• 0

Automatiseren een ambacht?

 

Toen de auto net bedacht was, kon je bij de slimme smid om de hoek zo'n ding laten maken. Die kocht dan een motor in, en smeedde daar een koetswerk omheen. Zelfs lampen werden met de hand gemaakt.

 

Uit die ambachtelijke sector zijn grote autobedrijven voortgekomen. De koetswerkers gingen met componenten werken (accu's, wielen met banden, dynamo's, enz.) en de klant kreeg een auto die ook door anderen onderhouden kon worden.

 

Automatisering is het tijdperk van de ambachtelijkheid echter nog lang niet ontgroeid, zo lijkt het wel. In elk dorp staat een site-smid die websites in mekaar soldeert, een voor een beetje business-applicatie moet ik een bus vol consultants laten aanrukken die dat ding voor mijn bedrijf in mekaar schoeven.

 

Als ik bij een IT-winkeltje aanklop, zit daar meestal een mannetje dat me vertelt dat hij niks van de plank kan leveren, maar wel graag iets nieuws voor me bouwt. Ik wil echter geen maatwerk, ik wil een oplossing uit een pakje. Want als dat winkeltje failliet gaat, dan zit ik zonder support.

 

Hoe lang blijft automatisering nog ambachtswerk?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Een kwestie van tijd lijkt me voor je het aantal CMS leveranciers op twee handen kunt tellen.

 

Ook als je rekening houdt met de onwaarschijnlijk lage instapdrempel voor deze markt?

 

Yep, als er niks meer te innoveren valt waar wil je dan op concurreren als kleine speler? je hebt geen schaalvoordelen om de kosten af te vlakken.

Wellicht als er een nieuwe open standaard komt of een nieuwe technologie dat een bestaand systeem open gebroken kan worden en het aantal aanbieders weer kan exploderen. Microsoft is zelf begonnen als kleine onderneming die een moloch (IBM) tijdelijk ontkleedt.

 

Het positieve van de huidige trend is dat bedrijven koude fusies aangaan (shared service centers) en zo heel weinig speelruimte laten voor het innoveren van bedrijfsprocessen. Blijkbaar geloven velen dat bedrijfsprocessen 'uit ontwikkeld' zijn en op de hoop van standaardisatie gegooid kunnen worden. Of de verleiding van shareholder value, het toch goed doen in slechte tijden door bezuinigen is te groot.

 

De kansen voor een kleine speler om een reus te vellen worden groter. Niet zozeer door een innoverend product maar door een innoverend bedrijfsproces. Of dit scenario voor ICT opgaat is maar af te wachten, als je patentrecht a la Bolkestein krijgt is deze vorm van competitie weg.

Om in voetbalmetaforen te blijven:Als je schoenen dezelfde kleur van de tegenpartij hebben word je met een rode kaart van het veld gestuurd. De dood in de pot. >:(

 

Je moet als MKB'er stekeblind zijn om niet te zien dat Bolkestein de ascendant van het grootkapitaal is. Bewuste MKB'ers, Pa met de viskraam zat in zijn tijd goed bij de partij met de V, voor nu kun je tijdens de Europese verkiezingen de partij met de V beter mijden .

 

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.