• 0

Zeggenschap bij gelijk aantal aandelen

Beste lezers,

 

Het is de bedoeling om het bedrijf van mijn vader over te nemen in de toekomst. Hiervoor is een holdingstructuur opgezet.

Om te beginnen zijn er 2 werkmaatschappijen, daarboven zit een overnameholding,daarboven een stak en daarboven weer de beheer van mijn vader en van mij. We komen beide in het bestuur van de stichting. Vader heeft bij oprichting van de overnameholding als waarde de werkmaatschappijen ingebracht t.w.v 2 ton. Ik heb zelf 18000 ingelegd. Als we beide in het bestuur van de stak zitten hebben we dan evenveel zeggenschap gezien het verschil in inbreng?

Hoe moet een beslissing genomen worden als ik ja zeg en mijn vader zegt nee wanneer we beide evenveel zeggenschap hebben? Hoe verloopt dan de besluitvorming? Moet er dan een 3e partij worden ingeschakeld en wie zou dit kunnen zijn dan?

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Michel.

 

Hebben jullie hierbij professioneel advies ingewonnen en is er iemand die dit begeleidt? Notaris, fiscalist? Please, zeg niet dat de accountant dit doet ::)

 

De STAK is de minste van jullie zorgen. Je geeft aan dat je vader 200K ingebracht heeft via de dochter BV's. Jij legt 18K in. Ik hoop dat je al inziet dat hier de schaats al flink scheef gereden wordt. De 'overname holding' heeft van je vader 200K gekregen en jij legt 18K in.

 

Zijn de aandelen in deze 'overname holding' gelijk verdeeld?

Hebben jij en je vader samen een (top)holding of heeft ieder een eigen (top)holding?

 

Ik zou me namelijk eerst zorgen maken over de wijze waarop de structuur tot stand is gekomen voordat ik me zorgen zou maken over stemrecht. Dat laatste lijkt wel goed geregeld. Stemrecht staat los van de aandelenverdeling als er een STAK tussen zit. Als jullie in de STAK evenveel te zeggen hebben, dan is alles gelijk verdeeld. Doorgaans geldt dat als 50% nee zegt tegen een voorstel, dat het dan ook nee blijft. Kom je er niet uit, dan geven de statuten van de STAK aan hoe verdere besluitvorming plaats zal vinden. Als dat niet lukt, is de rechter aan de beurt.

 

Ben benieuwd naar de uiteindelijke structuur.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Helaas moet ik bekennen dat de accountant dit heeft bedacht...

Als bijlage heb ik een overzicht van de structuur toegevoegd. We hebben ieder een eigen holding.

Vader heeft vanwege zijn inbreng cumulatief preferente aandelen. Hier krijgt hij een vergoeding voor van 6% per jaar.

Waarom is het verschil in inbreng niet goed en wat heeft dit voor gevolgen?

overname.docx

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 60 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.