• 0

Woon/werk verkeer wordt voor de BTW als prive gezien voor ZZPér per 1 juli 2011

Quote van de site van de belastingdienst: (en daarna mijn opmerking en aansluitend een vraag cq misschien oplossing?)

 

"Hebt u een personenauto of een bestelauto tot uw bedrijfsvermogen gerekend? En wordt deze auto door u of uw personeel ook privé gebruikt? U kunt dan de btw op de aanschaf, onderhoud en gebruik aftrekken, voor zover de auto wordt gebruikt voor belaste omzet. Dit geldt ook voor leaseauto’s. Omdat de auto ook privé wordt gebruikt, moet u voor het privégebruik btw betalen.

U betaalt btw over het werkelijke privégebruik. Om dit privégebruik te bepalen moet u een sluitende kilometeradministratie bijhouden. Met behulp van deze kilometeradministratie kunt u dan berekenen wat de verhouding is tussen zakelijk gebruik en privégebruik. Hoe u met die gegevens de te betalen btw berekent, leest u bij Privégebruik roerende investeringsgoederen.

 

Let op!

 

Woon-werkverkeer geldt als privégebruik! Dit geldt zowel voor de ondernemer als zijn personeel. (per 1 juli 2011)

 

Wilt u geen kilometeradministratie bijhouden? Dan mag u er ook voor kiezen om het privégebruik vast te stellen op 2,7% van de catalogusprijs van de auto, inclusief btw en bpm."

 

mijn opmerking:

 

Dit betekend dus dat een hoop ondernemers flink meer geld moeten gaan (terug) betalen want voorheen werd woon-werkverkeer als zakelijk gezien. Dus ook als je nu de auto voor de inkomstenbelasting 100% zakelijk gebruikt, dan nog moet je alle BTW die je verhoudingsgewijs voor woon-werk verkeer betaald allemaal weer terug betalen. Dus gebruik je voor 90% je zakelijke auto voor woon-werk verkeer en de 10% overige zakelijke KM's, dan mag je 90% terug geven of kiezen voor 2,7% over de catalogus waarde. Er wordt voor alsnog geen rekening gehouden met marge auto's of zuinige 14% of zelfs de dure 0% elektro auto's. Verwacht wordt wel dat daar een aanpassing voor komt maar geld zal het altijd gaan kosten.

 

vraag: mag je ervoor kiezen om alle btw van je zakelijke autokosten, gewoon als kosten (IB) af te trekken in plaats van de OB? Dit zou een hoop geld schelen.

 

voorbeeld: ik heb zelf een prius op de zaak staan, gebruik is bijna 100% voor woon-werk verkeer, oftwel voorheen 100% zakelijk. Nu moet ik ongeveer 700 euro euro per jaar aan btw terug betalen, oftewel alle btw op autokosten. 2,7% is ook bijna 800 euro, dus dat is ook geen optie. Zou ik de 700 euro aan BTW als kosten mogen opvoeren, dan krijg ik tenminste nog 350 euro terug. Maar de vraag is dus: mag dat? ik kan het nergens vinden...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

vraag: mag je ervoor kiezen om alle btw van je zakelijke autokosten, gewoon als kosten (IB) af te trekken in plaats van de OB? Dit zou een hoop geld schelen.

 

Als je geen BTW als voorbelasting terugvraagt, dan ben je ook geen BTW-correctie voor het privé-gebruik verschuldigd aan het einde van het jaar.

MAAR:

Je hebt ongetwijfeld de BTW op de aanschaf van je Prius teruggevraagd (voorbelasting). En dan ben je dus alsnog te BTW-correctie verschuldigd, elk jaar. Niets aan te doen.

 

 

voorbeeld: ik heb zelf een prius op de zaak staan, gebruik is bijna 100% voor woon-werk verkeer, oftwel voorheen 100% zakelijk. Nu moet ik ongeveer 700 euro euro per jaar aan btw terug betalen, oftewel alle btw op autokosten. 2,7% is ook bijna 800 euro, dus dat is ook geen optie. Zou ik de 700 euro aan BTW als kosten mogen opvoeren, dan krijg ik tenminste nog 350 euro terug. Maar de vraag is dus: mag dat? ik kan het nergens vinden...

 

De BTW-correctie mag je ook van de winst aftrekken, dus dat maakt verder geen verschil (op zich mag het trouwens wel).

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter,

 

bedankt voor je reactie, ik heb inderdaad een prius aangeschaft waarbij ik de BTW bij aanschaf heb afgetrokken. Doordat de belastingdienst de regeltjes gaat wijzigen wordt het minder aantrekkelijk voor mij om nog BTW af te trekken over de auto kosten.

 

Kortom ik wil eigelijk de zakelijke auto alleen voor de BTW naar privé overhevelen en dan alle BTW op autokosten gewoon als kosten gaan opvoeren. Dus zakelijke auto voor de IB en prive auto voor de OB.

Ik weet dat je normaal gesproken niet zomaar kan tussen prive en zakelijk kan switchen, je moet consequent zijn, maar als de belastingdienst de regeltjes verandert, dan mag ik volgens mij ook mijn situatie daarop aanpassen.

 

Dus als ik nu gewoon aan het einde van dit jaar alle BTW over auto kosten ga terugdraaien + de BTW die ik bij aanschaf heb afgetrokken, terug betaal via de BTW aangifte einde jaar, deze vervolgens als kosten weer aftrek van mijn IB, dan zijn we er toch?

 

Overigens mag je volgens mij zowiezo alle BTW op auto kosten die je betaald heb vanaf 2010 tot juli 2011, terug vragen want je mag het laagste tarief hanteren en die is van 2010 0%. (dit is ook de reden dat de nieuwe BTW regels snel worden ingevoerd, kost ze ander iets van een half mijard per jaar ofzo).

 

 

Link naar reactie
  • 0

De BTW op de Prius moet toch wel zo’n 5.000,- zijn geweest. Dat ga je toch niet nu terugdraaien… Dat kan nooit handig zijn, lijkt mij.

 

En die andere argumenten zijn niet echt sterk. Dat laatste (0% BTW…) kan ik helemaal niet volgen. Dat geldt geloof ik voor elektrische auto’s of zoiets. Met een ‘stekker en stopcontact’ dus.

 

Overigens snap ik de ophef niet helemaal. Tot 30 juni moest je ook een BTW-correctie aan het einde van het jaar toepassen, ook was deze wel lager: 12% van +/- 30.000,- x 14% = circa 500,- (dat wordt nu dus 800,-).

 

Link naar reactie
  • 0

Is zeker wel handig, in mijn geval dan...:

 

BTW op de Prius is iets meer dan 4700 (29500 nieuw). Dus ik zal 4700 euro terug moeten betalen inderdaad en weer 2350 ervan terugkrijgen via IB.

Aangezien ik voorheen bijna alleen maar woon-werk verkeer ermee reed, was mijn aangifte voor de BTW prive bijna nihil, tenslotte was woon werk verkeer voor de BTW zakelijk voor ondernemers (en ambulant personeel). In de nieuwe situatie is die prive geworden.

Dus nu ga ik 2.7% van 29500 = 800 euro elk jaar betalen.

 

Als ik de BTW nu als kosten ga boeken dan krijg ik van de plusminus 700 BTW nog 350 euro terug.

Dus het verschil is 800 + 350 = 1150 euro per jaar!

 

Dus die 2350 euro die ik nu dan even ophoest heb ik na 2 jaar weer terug verdient.

 

Wat betreft de 0%: Google maar eens. (rijksoverheid.nl, Leasedeals.nl, dezaak.nl ) dat is nu juist de reden dat de nieuwe BTW regelgeving van kracht is geworden. Dit komt omdat de rechterbank (uitspraak haarlem, 1 juni 2011) bepaald heeft dat onderscheidt in de BTW tussen zuinige auto's en geen zuinige auto's in strijd is met de Europese wetgeving. Omdat dus de BTW regelgeving in strijd is met de europese wetgeving, hoef je je dus niet aan het onderscheid te houden en kun je gewoon het tarief kiezen dat je wilt, tenslotte heeft iedereen evenveel recht op dat tarief want onderscheid is in strijd met het europese recht. Dus ik kies voor het nul tarief van de electrische auto.

Overigens dit laatste heb ik niet zelf verzonnen maar heb ik ook weer ergens gelezen op een site van een accountants kantoor en ik moet zeggen, klinkt heel logisch. De rechter heeft nu eenmaal bepaald dat de vorige BTW methode in strijd is met de wet en dus hoef je je er niet meer aan te houden, het is zeg maar "nietig" of in ieder geval "vernietigbaar".

 

Het is dat ik in 2010 ook bijna geen BTW over prive heb betaald maar anders ging ik die zeker proberen terug te halen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is dat ik in 2010 ook bijna geen BTW over prive heb betaald maar anders ging ik die zeker proberen terug te halen.

 

Je hebt het dus gewoon niet goed begrepen merk ik.

Want in 2010 had je (over de laatste tijdvak) ook een BTW correctie moeten toepassen:

12% van 29.500 (als dat de cataloguswaarde is) x 14%.

 

Dus je had ook toen 495,- moeten betalen. Dat geef je aan bij punt 1d op de BTW aangifte.

 

Dat gaat nu (halverwege het jaar) dus in jou geval omhoog naar 796,- op jaarbasis. In 2011 moet je een 'gemiddelde' van 645,- aangeven.

 

Link naar reactie
  • 0

voorbeeld: ik heb zelf een prius op de zaak staan, gebruik is bijna 100% voor woon-werk verkeer, oftwel voorheen 100% zakelijk.

 

Nu je de wetswijziging inzake BTW woon-werkverkeer aanhaalt als argument om de auto voor de OB voortaan als privé aan te merken kan ik me zo voorstellen dat (gezien bovenstaande) de auto wellicht volledig privévermogen moet worden, ook voor de IB. Als je minder dan 10% zakelijk rijdt kan deze niet langer als zakelijk worden geëtiketteerd.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Nu je de wetswijziging inzake BTW woon-werkverkeer aanhaalt als argument om de auto voor de OB voortaan als privé aan te merken kan ik me zo voorstellen dat (gezien bovenstaande) de auto wellicht volledig privévermogen moet worden, ook voor de IB. Als je minder dan 10% zakelijk rijdt kan deze niet langer als zakelijk worden geëtiketteerd.

 

Dat is een punt, maar voor de IB wordt de auto 100% zakelijk gebruikt. Want het woon-werkverkeer is alléén privé voor de OB (hier hebben we net een ander topic over gehad, een paar weken geleden).

Dus de auto is nog steeds verplicht ondernemingsvermogen, lijkt mij.

 

Link naar reactie
  • 0

sorry, maar 2 x fout:

 

ten eerste heb ik de auto pas eind november 2011 aangeschaft, dus naar rato heb ik de aangifte gedaan, dus vandaar een klein beetje BTW maar terug betaald. Daarvoor reed is een auto van 15 jaar en ouder...met een waarde van 1000 euro.

 

ten tweede, woon werk verkeer is (of beter was) weldegelijk 100% zakelijk voor de BTW als je een ondernemer bent.

Als je een werknemer bent dan is het inderdaad altijd al prive geweest.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik geef het op!

 

Als jij denkt dat het beter is om nu (bijna) 5000,- aan BTW te betalen (door het terugdraaien van in 2010 teruggevraagde voorbelasting voor de Prius), zodat je niet elk jaar in de nieuwe regeling 796,- moet betalen (dat was in de oude regeling, toen je kennelijk vond dat er niets aan de hand was, 495,- per jaar!) dan moet je dat zeker doen.

 

Daar komt dan bij dat je niet meer de BTW over onderhoud, brandstof etc mag terugvragen (volgens jouw zeggen 700,- per jaar).

Veel plezier ermee.

 

Link naar reactie
  • 0

ik rij bijna alleen maar woon-werk verkeer, hou een KM registratie bij en rij dus voor de BTW 100% zakelijk, althans volgens de oude methode.....en dus hoefde ik niets aan BTW terug te betalen, nu woon werk verkeer wel als prive gezien wordt moet ik ineens 800 euro betalen (zie eerdere berekening waarbij ik laat zien dat ik al na 2 jaar minder belasting ga betalen).

 

Het fijt dat ik in 2010 wel een beetje BTW heb terug betaald was omdat ik bijna het hele jaar in een new timer reed en alleen december in de nieuwe prius, ik wilde voor dat jaar geen onderscheid maken voor de aangifte, dus ik ben pas per 1 jan. begonnen met een km registratie en de auto 100% zakelijk gaan rijden.

 

maar je heb gelijk, ik stop er ook mee.......het enige wat ik wilde was een antwood en in plaats daarvan ben ik alleen maar aan het uitleggen en mijn idee aan het verdedigen......een betrouwbaar antwoord op de vraag of het mag wat ik wil heb ik nog steeds niet. Wellicht een keer een BTW fiscalist informeren...kost misschien een beste cent maar dan heb je wel wat :-)

 

Ik denk zowiezo dat ik nog even moet wachten met de beslissing want de nieuwe methode is nog erg vers en wellicht zullen er toch nog uitzonderingen komen, wellicht wordt woonwerk verkeer voor de ondernemers alsnog als zakelijk gezien...?? De regeling new timers was eerst ook komen te vervallen, maar een ZZPer heeft er voor gezorgt dat de Jager met een beter voorstel kwam. Wie weet wordt er weer vanuit ZZP land geprotesteerd, misschien wel door mij deze keer??

 

Ik wil je in ieder geval bedanken voor je tijd,

 

met vrgr

Rene

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo leden van dit forum,

 

Ook ik heb een aantal vragen over het gebruik van mijn prive auto voor mijn zaak ( eenmanszaak).

Omdat ik meer dan 500 km prive rij heb ik ervoor gekozen om de auto als prive te blijven rijden.

 

Nu mijn vraag.

Op jaarbasis rij ik zo'n 10000 km waarvan 2000 zakelijk.

Van deze 2000 km rij ik er 1500 woon- werk.

 

- Mag ik over 2000 of 1500 km x 0,19 doen aan het eind van het jaar?

 

- Omdat ik een rittenadministratie heb bijgehouden ( km stand begin 2012 - km stand eind 2012) weet ik precies hoeveel ik prive en zakelijk rij in 2012. Alle tank en onderhoudsbonnen bewaar ik waar ik straks BTW over kan terugvragen ( een verhouding van de prive en zakelijke km). Nu ben ik benieuwd hoe ik dit moet berekenen.

Is dit de juiste formule:

aantal zakelijke km ( 500) / totaal aantal km ( 10000) x totale BTW bedrag

 

of:

 

aantal zakelijke km ( 2000) / aantal km ( 10000) x totale BTW bedrag

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op jaarbasis rij ik zo'n 10000 km waarvan 2000 zakelijk.

Van deze 2000 km rij ik er 1500 woon- werk.

 

Het is inderdaad omslachtig geworden:

 

Woon-werk km’s zijn voor de IB (dus datgene je x 19 cent mag aftrekken van je winst) “zakelijk”, maar voor de BTW “privé”.

 

Dus, in jouw geval:

2000 zakelijke km’s x 19 cent als kosten van de winst aftrekken.

500 zakelijke km’s / 10000 totale km’s x de BTW (voorbelasting) op benzine/onderhoud terugvragen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.