• 0

Mogelijke overname C.V.

Hallo allemaal!

 

Het forum op Higher Level heeft ons vaak geholpen met allerlei zaken. Nu is ons 'probleem' iets te specifiek om goede antwoorden te vinden met de zoekmachine. Ik zal een korte uitleg geven.

 

Begin 2005 hebben twee studenten een huiswerkbegeleidings- en bijlesbedrijfje opgezet als VOF. In september 2008 gingen zij afstuderen en zijn een vriend en ik in het bedrijf gestapt, ook als studenten. Wij hebben ons ieder voor een kwart ingekocht en hebben een C.V. van het bedrijf gemaakt. De twee oprichters zijn stille vennoten geworden, wij beherend. Sinds 2008 is het bedrijf flink veranderd, we hebben een vaste vestiging in plaats van lokalen op een basisschool, een nieuwe vestiging opgezet en een heleboel geprofessionaliseerd. Het komende jaar was voor ons de uitdaging onze werkzaamheden verder uitbesteden en ons langzaamaan misbaar maken in het bedrijf. Wij willen namelijk beide meer studiegerelateerd aan het werk. Nu zij we via via in contact gekomen met iemand die het bedrijf mogelijk wilt overnemen. We hebben een (goed) eerste gesprek gehad en zijn nu beide aan het verkennen wat de mogelijkheden zijn.

 

In dit proces lopen we nu tegen een aantal vragen op:

 

Zijn er een soort 'vuistregels' om in te schatten wat de financieringsmogelijkheden zijn? Hoewel de financiering vooral een zorg is van de kopende partij, lijkt me dit voor ons ook relevant, daar de financiering een limiet kan zijn op de prijs.

 

Wat voor mogelijkheden zijn er om overnamegelden op een fiscaal aantrekkelijke manier van de koper naar de verkoper te laten vloeien? Zijn er bijvoorbeeld mogelijkheden om zelf de koper te financieren en deze via een onderhandse lening terug te laten betalen?

 

Verder willen we ook nog duidelijkheid verschaffen over de kapitaalverdeling binnen het bedrijf. Dit wilden we mogelijk doen aan de hand van de waarde van het bedrijf in 2008 t.o.v. nu. Hier hebben we ook een aantal vragen bij:

 

Is het mogelijk om de waarde van een bedrijf in het verleden te bepalen?

 

Wie kunnen we het beste inschakelen voor een waardebepaling? Ik kan me voorstellen dat een accountant hier ook niet vaak mee te maken krijgt. Aan de andere kant is een gespecialiseerde professional erg kostbaar.

 

Hopelijk kunnen jullie ons helpen met het een en ander. Hiernaast winnen we via veel andere bronnen informatie in, onder andere bij onze accountant. Het lijkt ons echter nuttig ook alternatieven te horen.

 

Alvast bedankt!

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Robin

 

Als eerste de tip om je forumnaam maar even te wijzigen via je profiel. Iedereen kan binnen 2 tellen googlen welk bedrijf van jou is.

 

De CV verkopen heeft inderdaad nogal wat voeten in de aarde. Niet alleen juridisch, maar zeker ook fiscaal.

 

Vuistregels voor een financiering zijn er niet. Elke financieringsaanvraag zal op haar eigen merites beoordeeld worden. Het zal vooral afhangen van factoren als de financiën/vermogen van de kopers, de vraagprijs, de waardering van de CV, etc.

 

Er zijn geen fiscale mogelijkheden om nu ineens fiscaal vriendelijk de koopsom te ontvangen als verkopers. Als je de CV nu verkoopt en niets regelt, dan zal de fiscus zijn deel van de taart ophalen (stakingswinst). Er zijn wel fiscaal vriendelijke wegen, maar dan hangt het van jullie toekomstplannen af of je die kunt benutten.

 

Waarom zou je de CV willen waarderen op basis van het verleden? Dat zal vaak een lagere waardering tot gevolg hebben. Je verkoopt de onderneming nu, dus baseer de waardering dan ook op de meest recente prestaties plus eventueel een (haalbare) prognose 2011 en 2012. Of gaat het juist minder goed nu met jullie CV (wat wel een underperformer maakt van de CV, want jullie business is echt booming, merk ik aan mijn cliënt, jullie concurrent)?

 

Wie je in wilt schakelen voor de waardering hangt af van je budget en hoe gedetailleerd je de onderbouwing wenst. Een specialist (register valuator) zal inderdaad niet goedkoop werken, maar dan heb je wel een waardering die met volledige uitleg helder is voor jullie en de koper. Een accountant of fiscalist kan dit ook, maar zal met name op specifieke onderdelen (cijfertechnische onderbouwing, vaktermen en branchecijfers) minder informatief zijn.

 

Als het gaat om een waardering die het uitgangspunt is voor de verkoop, dan moet je je ook beseffen dat de koper die waardering zal zien als uitgangspunt om te onderhandelen. Daar kun je dus wel 4.000 euro op stukslaan, maar als de koper het als startbod ziet, dan kun je evengoed een waardering zonder uitvoerige uitleg laten maken.

 

Voor een CV als die van jullie zou ik niet zo snel enorm veel geld neertellen voor een waardering. Het zal eerder een kwestie van onderhandelen worden, dan dat de waardering maatgevend moet zijn.

 

succes

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie Joost.

 

Forumnaam is geüpdate, bedankt voor de tip.

 

Wat betreft het financieel waarderen van het bedrijf in 2008 ben ik misschien niet zo duidelijk geweest. We willen ook de waarde van het bedrijf in de huidige situatie bepalen, dit zullen we dan inderdaad ook gebruiken bij de onderhandelingen met de potentiele koper. De waarde in 2008 zijn we echter ook in geïnteresseerd, omdat we de kapitaalverdeling binnen het bedrijf willen herbepalen, mogelijk aan de hand van een waardestijging gedurende de afgelopen jaren.

 

Hopelijk vinden we een manier om op een betaalbare wijze een inschatting van de waarde van ons bedrijf te maken

 

Link naar reactie
  • 0

omdat we de kapitaalverdeling binnen het bedrijf willen herbepalen, mogelijk aan de hand van een waardestijging gedurende de afgelopen jaren.

 

 

Waarom zou je dat willen doen? Even aannemend dat je dan met goodwill op de proppen komt die toegevoegd wordt aan het eigen vermogen van de vennoten, zou er dus ook IB betaald moeten worden over die herwaardering!

 

Of doe je dit alleen zodat je commercieel een mooiere balans kunt laten zien? In dat geval, besef wel dat de bank daar dwars doorheen kijkt!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.