• 0

BTW Bemiddeling in verhuur vakantiehuizen

Hoi allemaal,

Ik heb jullie hulp nodig. Ik heb namelijk wel verstand van ondernemen (dat denk ik tenminste) maar absoluut geen verstand van alles wat er daarnaast bij komt kijken. Zo ook het betalen van belasting.

Hier volgen wat voorbeelden van mijn inkomsten en mijn vraag is hoe ik dit moet verwerken mbt de belastingdienst:

Ik ben gevestigd in Nederland en ik verhuur huizen in Zuid Afrika voor Nederlandse huiseigenaren aan vakantiegangers. Ik krijg hiervoor een percentage van de opbrengst (bemiddelingskosten dus op commissie basis). Hoe moet ik dit aanpakken mbt de belastingdienst. Kan ik gewoon BTW betalen over mijn opbrengsten (de commissie)? En hoeveel procent is dat dan?

Ook huur ik huizen in Zuid Afrika van plaatselijk huiseigenaren die ik vervolgens weer onderverhuur aan derden (met natuurlijk een winstmarge daarop). Hoe moet ik dit aanpakken mbt de belasting? Kan ik gewoon belasting betalen over de marge, en hoeveel procent is dat dan? Ook vraag ik me of ik bij het betalen van huur aan Zuid Afrikaanse huiseigenaren elke maand een rekening moet vragen. En moet ik ook elke maand een rekening sturen naar mijn huurders?

Ook gaan wij totaalreizen aanbieden naar Zuid Afrika. Kan ik gewoon belasting betalen over onze winstmarge of is dit te makkelijk gedacht?

Veel vragen en onduidelijkheid dus... Kan iemand mhier mee helpen?

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik heb jullie hulp nodig. Ik heb namelijk wel verstand van ondernemen (dat denk ik tenminste) maar absoluut geen verstand van alles wat er daarnaast bij komt kijken. Zo ook het betalen van belasting.

"Maar absoluut geen verstand van alles wat daarnaast bij komt kijken"? Dat is juist ondernemen. Dingen zelf doen, of als je er geen zin in hebt, geen tijd voor hebt of geen verstand hebt, dan huur je iemand in die je helpt.

Ik ben gevestigd in Nederland en ik verhuur huizen in Zuid Afrika voor Nederlandse huiseigenaren aan vakantiegangers. Ik krijg hiervoor een percentage van de opbrengst (bemiddelingskosten dus op commissie basis). Hoe moet ik dit aanpakken mbt de belastingdienst. Kan ik gewoon BTW betalen over mijn opbrengsten (de commissie)? En hoeveel procent is dat dan?

Je kan geen BTW betalen over je opbrengsten. Je moet BTW in rekening brengen over je omzet. Die BTW moet je vervolgens afdragen aan de belastingdienst. Als je geen BTW op je facturen schrijft, dan n**i je jezelf dus voor 19%. Want vadertje staat zal toch bepalen dat je diensten belast moesten worden met BTW. Je mag dan dus met terugwerkende kracht gaan betalen.

Ook huur ik huizen in Zuid Afrika van plaatselijk huiseigenaren die ik vervolgens weer onderverhuur aan derden (met natuurlijk een winstmarge daarop). Hoe moet ik dit aanpakken mbt de belasting? Kan ik gewoon belasting betalen over de marge, en hoeveel procent is dat dan? Ook vraag ik me of ik bij het betalen van huur aan Zuid Afrikaanse huiseigenaren elke maand een rekening moet vragen. En moet ik ook elke maand een rekening sturen naar mijn huurders?

Je haalt inkomstenbelasting en BTW door elkaar. Je berekent 19% BTW aan de klanten in NL. Ik denk, maar dat weet ik niet zeker, dat je geen BTW hoeft te betalen, indien jouw zuid afrikaanse huiseigenaren BTW plichtig zijn en ze de BTW verleggingsregeling toepassen. Maar dat is voor jou een minder grote zorg. Als jij een factuur van ze krijgt zou ik al erg blij zijn.

Bij de bemiddeling factureer jij weer de NL'se eindklant mét BTW.

Ook gaan wij totaalreizen aanbieden naar Zuid Afrika. Kan ik gewoon belasting betalen over onze winstmarge of is dit te makkelijk gedacht?

Veel te makkelijk gedacht. Lees dit forum maar even goed door. Want er is over dit onderwerp al erg veel geschreven.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

• 0

Misschien is dit handig voor je: informatie van de Belastingdienst over de BTW en het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst: http://belastingdienst.nl/download/1042.html

Vriendelijke groet,

Miki

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

• 0

Van wat ik van de situatie op kan maken, zal de winst gewoon aan de Nederlandse IB onderworpen zijn. Jouw inkomsten zien immers niet op het vastgoed zelf en kun je daarom ook niet aan dat vastgoed (en Zuid-Afrika) toerekenen.

Voor wat betreft de omzetbelasting is het wat ingewikkelder om een concreet antwoord te geven. Dat is afhankelijk van wat je precies doet en hoe dat gekwalificeerd moet worden. Daar komt bij dat mogelijk op een deel van je omzet de reisbureauregeling van toepassing is en die regeling per (vermoedelijk) 1 april 2012 zal worden aangepast. Dat is echter niet een regeling waar ik goed in zit.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Iedereen erg bedankt voor de antwoorden.

Yannick Veys, ik weet dat ondernemen onlosmakelijk verbonden is met het afdragen van belasting... Dat wil nog niet zeggen dat je daar dan ook gelijk veel verstand van moet hebben. Gaarne begrip hier voor.

Quote:

Je kan geen BTW betalen over je opbrengsten. Je moet BTW in rekening brengen over je omzet. Die BTW moet je vervolgens afdragen aan de belastingdienst. Als je geen BTW op je facturen schrijft, dan n**i je jezelf dus voor 19%. Want vadertje staat zal toch bepalen dat je diensten belast moesten worden met BTW. Je mag dan dus met terugwerkende kracht gaan betalen.

Dit snap ik. Maar kan ik ondanks het feit dat de te verhuren vakantiewoningen in het buitenland staan toch BTW in rekening brengen. Of moet ik bijvoorbeeld VAT (Value Added Tax, Zuid Afrika) in rekening brengen? En hoe werkt het als ik de huuropbrengst min mijn aandeel overmaak op de rekening van de huiseigenaar. Moet ik dan van de eigenaar voor elke overboeking een factuur vragen waarin BTW in rekening is gebracht?!

Quote:

Je haalt inkomstenbelasting en BTW door elkaar. Je berekent 19% BTW aan de klanten in NL. Ik denk, maar dat weet ik niet zeker, dat je geen BTW hoeft te betalen, indien jouw zuid afrikaanse huiseigenaren BTW plichtig zijn en ze de BTW verleggingsregeling toepassen. Maar dat is voor jou een minder grote zorg. Als jij een factuur van ze krijgt zou ik al erg blij zijn.

Bij de bemiddeling factureer jij weer de NL'se eindklant mét BTW.

Ik snap hem nog niet helemaal.

Laten we het doen met een rekensommetje

Huur: 1000

Onderverhuur: 1200

Marge is dus:200

Nu sta ik 19% van de onderverhuur af aan BTW, hou ik dus 960 over... Maar hoe zit het nu met de voorbelasting die ik kan aftrekken. Ik betaal namelijk zelf huur aan een Zuid Afrikaanse verhuurder (dus VAT). Is het sowieso niet heel erg raar om elke maand een rekening te sturen voor het betalen van de huur waarin BTW in rekening is gebracht, volgens mij heb ik voor mijn eigen prive huurhuis nog nooit een rekening gezien?

• 0

Afhankelijk van het feit of degene waarvan jij het huis huurt BTW plichtig is of niet, moet die eigenaar BTW in rekening brengen op zijn factuur. Je kan ook een creditfactuur sturen. Maar de vraag is waar de prestatie is geleverd.

Als jij een toko in ZA hebt, en je hebt een ZA BTW nummer, dan mag je ZA BTW in rekening brengen indien van toepassing.

Ik zou even de site van de belastingdienst erbij pakken en goed rondlezen op dit forum. Ik ben geen BTW expert :)

Stelregel is volgens mij dat je uitgaat van waar het product of de dienst is geleverd. Op basis daarvan ga je de BTW regels toepassen. Die bemiddeling valt volgens mij onder het Nederlandse belastingrecht. Alleen waar precies jouw betaling aan de eigenaar onder valt, geen idee.

Jij factureert degene die het huis gaat huren, met BTW. Volgens mij is de dienst die jij levert de bemiddeling van huizen. Die dienst lever jij in NL. Je huurt het huis echter in ZA. Dus dat zal hoogstwaarschijnlijk onder de ZA belastingwet vallen. Hoe jij dan vervolgens door die ZA gefactureerd wordt, met of zonder BTW/VAT, is minder belangrijk. Jij bent namelijk niet de pinuut als ze een fout maken op de factuur. Daarnaast zul je het vaak van een consument huren (denk ik?) en die zal waarschijnlijk niet BTW-plichtig zijn, derhalve geen BTW nummer hebben en daarom ook niet met BTW kunnen factureren.

Maar hoe het precies zit...? Ik ken de ZA belastingwetten niet :) En ik ben ook geen kei in de NL'se. Die reisbureauregeling ken ik bv niet :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

• 1

Op de verhuur van vakantiewoningen + de bemiddeling daarbij hoort 6 % BTW te worden berekend. MAAR, die huisjes staan in ZA en dan verleen je de dienst in ZA (daar waar de huizen staan), dus heb je niks met (6 %) NL-BTW te maken. Zie: http://www.belastingdienst.nl/reken/diensten_in_en_uit_het_buitenland/

Je zult de BTW bij de ZA-fiscus moeten regelen.

V.w.b. de totaalreizen krijg je te maken met de reisbureauregeling en wat dat betreft zit Nederland in een spagaat die tot 1 april 2012 duurt. Nu past NL z'n eigen regels toe, maar moet vanaf 1 april 2012 de EU-regels volgen.

Dat betekent overigens dat reisbureau's nu al voor de EU-regels kunnen kiezen.

Zoek die reisbureauregeling maar eens op, op het net en niet op de belastingsite, want daar klopt geen moer van.

Suc6

John

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar