Ga naar inhoud

Mede-vennoten willen mij uitkopen, wat is reëel om te eisen?

Geplaatst:

john33

De huidige situatie:

Een V.O.F. met 4 vennoten, gericht op het organiseren van evenementen met elektronische dansmuziek (house/techno). Hieronder vallen een wekelijkse kleinschalige clubavond voor zo'n 300 man; een paar keer per jaar een wat grotere clubavond voor 700 man en een paar keer per jaar een groot evenement voor 1000-2000 man, plus nog wat nevenactiviteiten (het hosten van zalen en stages op andere evenementen, bijvoorbeeld).

Het onderliggende idee voor deze V.O.F. is van mij; ik heb bijna 3 jaar geleden 2 van de huidige 3 overige vennoten erbij gevraagd en gedrieën hebben wij na een jaar de 4e vennoot erbij gevraagd. Tevens heb ik het eerste jaar van de vennootschap alle financieringen uit eigen zak gedaan, totdat er voldoende winstkapitaal was opgebouwd om daarmee de evenementen te financieren.

Nu is de situatie zo dat de andere 3 vennoten niet met mij verder willen. Hun reden is dat ze bij mij niet voldoende motivatie zien, aan de hand van een paar incidenten. Ik ben de eerste om toe te geven dat ik bij deze incidenten fout zat (mede door privé-omstandigheden), maar het functioneren van de andere vennoten kan ook alles behalve feilloos genoemd worden. Bovendien is er absoluut geen sprake van werkverzuim; ik weet zeker dat ik minstens even veel heb gedaan aan de zaak als de andere 3. Mijn vermoeden is dan ook als volgt: ons bedrijf heeft het afgelopen jaar een gestage groei doorlopen; het eigen vermogen is gegroeid van een paar duizend ruim een jaar geleden tot bijna 40.000 een paar weken terug. Anderhalve week geleden hadden wij ons eerste festival. Hoewel dit qua verloop en bezoekerstevredenheid een absoluut succes was, was het door het lage bezoekersaantal financieel gezien een flop en is daarmee het eigen vermogen gehalveerd. Dit was tegen onze verwachting in, aangezien wij alle 4 verwachtten dat de financiële groei zich lineair zou voortzetten. Hierdoor, vermoed ik, zagen de andere 3 vennoten hun potentiële inkomsten in rook op gaan en hebben ze de eerder genoemde voorvallen gebruikt om mij eruit te werken. Natuurlijk ben ik hierdoor ontzet en boos, aangezien het hele bedrijf mijn idee was, maar door deze huichelarij hoef ik niets meer met de andere 3 vennoten te maken te hebben.

Hierbij ben ik aangekomen op mijn vraagstuk: de andere 3 vennoten moeten mij nu uitkopen, en ik wil hier het maximale uithalen. Ze hebben een aanbod gedaan van 25% van het eigen vermogen (waar ik als vennoot sowieso recht op heb) en 10% van de winst van het komende half jaar. Hier ben ik niet mee akkoord gegaan, om de volgende redenen:

Het bedrijf is mijn idee, en ik wil compensatie zien voor het bedenken ervan en het gebruiken van de naam.

Ik heb tijdens de opstartfase van het bedrijf een groot financieel risico genomen ten faveure van het bedrijf.

Ik heb opgebouwd aan de goodwill met leveranciers, concurrenten en klanten.

Ik heb imagoschade opgelopen door hun acties, daarvoor wil ik ook compensatie.

Het eigen vermogen is na het afgelopen festival gehalveerd. Daardoor zou ik nu maar de helft krijgen van wat het bedrijf eigenlijk waard zou zijn.

Ik heb afgelopen maanden hard gewerkt aan de naamsopbouw en goodwill van een festival, dat dit jaar verlies heeft geleden, maar zeer waarschijnlijk volgend jaar winst gaat halen. Volgens de huidige regeling zie ik daar niets van terug.

Tenslotte is de winstverwachting voor het komende jaar veel hoger dan voor het afgelopen jaar, door het binnenhalen van een grote evenementlocatie, waar ik mede in heb geholpen in het binnenhalen.

Daarom wil ik het volgende eisen:

25% van het eigen vermogen

25% van de winst van het komende jaar, tot aan het festival in 2012.

Deze winst in maandelijkse uitkeringen met inzage in de winst/verlies-rekening

Verbod voor de andere vennoten om informatie over deze situatie door te spelen aan derden, die een professionele relatie hebben gehad met mij of de vennootschap, of in de toekomst zouden kunnen hebben, op straffe van een boete van 10.000 per overtreding.

Mijn vraag is, zijn deze eisen reëel?

Featured Replies

Geplaatst:

ronaldinho

Wat zegt de vof-overeenkomst hierover?

Wat is de stand op jouw kapitaalrekening en hoe verhoudt dit zich tot de anderen?

Is er sprake van buitenvennootschappelijk ondernemingsvermogen?

Zijn er bedrijfsmiddelen met een stille reserve?

Wat is de VOF waard?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Geplaatst:

john33

• Auteur

Wat zegt de vof-overeenkomst hierover?

Wat is de stand op jouw kapitaalrekening en hoe verhoudt dit zich tot de anderen?

Is er sprake van buitenvennootschappelijk ondernemingsvermogen?

Zijn er bedrijfsmiddelen met een stille reserve?

Wat is de VOF waard?

Het probleem is, dat wij nog geen overeenkomst hebben opgesteld, met regelingen wat betreft dit soort situaties.

Wat betreft de kapitaalrekening: al het geïnvesteerde geld is voortgekomen uit winst van de onderneming op voorhand. Het probleem is namelijk dat wij de V.O.F. pas 1,5 jaar geleden hebben ingeschreven. Daarvoor werkte wij vanaf mijn rekening, bij de inschrijving is de winst van het eerste jaar als startvermogen op een nieuwe bedrijfsrekening gestort.

Buitenvennootschappelijk ondernemingsvermogen en bedrijfsmiddelen met stille reserve zijn er naar mijn weten niet.

De waarde van de VOF is moeilijk te taxeren, omdat het gaat om een evenementenbedrijf. Met een taxatie via internet, kom ik uit op 280.000.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.