• 0

Kosten & Info Handlichting

Beste Higherlevel Mensen,

 

Ik wil zo snel mogelijk een bedrijf beginnen. Ik weet nu alles over ondernemen, kvk, belastingen, premies, etc.

Er is één probleempje, ik ben minderjarig (16).

 

Ik heb nu al veel informatie gevonden over handlichting, en ik ken een jurist die me een beetje heeft geholpen, maar er is één ding dat ik echt niet kan vinden, en dat zijn de totale kosten van handlichting.

 

De Griffie kost 82 euro, dat is niet erg, maar weet iemand hoeveel de publicaties in de Staatscourant en 2 dagbladen kosten (ongeveer)?

 

Ik denk namelijk niet dat handlichting van supergroot belang is voor mij, omdat ik een bedrijf ga starten in het maken van dynamische websites (en ook wel design). Ik hoef niet supervaak een contract af te sluiten, en mn ouders staan volledig achter me.

 

Ook wou ik nog iets weten.

Stel.. een klant en ik ondetekenen een contract waarin staat dat ik bepaalde dingen moet doen/maken voor de afgesproken prijs, en GEEN van mijn ouders ondertekend het. Ik ben niet handelingsbevoegd, dus mijn handtekening "geldt niet". Maar.. moet die klant zich WEL aan de afspraken houden, al is mijn handtekening niet helemaal geldig?

 

Dus:

> Prijs publicaties in staatscourant en dagbladen?

> Klant moet zich wel aan afspraken houden, al is mijn handtekening niet rechtsgeldig?

 

Alvast heel erg bedankt!

 

> Erik (16 jaar)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je niet handelingsbevoegd bent vanwege minderjarigheid, noemen we dat handelingsonbekwaamheid. Als we even van handelingsonbekwaamheid uitgaan terzake van de overeenkomst met die derde partij, komt er wel een overeenkomst tot stand tussen jou en de wederpartij. Deze overeenkomst is echter vernietigbaar, maar alleen door je wettelijke vertegenwoordiger(s) (meestal je ouders). De wederpartij is dus gewoon gebonden aan de overeenkomst net als jij totdat de overeenkomst door de wettelijk vertegenwoordiger wordt vernietigd. Dan bestaat de overeenkomst niet meer en is ook de derde niet meer gebonden.

 

Je kan een en ander terugvinden in art. 1:234 BW, art. 3:32 lid 2 BW en art. 3:52 lid 1 onder a BW in connectie met de MvA II Inv.wet (alleen wettelijk vertegenwoordiger kan vernietigen).

 

De prijs van handlichting zou ik niet weten. Weet de KvK dat niet?

Link naar reactie
  • 0

Ha, geweldig om te horen dat het aandeel 'jongeren' hier eindelijk wat omhoog gaat!

 

Zelf ben ik ook begonnen toen ik 16 was (afijn, nu 17 dus dat maakt niet zoveel uit) en ik herken je verhaal daarom ook goed. Heb ook lang nagedacht over het recht van handlichting maar vond het eigenlijk zo'n onzin.

Contracten zijn ook rechtsgeldig als een van je (wettelijke) ouders meetekent. Dus ik laat nu ieder contract door mijn vader mee-ondertekenen. Klaar. Zo doet ieder bedrijf het als ze mij als klant hebben. De bank, die doet het ook op deze manier.

Bij mij was het geval zo dat ik me pas bij de KvK kon registreren als ik recht van handlichting had. Naja, zonder die KvK red je het ook wel en de contracten zijn toch allemaal geldig. No Problemo.

 

Afijn, dat beantwoord je vraag natuurlijk niet. De kosten, die wilde je weten.

Zoals jezelf al aangeeft heb je te maken met griffiekosten, en de plaatsing van 3 advertenties waarvan een in de Staats Courant. De griffiekosten bedragen ongeveer 90 euro. De advertentie in de Staats Courant rond de 50 euro. En ik denk dat het plaatsen van een mededeling in twee andere grote kranten ook nog eens 50-75 euro per advertentie kost.

 

Succes ermee, Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

Handelingsonbevoegdheid is niet hetzelfde als handelingsonbekwaamheid. Deze fout wordt veel gemaakt. Ik heb daar in een eerder topic over hetzelfde onderwerp ook al aandacht aan besteed. Als minderjarige ben je gewoon beveogd om rechtshandelingen te verrichten, maar is deze eventueel vernietigbaar indien je wettelijke vertegenwoordiger (ouder, voogd) deze inroept. Verder sluit ik mij geheel bij Wekkel aan. Ik vraag mij daarom af waarom je zou overgaan tot handlichting en al die kosten zou maken terwijl dat eigenlijk niet nodig is.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

De wederpartij is dus gewoon gebonden aan de overeenkomst net als jij totdat de overeenkomst door de wettelijk vertegenwoordiger wordt vernietigd. Dan bestaat de overeenkomst niet meer en is ook de derde niet meer gebonden.

 

Dat lijkt me dus erg vervelend voor de wederpartij. Dit zit met een contract dat door 1 zwier van de pen van die ouder zomaar ontbonden kan worden, terwijl hij het zelf niet kan ontbinden.

 

In de praktijk zal het vast niet zo vaak voor problemen zorgen, aangezien dingen eerder in overleg worden opgelost dan voor de rechtbank met contracten in de hand... maar als die klant veel waarde hecht aan de wederzijdse geldigheid van zo'n contract kan ik me voorstellen dat het een probleem is.

 

Over dat publiceren: Wat zijn daaraan de eisen qua grootte en plaats van de advertentie, en welke bladen komen in aanmerking als 'groot dagblad'? Ik kan me wel voorstellen dat er kranten zijn waarin je op pagina 137 voordelig een blokje kunt kopen dat toch geen mens leest.

Link naar reactie
  • 0

Een belangrijk voordeel van handlichting is voor de ouders van minderjarigen. Deze ouders zijn namelijk ook wettelijk aansprakelijk voor de zakelijke handelingen van hun minderjarige kinderen. Bij handlichting wordt deze aansprakelijkheid beperkt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 87 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.