Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Particularia
Particularia
[move]Topic over de 'veranderende' rol van ICT, de rol die er altijd al was maar nu ook wordt benoemd en onderkend[/move]
IT wordt nu pas een serieus boardroom topic
Marco Gianotten, 9 maart 2004
De onderschatte impact van IT op de bedrijfsresultaten
De zwakte van de eigen automatisering wordt door menig topmanager al jaren erkend. Door het groeitempo eind jaren negentig met vele overnames en fusies hebben bedrijven weinig gedaan om problemen op te lossen. De gevolgen worden zichtbaar nu het economische tij is gekeerd. Het ontbreken van grip op IT en bedrijfsprocessen, onvoldoende zicht op klanten, verkoopcijfers, voorraden, productie, toeleveranciers, de keten en de financiële gevolgen, leidt tot verkeerde sturing en te laat ingrijpen. Falen met IT komt met regelmaat in het nieuws. Afgelopen januari stapte de financiële man van uitzendconcern Adecco op. Oorzaak van de boekhoudproblemen: IT. Maar er zijn ook andere verhalen. In Nederland zijn er tal van bedrijven die hun bedrijfsproblemen succesvol hebben aangepakt en een 'turnaround' gemaakt hebben met IT.
Diverse beursgenoteerde ondernemingen hebben hun aandeelhouders reeds moeten informeren over ontspoorde automatiseringsprojecten en bijzondere afschrijvingen. Mislukte erp (software voor de automatisering van interne bedrijfsprocessen) leidt bij Hagemeyer tot een herstructureringslast van 48 miljoen euro en bij Wessanen van 23,5 miljoen.
De directe schade, de kosten voor aanschaf en implementatie, wordt in de boeken verwerkt. De indirecte schade staat niet in de boeken, maar is waarschijnlijk vele malen groter. Hagemeyer verliest omzet en klanten. Klanten is 'nee' verkocht omdat de controle kwijt was over voorraden, facturering en managementinformatie. (In het Verenigd Koninkrijk is het bedrijf actief in de technische groothandel en daar daalde de omzet de eerste helft van 2003 met vijftien procent en het marktaandeel van 26 naar 22 procent).
Onhoudbare applicaties
Bedrijven onderschatten veelal de negatieve impact van IT wanneer het fout gaat. Veel grote ondernemingen zitten momenteel met een woud aan bestaande systemen. Honderden tot duizenden applicaties en databases zijn eerder regel dan uitzondering. Het is ondoenlijk deze erfenis efficiënt te beheren. De kosten van onderhoud nemen toe en de wendbaarheid van de onderneming neemt af. Het kost zoveel tijd en geld om systemen aan elkaar te koppelen, dat reageren op veranderingen tergend langzaam gaat. Dat doet pijn in slechte tijden, maar belemmert bedrijven ook om te schakelen wanneer de economie weer aantrekt en moet worden gegroeid. Het vereenvoudigen van de applicatieportfolio, reorganiseren van de IT-organisatie en oplossen van het integratievraagstuk zijn dan ook drie belangrijke speerpunten om IT weer op orde te krijgen.
Er zijn bedrijven die hun problemen wel hebben opgelost zoals Boskalis, Nutreco en het Sociaal Fonds Bouwnijverheid (SFB). Deze bedrijven hebben met succes een transformatieproces ondergaan en met IT belangrijke bedrijfseconomische vraagstukken opgelost. Boskalis heeft optimaal zicht op alle wereldwijde projecten, Nutreco heeft via tracking-and-tracing controle op voedselveiligheid in de keten en het SFB kan flexibel, betrouwbaar en tegen de laagste kosten complexe pensioenadministraties beheren. Deze bedrijven hebben de afgelopen jaren zeer gericht geïnvesteerd in IT en plukken daar nu de vruchten van.
Kanteling organisatie
De meeste bedrijven in Nederland staan echter aan het begin van het veranderingsproces. Vaak begint de omslag met het snijden in de eigen IT-organisatie en het uitbesteden van IT omwille van de kosten. Minder kosten vraagt om het afbouwen van de complexiteit en stringenter management van projecten en beheer. De governance van IT heeft nu dan ook de volle aandacht. Het gaat bij de omslag echter niet alleen om minder kosten, maar vooral om het gerichter investeren in IT om de ondernemingsdoelstellingen te realiseren. Aegon maakte vorig jaar bekend dat zij de organisatie volledig omgooit. De structuur van dertien productgeoriënteerde businessunits wordt losgelaten. In plaats daarvan komen er vier verkooporganisaties ingericht naar de klant en een gecentraliseerd backoffice van servicecentra. Aegon verandert van een product- naar een klantgericht bedrijf. De omzet per klant – tegen lagere kosten – moet daardoor toenemen, aangezien straks beter kan worden ingespeeld op de levensloop van de klant. Voor IT betekent deze kanteling een grote omslag.
Mythe concurrentievoordeel
Het idee dat IT een concurrentievoorsprong kan opleveren, heeft veel topmanagers tijdens het dotcomtijdperk doen besluiten er het nodige geld in te steken. Echter, IT alleen brengt geen voorsprong. Het meeste is gewoon te koop, zoals hardware en softwarepakketten, dus ook voor de concurrent. Het concurrentievoordeel zit in het management van IT en de werkwijze van een onderneming. De klantgerichtheid van de organisatie, de onderlinge afstemming van klantprocessen en verankering van cultuur en processen met IT zoals internet, callcenters en de backoffice moeten een eenheid vormen, zoals bij ING Direct. Dat is de basis voor een concurrentievoordeel en dat is niet het kopen van een 'crm'-pakket.
Het besef dat bij fouten een concurrentienadeel ontstaat, neemt hand over hand toe in de directiekamers. Uit onderzoek van het kennisplatform 'Topmanagement en IT' blijkt dat het beheersen van ondernemingsrisico's en het verbeteren van de controle op bedrijfsprocessen leidraad is voor de huidige investeringen in IT. Fouten, fricties en frustraties kosten handenvol geld door herstelkosten, omzetderving en klantverlies. Het vereist het nodige leiderschap om IT te veranderen. Toch lukt het bedrijven. Boskalis stond er vijf jaar geleden beroerd voor en heeft zich weten te herstellen tot een van de meest winstgevende bedrijven in de sector. Jarenlang gefocust investeren in IT om de stuurbaarheid en wendbaarheid van de onderneming te vergroten, is een pijler van het huidige succes.
Succesvol
Een veelzeggend voorbeeld van het ombuigen van een dramatische situatie naar een – te verwachten – goed eind is Levi Strauss. Dit Amerikaanse bedrijf heeft de omzet zes achtereenvolgende jaren zien dalen. (In 1996 was de omzet 7,1 miljard dollar, in 2002 was dit nog maar 4,1 miljard). Levi Strauss reageerde te laat op trends en verloor rap marktaandeel. Een groot probleem was de late levering. Slechts 65 procent van de bestelde kleding werd op tijd geleverd aan de winkels. Consumenten haakten af en kochten andere merken. Door de slechte planning en het ontbreken van grip op de eigen keten – van vraagvoorspelling tot productie bij toeleveranciers – was het ook onmogelijk om jeans te verkopen via belangrijke verkoopkanalen als Wal-Mart. Een geïntegreerde keten met de juiste IT voor optimale leveringsbetrouwbaarheid en snel reageren op veranderingen in koopgedrag zijn harde eisen om zaken te doen met de grootste winkelketen ter wereld. Levi Strauss is drie jaar geleden begonnen met de grote omslag. Het transformeren van de gehele supply-chain was de grootste opgave en vergde grootschalige, doch zeer gerichte investeringen in IT. De resultaten zijn zichtbaar. De leveringsbetrouwbaarheid is gestegen van 65 tot 95 procent, wat leidt tot een omzetstijging van tussen de 10 en 15 procent. Sinds de zomer van 2003 is Levi’s jeans te koop in Wal-Mart met het speciale Signature-merk. Daarvoor was wel een naadloze koppeling nodig tussen de systemen van beide partijen.
Efficiencywinst
Diverse bedrijven in Nederland onderkennen dat voor een gezonde toekomst het roer om moet en er gericht geïnvesteerd moet worden in IT met zicht op de bedrijfsprocessen die moeten worden verbeterd. Wat de kerncompetentie van de onderneming is, heeft een grote invloed op de toegevoegde waarde van IT en de procesfocus.
Wanneer een bedrijf primair concurreert op basis van prijs, zoals Transavia's low cost carrier Basiq Air, heeft het weinig nut om crm in te zetten om de klanttevredenheid te maximaliseren, echter des te meer kan het betekenen om de verkoopkosten te minimaliseren: maximale kapitaalefficiency tegen minimale klantontevredenheid is het streven. Veel bedrijfsprocessen leveren geen concurrentievoordeel op, maar zijn wel van belang voor de dagelijkse gang van zaken. Geen bedrijf kan zonder factuuradministratie of personeelszaken, maar deze processen leveren zelden een onderscheidend vermogen op. Het is zaak om deze niet-strategische, missiekritische processen te standaardiseren en tegen een gegeven kwaliteit, een minimum aan fouten en met maximale efficiency met IT uit te voeren. Slecht weinig processen zijn zo uniek dat ze bijdragen aan een concurrentievoordeel. De rest kan in de smaak 'vanille'.
De komende jaren zal de omslag in IT zich uiten in het inkrimpen van IT-organisaties, het uitbesteden van IT, het verminderen van de complexiteit en de integratie van bedrijfsprocessen met onderliggende systemen. Zware veranderingsprocessen als het kantelen van processen richting klant, ketenintegratie en het consolideren van alle niet-strategische IT vergt doortastendheid. Bij diverse headhunters stapelen zich de aanvragen op voor CIO’s – chief information officers – die de turnaround kunnen bewerkstellingen bij tal van grote Nederlandse bedrijven. Het begint nu serieus te worden.
Dit artikel is eerder verschenen in CIO
doe wat alleen jij kan doen
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag