• 0

Misbruik van groothandels privileges?

Beste HL-ers?

 

Begin vorig jaar hebben we besloten om naast de particuliere webshop ook een groothandel in hetzelfde product te beginnen.

Volgens de visie die we destijds hadden, zorgen dat we ook met deze tak doordrukken in de branche, hebben we de eerste klanten de mogelijk gegeven om onze foto's (goede kwaliteit) te mogen gebruiken op een paar van hun shops.

Een jaar later en met inmiddels een gevestigde groothandel die het goed doet komen we op het volgende probleem uit met een van de eerste klanten:

 

De groothandels klant had bij de eerste verkoop 3 webshops waar hij onze producten probeerde te slijten. Echter binnen een jaar is de klant van 3 shops overgegaan naar 14 webshops waar hij onze foto's gebruikt voor zijn verkoop.

Nu is deze klant geen grote afnemer, eerder een van de kleinste. Het probleem waar we nu tegen aan lopen zit in het feit dat we met onze particuliere shop last beginnen te krijgen van de vele shops die hij lanceert, niet als concurrentie maar door zijn hoge indexeringen in de zoekmachines. Hierdoor komen klanten die op het meest gezochte zoekwoord zoeken opeens 4 shops van deze klant tegen alvorens ze onze naam zien. De shops waarmee hij begonnen is staan een stuk lager.

 

Nu zegt dit uiteraard iets over onze indexering, hier zijn we mee bezig om deze hoger te krijgen.

Maar is het zo dat je als groothandel beperkingen kan instellen (wettelijk/redelijkerwijs) aan het aantal gebruikte shops die een klant mag hanteren? En heeft iemand misschien ervaring met een vergelijkbare zaak? Het zou fijn zijn als iemand me van advies zou kunnen voorzien.

 

 

Groeten,

 

John

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Samengevat heb je nu dus 2 kanalen:

 

Enerzijds probeer je massa te leveren via een groothandelsfunctie

Anderzijds wil je een aantrekkelijke marge via je eigen directe verkoopkanaal, de webshop.

 

Nu wil je je groothandel gebruiken om de concurrentie van je eigen directe handel te beperken.

 

Ik zou als klant bij jou heel snel stoppen met de verkoop van je producten als je me in dat opzicht probeerde te belemmeren in mijn eigen handel en er is naar mijn mening ook geen wettelijk kader om dat te doen. Althans, niet op de manier zoals je dat voorstelt.

 

Probeer het van de positieve kant te benaderen: Één van je klanten is heel actief bezig omzet te vergroten, alleen momenteel nog niet al teveel met jouw producten.

Tijd om in actie te komen en met hem om tafel te zitten hoe je de verkoop van jouw producten in zijn shops actief kunt bevorderen.

 

Weet je afnemer trouwens van het bestaan van je eigen shop?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb iets soortgelijks gehad in het verleden. Met software en de verkoop prijs. Ik heb dat toen "opgelost" door gewoon het reseller gedeelte weg te laten.

 

Geen slimme zet. Al die (ook kleine) webshops / verkopers helpen mee je merk/product te promoten. Nu 5 jaar later, zou ik me wensen dat ik dat nooit had gesloten.

 

Het zijn net allemaal kleine lemmings die je extra-gratis mee bouwen aan je promotie, en zorgen voor volume.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.