• 0

Advies gevraagd verbreking vof en verdeling zaken

Ik ben met 2 vrienden een jaar geleden een reclamebureautje begonnen. We hebben sindsdien ook een eigen kantoortje. Ik ben webdesigner en zorg voor de beheer van onze eigen webserver. De andere 2 zijn grafisch designers en hebben absoluut geen knowhow van Unix servers en beheer daar van.

 

Wij bieden dus ook hosting aan onze klanten, wij hebben een eigen server die ik in beheer heb. Ik heb deze helemaal zelf opgezet en onderhoud 'm ook in mn eentje. Hiermee verdienen we ook een mooi bedrag mee met het verkopen van hostingpaketten.

Nu wil ik graag voor mezelf gaan beginnen, omdat ik vind dat het niet loopt zoals het hoort binnen het bedrijf. Maar wat te doen met deze server en de diensten daaraan? Hoe kunnen we dat in het bedrijf eerlijk gaan regelen als ik weg ga? Ik wil het liefst de server meenemen en ook de klanten. Zij kunnen echt niets met de server. Welke compromis kan er gesloten worden zodat we zakelijke goed uit elkaar kunnen gaan?

Werken is een privilege

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe staan je twee compagnons er zelf tegenover? Zijn ze welwillend om mee te werken en/of hebben ze zelf wellicht een idee van hoe een en ander het best geregeld kan worden?

 

Zo zou jouw eenmanszaak simpelweg de klanten en server kunnen overkopen van het huidige bedrijf. Dat is op zich een redelijk eenvoudige transactie. Alleen zouden je twee vrienden daar wel akkoord mee moeten gaan.

 

Als je twee vrienden niet welwillend zijn dan zijn er op dit forum wellicht juristen die je beter kunnen adviseren over hoe je dat aan zou kunnen pakken.

Link naar reactie
  • 0

Klinkt stom, maar ik heb dit nog niet echt besproken met mijn compagnons. Aan het overkopen heb ik ook zitten denken, maar wat koop ik dan? Koop ik een jaarcontract af per klant? Of misschien dat ik aan hun mijn diensten kan verlenen in de vorm van webhosting? Voor een beperkte tijd en inkooptarief?

Ik raak hun natuurlijk kwijt als compagnons, maar het zijn ook vrienden en dat wil ik graag zo houden. Dit ligt dus vrij gevoelig.

Werken is een privilege

Link naar reactie
  • 0

Nu is het voor mij niet duidelijk wat er precies aan de hand is maar ik zou het gewoon eerst in de groep gooien. Vertel dat je vindt "dat het niet loopt zoals het hoort binnen het bedrijf." en dat goed onderbouwen. Wellicht zijn je compagnons het met je eens en kan de bedrijfsvoering daar op aangepast worden zodat het weer loopt zoals jij het voor ogen had. Of wie weet kunnen zij jou overtuigen dat het juist wel goed gaat zoals het nu is en dat jij het wellicht bij het verkeerde eind hebt.

 

Nu al gaan denken over het scheiden van wegen terwijl je compagnons nog van niets weten is misschien wat te voorbarig. Het kan een hoop onnodig gedoe besparen als je open en duidelijk communiceert met je compagnons.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je feedback. Ik ga echter niet 1 nacht over ijs. Ik heb hier heel lang over nagedacht. Vaker gesprekken gehad en nooit wat verbeterd in mijn optiek. Ook worden afspraken niet nagekomen en is de communicatie binnen ons bedrijfje ronduit slecht. Ook is de innovativiteit ver de zoeken en lijken ieders ambitie te verschillend.

Werken is een privilege

Link naar reactie
  • 0

Afspraken niet nakomen en een ronduit slechte communicatie. Weet je wel zeker dat dit je vrienden zijn ?

Zeker als ieders ambitie ook nog verschillend is vraag ik me af wat jullie bij elkaar te zoeken hebben.

 

Als je geen brokken wil maken kun je het beste de lopende jaarcontracten afkopen en ieder zijns weegs gaan.

Hoe sneller je dit doet hoe sneller je de mogelijkheid hebt je eigen organisatie op te bouwen, en wellicht zijn je partners als het niet meer om zaken gaat dan wel echte vrienden.

 

Het kan lastig zijn dit naar voren te brengen, maar met behulp van een onpartijdige derde partij bij het gesprek is het in goede banen te leiden. Alle betrokkenen moeten hiervoor dan wel open voor staan.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties. De kogel is door de kerk. Het ging makkelijker dan gedacht, blijkbaar had iedereen een naar gevoel erover. Ik heb de spullen en klanten mee. We hebben afgsproken uit elkaar te gaan, maar nog zeker wel rekening met elkaar te houden.

Ik ben nu sinds 3 weken ZZP'er en het gaat prima! Wel enorm druk!

Werken is een privilege

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.