• 0

Met 2 bv's een vof oprichten

Hallo allen,

 

Ik lees hier al een tijdje mee en gebruik daarbij ook veelvuldig de zoek functie. Voor het oprichten van een VOF heb ik al aardig wat posts hier voorbij zien komen maar helaas met vaak een beknopte doel omschrijving van de VOF. Omdat dit toch vrij specifiek is in eenieder zijn geval wil ik deze situatie graag voorleggen of dit verstandig is.

 

Ik ben actief in de IT en heb zelf een Holding BV en een Werk BV. Samen met een partner is er een idee ontstaan om een bepaald software product in de markt te zetten waarvoor we op basis van een percentage van de omzet worden vergoed. De arbeid die gestoken wordt in dit product steken we beide er 'gratis' in. Er staat geen vergoeding tegen over.

 

Het idee is om met zijn Holding BV en mijn Werk BV een gezamenlijke VOF op te richten om de gezamenlijke inkomsten op te laten vallen. De VOF is degene die met de eind-afnemer het contact aan gaat en de vergoeding over de omzet schriftelijk vast legt. De inkomsten die de VOF geniet worden 50-50% met de BV's verdeeld.

 

Op de website van de KvK zijn wel model contracten te vinden en advies om in het begin over zulke zaken een goed contract onderling op te stellen omdat beide vennoten aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de schuld van een VOF.

 

Mijn vragen zijn dan ook;

 

- Hoe zit het met aansprakelijkheid met de contracten die de VOF sluit. Stel er komt een claim, hoe worden deze dan onder de vennoten verdeeld?

 

- Hoe worden de inkomsten uit de VOF belast? Stel er wordt 300K winst gedraaid, en elke vennoot 150K onttrekt, klopt het dan dat deze valt onder de reguliere VpB van de BV?

 

Zijn er zaken waar in dit scenario nog extra over nagedacht dient te worden?

 

Bedankt alvast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Dag Ewoewo

 

De vennoten van de VOF zijn beide volledig aansprakelijk voor alle schulden van de VOF (dus niet ieder 50/50). Daarin zit ook het risico, zeker indien in de BV's buiten de VOF om ook activiteiten plaatsvinden.

 

De winst uit de VOF wordt belast bij de vennoten, dus de BV's. Daarover betaalt elke BV vennootschapsbelasting. Je voorbeeld klopt.

 

Denk vooral goed na over mijn eerste opmerkingen. Wellicht zijn jullie beter af om een gezamenlijke BV op te richten.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.