• 0

Merknaam registreren, hoewatenwaar?

Hiya allen,

[offtopic] mijn eerste bericht hier, heb al wel wat rondgelezen, en het ziet er leuk cq interessant uit hier, heb zeker wat te vragen, en hopelijk ook wat zinnigs bij te dragen.[/offtopic]

 

Mijn vraag is: ik wil 1 a 2 merknamen registreren. Maar waarop baseer ik mijn keuze hoe en of via welk bedrijf ik dit doe? Als starter wil ik zeker zoveel mogelijk kosten besparen door bepaald werk zelf te doen, maar het is een nog veel te grijs gebied voor me. Kijk, bij domeinnamen weet ik als geen ander wat waar overal te koop is, en dat je voor de naam alleen rustig 300% 'teveel' kan betalen, maar merknamen ben ik zeker niet in thuis.

 

Hoop dat iemand hier wat nuttige aanwijzigen kan geven. Bv: wat is het verschil tussen ® en TM?

 

Alvast bedankt,

Dr.B

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Over hoe je een merknaam depot zelf kunt doen, heb ik in een eerder topic geschreven.

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=14;action=display;threadid=2612;start=msg19890#msg19890

 

Wellicht aardig om te lezen.....

 

Over de verschillen en de waarde van ® en ™ het volgende:

 

Wat betekent het teken ®?

Het symbool staat voor "registered trademark". Dit teken kan gebruikt worden als een waarschuwing naar derden, om aan te geven dat het merk is geregistreerd. Juridisch gezien heeft ® geen betekenis in de Benelux. In de Verenigde Staten van Amerika heeft het teken echter wel juridische waarde, en mag het niet zomaar gebruikt worden.

 

Wat is de betekenis van ™?

Omdat ® niet zomaar mag worden gebruikt in de Verenigde Staten van Amerika wordt daarom het teken ™ (Trade Mark) gebruikt bij merken die gedeponeerd zijn, maar nog niet in het merkenregister zijn ingeschreven. Pas als het merk daadwerkelijk is ingeschreven gebruikt men het symbool ®. Het teken ™ wordt ook in Europa veel gebruikt, vooral ook in situaties waarin het merk zijn registratieprocedure nog niet heeft afgerond. Het ™ symbool heeft geen juridische betekenis.

Bron: Uitvinders.nl

Link naar reactie
  • 0

Kijk Gooz, dat is nou zo'n super theadje dat ik idd zocht! Dank!

 

Voor wat betreft ® en TM: ik begrijp dat TM niet interessant cq relevant is, de ® draait het allemaal om dus.

 

Een volgende vraag is: Mijn handelsnaam is A. De naam/domeinnaam van de nieuw aan te bieden dienst is B, en B wil ik dus deponeren. Maar is het onverstandig om niet ook eerst een handelsnaam B in te schrijven bij de KvK? Of - zolang het niet te groot wordt - B als handelsnaam toevoegen onder het dossier van A?

Allen zijn gelukkig nog vrij.

 

En is het aan te raden een versnelde procedure te doen met het deponeren, kan het anders erg lang duren?

Link naar reactie
  • 0

Van wat ik heb begrepen heb je met terugwerkende kracht bescherming vanaf het moment dat je het depot hebt gedaan, indien het depot geldig wordt verklaard. Een versnelde procedure is m.i. alleen zinvol indien je snel iemand anders aan wil pakken.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Echt relevant is ook ® niet omdat het geen enkele juridische waarde heeft in de Benelux. Het dient meer als waarschuwing voor mogelijke kapers.

 

Een depot met een versneld onderzoek kost 137 meer dan met een normaal onderzoek en scheelt een paar weken. Een versneld onderzoek duurt ongeveer 10 werkdagen.

 

Je hebt het over een handelsnaam en een naam voor je dienst. Het laatste is een merk van een product. Dat zou ik ieder geval deponeren, evenals de domeinnamen van zowel je handelsnaam als van je product. Inschrijven bij de KvK is mijns inziens relevant voor de handelsnaam.

 

Of het deponeren van je handelsnaam noodzakelijk is, is wat lastiger te bepalen. In beginsel kunnen anderen dezelfde handelsnaam gebruiken maar staan zwakker als je een (eerdere) KvK inschrijving hebt. Wat wel mag is jouw handelsnaam (als deze niet gedeponeerd is) voor een product onder de eigen handelsnaam gebruiken.

 

Stel dat de handelsnaam Unilever is en de productnaam Unox. Indien Unilever niet gedeponeerd zou zijn, zou het theoretisch mogelijk zijn voor Stegeman om een Unilever leverworst op de markt te brengen. Geeft echter wel een goede inkomstenbron voor juristen.....

Voorbeeld: Opel Omega terwijl Omega verschillende KvK inschrijvingen heeft, ook als merk overigens.

De rechter heeft het laatste woord en dat woord is niet altijd te begrijpen: Lindows en zelfs Lin---s (spreek uit Lindash) zou te veel op Windows lijken.

 

PS Ik zag dat de prijs voor een normaal depot is verhoogd van 207 naar 236 euro.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

@ Anders

De terugwerkende kracht geldt enkel bij de versnelde procedure. Hierbij wordt direct een depot gedaan dat eventueel later wordt doorgehaald indien uit het onderzoek blijkt dat het merk als nog wordt geweigerd.

 

Bij de normale procedure wordt het depot pas gedaan nadat het onderzoek is afgesloten en het merk niet wordt geweigerd.

 

Dit scheelt toch al enkele weken.

 

Ik heb het versneld onderzoek vaak gebruikt om te kijken of een merknaam beschikbaar was voor communicatiecampagnes. Dan is het zeker zinvol vanwege de tijdsdruk.

Link naar reactie
  • 0

Stel dat de handelsnaam Unilever is en de productnaam Unox. Indien Unilever niet gedeponeerd zou zijn, zou het theoretisch mogelijk zijn voor Stegeman om een Unilever leverworst op de markt te brengen. Geeft echter wel een goede inkomstenbron voor juristen.....

 

Ik betwijfel of dat dan zomaar mogelijk is hoor.. Als unilever wel een handelsnaam is, maar geen geregistreerd handelsmerk, mag het nog steeds niet voor vergelijkbare producten (worst) gebruikt worden.

 

Voorbeeld: Opel Omega terwijl Omega verschillende KvK inschrijvingen heeft, ook als merk overigens.

 

Er zijn veel handelsnamen waarin Omega voorkomt (alpha omega, omega horloges, etc.), maar geen van allen verkopen auto's en komen dus niet in het vaarwater van Opel (en andersom).

 

Het registreren van de handelsnaam heeft wel als voordeel dat er een duidelijk record ontstaat van het tijdstip dat je in ieder geval deze naam hanteerde. Ook het registreren van de domeinnaam heeft voordelen. Daarmee wordt het lastiger voor een ander dit als merk te verkrijgen, aangezien er publiek toegankelijke informatie is waaruit blijkt dat de naam al gebruikt wordt. De concurrende aanvrager kan dit gemakkelijk weten, en je zou dus beter kunnen argumenteren dan de registratie ter kwader trouw was.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hop! Gedaan! Via de online registratietool van BMB. Eitje :-)

Thanx allen voor de info.

Baaidewee, had ook nog even met ze gebeld, en bij de info balie zeiden ze dat een normale registratie op het moment ongeveer een maand duurt, en een versnelde een week. Kortom: ook de normale weg is vrij snel te bewandelen ...

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account
Ik betwijfel of dat dan zomaar mogelijk is hoor.. Als unilever wel een handelsnaam is, maar geen geregistreerd handelsmerk, mag het nog steeds niet voor vergelijkbare producten (worst) gebruikt worden.

 

Mijns inziens màg het volgens de wet wel, het ligt echter aan de rechter of de worst Unilever van Stegeman als merk mag blijven bestaan indien Unilever moeite heeft met de worst. De jurisprudentie op dit vlak wordt echter een beetje vaag, gezien de uitspraken in de laatste jaren.....

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Gefeliciteerd Dr.Bob!

 

Laat je over een maand even weten wat de namen zijn op dit forum?

 

Ben namelijk heel benieuwd.....

 

PS. Indien je de normale procedure hebt gekozen, pas dan op voor merk-kapers. Het is namelijk pas jouw merk als het is gedeponeerd. Zie eerdere post.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.