• 0

Hallo,

Ik ben sindskort voor mezelf begonnen als zelfstandig ondernemer een eenmanszaak, full-time. Nu heb ik een bestelauto (dit meer doordat het gebruik voor mij hobby zeer handig is) gekocht met een nieuwwaarde van €38.000 bijtelling hiervan zou zijn 25%, mijn totale kosten zijn lager als de bijtelling gaat dit een probleem opleveren zoals ik begrijp hier op het forum wel en wat is het gevolg daarvan?

Op de site van de belastingdienst is het voor mij vrij onduidelijk of ik nu in aanmerking kom voor het lage MRB, zoals ik hier heb gelezen op het forum kom ik doordat ik ingeschreven sta als eenmanszaak daar in ieder geval voor in aanmerking is dat juist? Ook als ik de auto niet aanmerk als zakelijk. Dit gebeurt automatisch begreep ik.

Ik maak meer privé kilometers als zakelijke.

Als ik de auto als privé aanmerk dus niet op de balans zet klopt het dan dat ik alsnog in aanmerking kom voor de lage MRB, de BTW 75% mag aftrekken of ook de kosten?

Wat is het handigst om te doen geen bijtelling of wel gebruik maken van de bijtelling en daardoor dus alle kosten kunnen aftrekken van de winst.

Fiscaal gezien wil ik natuurlijk zo min mogelijk winst maken door me privé kosten zakelijk te maken.

Ik zie jullie adviezen graag tegemoet, want ik loop een beetje vast.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/32983-eenmanszaak-auto-priv%C3%A9-of-zakelijk/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Nog even toevoeging.

Ik ben nog opzoek gegaan in dit forum en lees het volgende hier:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=34616;start=msg322761#msg322761

Dat de bijtelling nooit hoger is dan dan de totale autokosten dus verzekering, wegenbelasting, brandstof en onderhoud?

Mijn totale autokosten zijn ongeveer 4500 euro per jaar dus ik ga dan maar 4500 euro bijtelling per jaar gebruiken plus 12% BTW over die totale kosten.

Lijkt me in mijn geval zeer voordelig:)

• 0

Dag Eddy

Het lage MRB tarief zal geen probleem zijn mits je een BTW nummer hebt en de bus minstens 10% zakelijk gebruikt (daar gaat de fiscus in beginsel wel vanuit). Dat geldt ook als je de bus privé aanmerkt.

Onder de autokosten moet je ook de afschrijving rekenen en formeel ook de BTW correctie voor privé (let op, sinds 1-7-2011 is dat 2,7% van de nieuwwaarde en niet meer 12% van de IB bijtelling).

Wat de beste keuze is voor je, kunnen we hier zo niet bepalen. Koop daar eens 2 uur advies voor in zodat je de juiste keuze maakt. De verkeerde keuze kan je een tienvoud per jaar kosten.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar