• 0

Samen een onderneming starten, verhouding?

Beste mensen van Higherlevel,

 

Graag zou ik jullie mening horen over het volgende.

 

Ik ben voornemens met mijn baas (waar ik nu in loondienst werk) een aparte onderneming te beginnen, omdat wij een goed idee hebben bedacht en inmiddels ver zijn met de ontwikkeling ervan.

 

Momenteel heeft hij een holding, met daaronder bv's, waarin ik werknemer ben in 1 van die bv's. Hij stelde voor om de nieuw te starten onderneming eerst onder te brengen als handelsnaam van zijn holding (we hebben geen investeerders en weinig middelen), om alvast 'zaken' te kunnen doen met mogelijke klanten. Daarna handelsnaam om te vormen tot een eigen bv.

Ik heb hem voorgelegd dat het me wel fair lijkt als alles op basis van 50/50 gaat en we dus een apart bedrijf opstarten.

Het is zo dat hij veel ervaring heeft in het zakenleven (klinkt zwaar, maar dit is wel echt zo), waardoor de verhouding op zakelijk inzicht, verantwoordelijkheden in beginsel al anders is.

Hij stelde voor om, als de klanten binnenstromen en er centjes op de bank komen, een bv op te richten en hem 51% van de aandelen toe te kennen en mij 49%. Puur omdat hij niet de controle wil verliezen op de onderneming, bang is dat er verkeerde beslissingen worden genomen, etc.

Ik vond dat nogal vreemd klinken, daar we beide voor 50/50 het bedrijf ingaan.

Ik moet eerlijk bekennen, dat ik een creatieve commerciele rakker ben, maar geen ervaringen heb op het hebben/leiden van een onderneming, jurdische zaken, die hierbij komen kijken, wat de risico's zijn (ook van zo'n partnership), etc.

 

Hopelijk kunnen jullie mij van advies voorzien, zodat ik goed voorbereid en met een tevreden gevoel een compagnonschap aanga.

 

Alvast bedankt!

 

mvg, H

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je bent nu medewerker. Je neemt ontslag om dit te gaan doen wellicht? Dat zijn de eerste risico's die je af moet wegen. Straks ben je medewerker/directeur van een kansloze bv en ben je de klos.

 

Vervolgens kijk je naar het bedrijf, wat zijn de risico's, wat zijn de mogelijke rendementen, omzetten kosten etc. Je moet een businessplan hebben.

 

Dan komt de inbreng, wie brengt er geld in, wie tijd en wie eventueel andere zaken. Hoe is deze verhouding? Zoek dat ook goed uit.

 

Kortom, veel om uit te zoeken voordat een redelijke verhouding überhaupt te bepalen is. Ik zou starten met het zoeken naar voorbeeld businessplannen, die uit te werken incl. prognoses en dan pas kan je echt concrete vragen hier gaan stellen. Dan krijg je ook echt antwoorden waar je concreet verder mee kunt.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Het is zo dat hij veel ervaring heeft in het zakenleven (...)

 

Ja, dat is duidelijk.

Met 51% van de aandelen op zak kan hij doen en laten wat hij wil. Je moet hem wel erg vertrouwen als je genoegen neemt met 49% nu dat jullie het (gemeenschappelijke, begrijp ik) idee aan het ontwikkelen zijn.

De argumenten van "bang voor verkeerde beslissingen" zijn natuurlijk een beetje onzin, want als jullie er niet uitkomen (mits jullie 50/50 eigenaar zijn), dan komen er helemaal geen beslissingen. Maar misschien is dat waar hij zo bang voor is.

 

En als jullie beginnen met dit onder te brengen in een handelsnaam van zijn holding, dan moet je ook wel hopen dat hij straks bereid is om dit af te staan naar de nieuwe onderneming.

 

Al met al: ik zou mij achter mijn oren krabben...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 86 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.