• 0

Te algemeen concurrentiebeding houdbaar?

Ik werk nu 12 jaar in de ICT sector en ongeveer 4 jaar bij mijn huidige werkgever. Mijn werkgever heeft 110 man personeel en draait een jaaromzet van zo'n 80 miljoen. Binnenkort wil ik samen met een collega een kleine onderneming starten waarin we met twee man sterk het zelfde werk willen doen als voor de huidige werkgever. Uiteraard zorgen we zelf voor een klantenkring en ligt het niet voor de hand dat we projecten wegkapen bij de oude werkgever.

 

In mijn contract staat een relatiebeding en een concurrentiebeding, met het relatiebeding heb ik geen enkele moeite. Dat is een redelijk beding en de formulering geen probleem. Maar het concurrentiebeding zegt dit:

12.1   Het is werknemer verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van werkgever gedurende een jaar na beëindiging van het dienstverband met werkgever direct of indirect werkzaam te zijn bij, of werkzaamheden te verrichten voor, dan wel een belang te hebben in een met werkgever vergelijkbaar te stellen onderneming, hetzij tegen vergoeding, hetzij om niet.

 

Uiteraard speelde dit totaal niet toen ik in dienst trad dus heb ik hier geen aandacht aan besteed. Maar nu ik dit lees zou ik zonder toestemming niet mogen gaan werken bij ongeveer driekwart van alle bedrijven in de ICT secor. Het stukje "een met werkgever vergelijkbaar te stellen onderneming" is namelijk veel te algemeen, daar valt bijna de hele sector wel onder als je het wat oprekt. Maar is het ook van toepassing op een startende onderneming met twee werknemers en een verwachte omzet van een ton of twee?

 

Verder staat er geen geografische beperking in het contract, ik heb hier op het forum gelezen dat het beding dan minder waarde zou hebben. Maar moet je dan eerst naar de rechter? Betekent dit dat ik moet wachten tot mijn oud-werkgever mij aanklaagt? Uiteraard heeft het mijn voorkeur om gewoon schriftelijke toestemming te vragen aan mijn werkgever, maar vooraf zou ik graag goed in willen schatten wat mijn kansen zijn.

 

Verder ben ik wel op zoek naar jurispudentie of een betrouwbaar artikel waar uitgelegd wordt hoe daar mee omgegaan wordt. Als ik op internet zoek kom ik steeds terecht op sites als het fokforum. :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Goed nieuws, want dat betekent dat wij nu verder kunnen met de voorbereidingen om op 1 feb van start te kunnen gaan. Bedankt voor jullie meedenken en advies.
Nou gefeliciteerd :)

Ik heb het in het verleden ook zo opgelost met mijn werkgever.

Zorg wel dat jullie afspraken op papier komen, en dat een bevoegd persoon van het bedrijf hiervoor tekent.

Voorkomt gedoe achteraf.

 

Succes met jullie onderneming.

 

Karel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.