• 0

indekken ketenaansprakelijkheid

Nederland zou Nederland niet zijn zonder allerlei regels en indekkingsmethodes, zo is er de ketenaansprakelijkheid.

 

In het kort wil dat zeggen dat wanneer de hoofdaannemer een onderaannemer werk verschafd en de onderaannemer draagt zijn loonheffingen van zijn personeel niet of niet geheel af, dat de hoofdaannemer hier verantwoordelijk voor gesteld kan worden. Voor de belastingdienst wordt het zo een stuk makkelijker om hun geld te krijgen.

 

Meer info hier:

http://www.mkbservicedesk.nl/2922/wat-wet-ketenaansprakelijkheid.htm

 

Nu kan je een g-rekening openen, maar ik snap niet wat hiervan het voordeel is. Ik snap dat de belastingdienst hier dan het geld vanaf kan halen, maar wat is het voordeel hiervan?

 

Ook zoek ik een manier om me hier tegen in te dekken, kan ik iets in mijn voorwaarden opnemen of mag dat niet vanwege de tegenstrijdigheid van de wet?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dag Astrid,

 

Mijn reactie was heel opbouwend bedoeld hoor :)

 

Hallo Dennis, ik schreef toch ook dat je kan deblokkeren ???

 

 

Klopt helemaal. Jij gaf echter ook aan: "... erg vervelend als je heel veel op de g rek hebt staan." Waar ik op doelde is dat, als je regelmatig deblokkeert, het saldo op deze rekening niet hoog hoeft te zijn. Als het goed is moet dit saldo redelijk glad lopen met je afdrachten aan de BD. Krijg je een overschot dan staat er werkkapitaal op je g-rekening. Veel van mijn klanten hikken aan tegen deblokkering vanwege het risico van een boekencontrole - blijft toch spannend zo'n bezoekje van de fiscus. Maar deze beaamt dus zelf dat regelmatig deblokkeren verstandig is.

 

 

Er gaat echter wel wel tijd overheen, na het opsturen van formulier krijg je een bevestiging en een code daarmee maak je geld over vanaf je g naar belastingdienst en na enige tijd krijg je dat dan weer gestort op je gewone rekening. Op zich niet heel ingewikkeld maar wel vervelend als je het heel regelmatig moet doen. In mijn vorige bedrijf moest ik wel eens deblokkering aanvragen als de vorige nog niet binnen was, dan wachtte ik maar even omdat ik denk dat het systeem dat niet kan verwerken.

 

 

Gelukkig gaat dit proces vandaag de dag iets vlotter... Leuker kunnen we... >;(

 

 

Wat vrijwaring betreft volgens mij ben je als je aan alle administratieve dingen hebt voldaan gewrijwaard als het bedrag op de g voldoende is, het gebeurt echter bijna nooit dat bedrijven alle stappen doen

 

 

Ik denk dat je in de praktijk gelijk hebt - op basis van de jurisprudentie zal de fiscus wel 10x nadenken voordat zo'n inlener, die zich zo goed ingedekt heeft, aansprakelijk te stellen. Maar dit is meer common sense dan dat ze die mogelijkheid niet zou hebben.

Het probleem is namelijk dat het wel degelijk mogelijk is om het saldo van de g-rekening op een oneigenlijke wijze af te romen. Dan kun je wel voloende op d g-rekenng gestort hebben, maar als dit niet aangewend is om de afdrachten te betalen kan de fiscus dit in principe alsnog verhalen. Gelukkig hebben wij een veiligheidssysteem in de vorm van rechtspraak dat daar een stokje voor kan steken.

 

 

En wat de kleinigheid betreft: je moet het maar net weten, ik wist het niet :( .

 

 

Ik vond het ook een hele waardevolle mededeling en vind dat je jezelf tekort deed door het een kleinigheid[/] te noemen ;)

 

Groet!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.