• 0

Keuze rechtsvorm website en bescherming IE

Ik ben bezig met het opzetten van een online video website. Tot nu toe gaat het om een one founder company. Hierin wil ik wel verandering brengen; toetreding van een compagnon e/o investeerder binnen nu en een half jaar is dus niet ondenkbaar.

 

In eerste instantie zou je verwachten dat ik mij in deze fase gewoon het beste als eenmanszaak kan registreren. Echter, ik heb begrepen dat hier nadelen aan kunnen zitten bij toekomstige omzetting naar een BV (en waardecreatie van je IE).

 

Een eenmanszaak zou de volgende nadelen met zich meebrengen:

 

- Bij omzetting: valuatie van je Intellectueel Eigendom. Binnen je eigen BV zou je een fictieve waarde moeten opgeven die fiscaal wordt belast.

- Bescherming van je IP. Ik heb begrepen dat het verstandig is om dit te beschermen door een Holding op te zetten. Hierin kun je al je IP onderbrengen en de enige dochter is dan een werkmaatschappij. Al het risico zit in dit geval in de werkmaatschappij. Gaat de werkmaatschappij failliet dan blijft je Intellectueel eigendom, waarde etc behouden.

- Aandelen zouden makkelijker uit te geven zijn. Ik heb met mijn developer afgesproken straks op basis van winstdeling verder te gaan. Mogelijk dat in de toekomst meerdere personen (of investeerders) op deze manier bij het project betrokken gaan worden.

 

Bovenstaand verhaal heb ik als zodanig overgedragen gekregen van een vriend van mij die dit ervaren heeft met de omzetting van zijn eigen software bedrijf. Wie kan eea ophelderen voor me? Wat in ieder geval dus even belangrijk is, zijn de volgende zaken:

- Bescherming IP en de kosten en nadelen van het heen&weer schuiven hiervan

- Aandelenpools (toetreden van andere personen)

- Mogelijke overname

 

Zijn er fiscalisten of IT-juristen die mij kunnen adviseren in de keuze mbt de rechtsvorm die ik, gezien geschetste situatie, het beste kan maken? Alvast hartelijk bedankt!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wie kan eea ophelderen voor me? (...) Zijn er fiscalisten of IT-juristen die mij kunnen adviseren in de keuze mbt de rechtsvorm die ik, gezien geschetste situatie, het beste kan maken?

 

Ophelderen? Dat heb je zelf toch al gedaan. Datgene je zegt klopt.

 

Rechtsvorm? BV, dus. Althans als je serieus gelooft in dit project.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 58 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.