opdrachtgever in kennis te stellen dat ik (voornemens ben?) de opdracht per 1 okt op te zeggen. De overeenkomst spreekt van wederzijds goedvinden dus ze hebben de ruimte om er ja of nee op te zeggen. Als ze niet met mij verder willen hebben ze de ruimte om vervanging te zoeken en als ze wel met mij verder willen zullen ze zelf een aantal zaken moeten veranderen.
  14. Beste allemaal, misschien kunnen jullie wat advies geven als onbevooroordeelde buitenstaanders. Ik heb een aantal opdrachtgevers waarbij het vooral gaat om stichtingen met een bestuur op afstand. Ik verzorg voor hen het dagelijks reilen en zeilen en de besturen komen ca 4 keer per jaar bij elkaar. Van alle stichtingen is er vaak wel 1 bestuurslid dat zich wat meer met de inhoud bemoeit. De stichting legt weer verantwoording af aan een overheidsinstantie die ook de subsidie verstrekt. Bij 1 opdrachtgever heb ik al vanaf het begin problemen. Ik ben aan deze opdracht gekomen via een van mijn andere opdrachtgevers. De opdracht is een aantal jaar uitgevoerd door een grote organisatie maar de persoon die zij erop gezet hadden heeft er een zootje van gemaakt. Ik ben in eerste instantie aangetrokken om hem te helpen en toen het niet meer ging is na veel pijn en moeite de opdracht naar mij toe gegaan (er waren geen andere kandidaten die het konden leveren voor het beschikbare budget) Ik heb het gevoel dat men de problemen van mijn voorganger nog steeds meeneemt in mijn functioneren. Er worden continu stokken gezocht om de hond te slaan. Op zich kan ik dat nog wel handelen, het is ook wel een uitdaging om je zaken echt scherp op orde te hebben. Maar de extra werkdruk die dit met zich meebrengt heeft me al een inhuurkracht gekost. Daarnaast is er bij de overheidsinstantie waar ik mee samen moet werken een interne strijd gaande tussen verschillende afdelingen die elkaar in de haren vliegen en waar ze kunnen mij daarbij betrekken. De combinatie van deze twee zaken levert een niet zo prettige werkomgeving op. En los van het feit dat het veel energie kost, kost het ook veel tijd. Veel meer dan de uren die begroot zijn op basis van het budget. In feite spelen hier dus 3 zaken: 1) het bestuur trekt mijn integriteit in twijfel 2) werksfeer bij de instantie waar ik geplaatst ben is onder het vriespunt 3) door het extra werk dat dit met zich meebrengt lopen de uren ver boven de begroting op ad 1) Dit steekt me persoonlijk het hardst. Ik heb geprobeerd deze integriteit te verdienen door mijn werk zeer goed uit te voeren maar dat mag niet baten. Intussen ben ik zo vaak tegen de haren ingestreken dat mijn reserves op dit punt een keer op zijn. ad 2) Ik heb bij aanvang van de opdracht geprobeerd om een structureel overleg op de werkvloer vlot te trekken waarbij alle verschillende partijen aanwezig zijn. "Geroddel" kap ik regelmatig af. In onderling overleg lijkt het allemaal ok maar op alle momenten van besluitvorming merk je weer dat men elkaar onderling in de wielen zit te rijden. Ook mijn bestuur wordt hierbij betrokken en dit versterkt punt 1 weer, want zij rekenen het mij aan als een besluit niet de voor hen gunstige kant uitvalt. ad 3) Ik houd een urenadministratie bij waar de opdrachtgever maandelijks een overzicht van ontvangt. In eerste instantie heb ik "blanco" weergegeven hoeveel uren ik maak, daar is nooit reactie op gekomen. Dus heb ik vorige maand de opmerking erbij geplaatst dat de uren volgens de begroting niet uitkomen en dat ik daar graag een gesprek over wil aangaan. Hier geeft men het antwoord op dat het mijn probleem is omdat ik de opdracht heb aangenomen en men vindt de kous daarmee af. Zonder het "gedoe" is het krap maar wel haalbaar. Deze 3 dingen samen maken dat ik me ernstig afvraag wat ik aan het doen ben, ik kan mijn tijd en energie wel beter besteden. Tegelijkertijd wil ik dit wel netjes oplossen. De oplossing zit mede in de opstelling van het bestuur, zij hebben een rol in 1 en kunnen mij bij 2 buiten schot houden waardoor 3 zichzelf oplost. Ik kom er echter niet meer uit met de klant. Wat moet ik hiermee? De overeenkomst ontbinden (mogelijkheid zit er in - wederzijds goedvinden) of nog energie insteken?
  15. Een van de zinnen die er voor mij uitsprong in je verhaal is deze: Ik ben geen specialist in dit soort dingen, maar dit lijkt me een vrij makkelijke manier om meer bezoekers naar je site te generen, door te zorgen dat dit soort zaken goed op elkaar zijn afgestemd?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.