Pand aanschaffen + verhuren (aparte BV?)
Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Ronald Kleverlaan
Ronald Kleverlaan
Hallo,
Ik zit met de volgende situatie, waar iemand me hopelijk wat verder mee zou kunnen helpen.
Ik ben me aan het orienteren om een eigen huis aan te schaffen, maar nu kom ik de laatste tijd geregeld leuke pandjes tegen die eigenlijk te groot zijn voor mijn behoeften, maar waarvan ik waarschijnlijk een deel kan verhuren c.q. gebruiken als eigen bedrijfsruimte.
Nu vraag ik me af wat hierbij het verstandigste is. Het pand prive kopen (met hypotheek) en dan een deel verder verhuren als prive persoon, of het pand aanschaffen (met behulp van een lening??) in een persoonlijke BV (die ik al heb) en dan verhuren aan mij persoonlijk en het ander deel aan een ander bedrijf. Het voordeel van de tweede constructie lijkt me ook dat ik, wanneer ik zou verhuizen, alleen de huurder van het huis-gedeelte zou hoeven om te zetten en zelf eigenaar kan blijven van het pand.
Mijn vragen:
- Is het mogelijk/verstandig om het pand via de BV te kopen en hoe werkt dit dan? Nog steeds een hypotheek, of is dit een lening?
- Een persoonlijke hypotheek zou ik samen met mijn vriendin aanvragen (op twee salarissen). Betekend dit dat ik een veel minder hoge lening kan krijgen als ik het pand via een BV zou willen kopen?
- Wat zijn de fiscale consequenties van beide keuzes? (niet in detail natuurlijk, maar globaal)
Ik hoop dat jullie me hier wat verder mee kunnen helpen!
Alvast bedankt!
Ronald
Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag