• 0

verkoop prive auto aan bv tijdens jaar, kans op naheffing privegebruik?

Hallo,

Overal gezocht maar hetgeen ik wil doen is blijkbaar niet gangbaar.

situatie: BV (vrijgesteld van btw), DGA met 2 auto's aangeschaft in prive, in bv geen auto

plan: omdat ik in prive wil bezuinigen en omdat ik slechts 1 auto volledig prive gebruik (passat) en 1 auto zakelijk (audi) ben ik voornemens de audi te verkopen aan de bv tegen een zakelijke prijs (taxatie door dealer). Vervolgens een km adminstratie voeren met gps kastje om bijtelling te voorkomen. De audi is 4 jaar oud en ongeveer 30000 waard. Dit bedrag wil ik uit de bv halen.

vraag: kan ik nu (augustus 2011) de auto verkopen van prive aan de bv zonder een aanslag inzake privegebruik te krijgen?

Met andere woorden: gaat de 500km/jaar grens (of verhoudingsgewijs 40km/maand) pas in op moment van aanschaf door de bv? of krijg ik herrie met de fiscus omdat ik het niet per 1 januari heb gedaan?

nb Ik heb geen administratie tot augustus bijgehouden daar de auto ook prive werd gebruikt, en zal waarschijnlijk wel meer dan 500 km prive hebben gereden. Alle kosten heb ik echter ook prive betaald (nieuwe banden 1000 euro,benzine, etc).

alvast bedankt voor de reaktie(s)

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Auke

Er is op zich niets mis met een auto aan je BV verkopen midden in het jaar. Daarvoor is ook geen KM-admin vereist over de periode dat de auto privé was.

Om de bijtelling vanaf de verkoopdatum te ontlopen moet je wel rekening houden met het volgende:

de 500 km grens is in deze niet absoluut maar evenredig. Als je de auto op 1 juli zou verkopen aan je BV en je rijdt vervolgens 260 KM privé dan zit je aan de bijtelling vast over de periode 1-7 / 31-12.

Immers zou je dan op jaarbasis 520 km privé gereden hebben en dus de 500 km grens overschreden hebben.

In jouw geval geldt dan 500 / 12 x 5 maanden = maximaal 208 km privé tot eind 2011.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar