• 0

btw-aftrek bij aanschaf auto in prive

HAllo.

Als ondernemer (eenmanszaak, BTW ondernemer) sta ik op de punt een auto prive aan te schaffen (2/3 zakelijk 1/3 prive gebruik).

Bij de garage heb ik de volgende informatie ontvangen:

BTW aftrek bij aanschaf in prive: BTW op aanschaf auto kan ook bij aanschaf in prive AFGETROKKEN worden. Ondernemers hebben de keuze de auto tot het BTW ondernemingsvermogen te rekenen. Alle BTW is dan aftrekbaar, zowel op aanschaf als op onderhoud, brandstof etc. Wel geldt jaarlijks een btw correctie (in de BTW aangifte van december?).

Klopt dat echt en hoe werkt het?

Dus, ik kan kiezen dat de auto tot de btw ondernemingsvermogen hoort, en dan kan de btw aftrekken op aankoop (2/3 daarvan)? Het is heel voordelig, maar vraag ik me af of het idd zo is. Op de belastingsite kon ik erover geen verdere info vinden behalve de volgende: Als uw auto privévermogen is, kunt u geen btw aftrekken bij de aankoop. Hoe zit het nu?

KAn iemand me wijs maken hier? Ik heb al heel veel gezocht mar niet veel over aftrek BTW prive aanschaf auto.

Zou de btw aftrekbaar zijn wat zijn de verdere gevolgen? Hoe moet ik de auto tot het BTW ondernemensvermogen rekenen (aangeven bij bel.dienst ??)

Ik hoor alle informatie heel graag,

groetjes tem

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/33866-btw-aftrek-bij-aanschaf-auto-in-prive/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Tem,

Op HL is behoorlijk wat te vinden over dit onderwerp, zoek eens op de term zakelijk etikettern en dan mot je echt wel iets vinden. Ik heb er zelf ook e.e.a. over geschreven. Kijk ook eens naar dit artikel.

Het klopt overigens wat jouw garage zegt ;) Of het fiscaal gezien verstandig is om te doen is een tweede. Laat een fiscalst een advies op maat maken. Kost een paar centen maar kan veel geld opleveren.

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

HAllo.

Als ondernemer (eenmanszaak, BTW ondernemer) sta ik op de punt een auto prive aan te schaffen (2/3 zakelijk 1/3 prive gebruik).

Bij de garage heb ik de volgende informatie ontvangen:

BTW aftrek bij aanschaf in prive: BTW op aanschaf auto kan ook bij aanschaf in prive AFGETROKKEN worden. Ondernemers hebben de keuze de auto tot het BTW ondernemingsvermogen te rekenen. Alle BTW is dan aftrekbaar, zowel op aanschaf als op onderhoud, brandstof etc. Wel geldt jaarlijks een btw correctie (in de BTW aangifte van december?).

Klopt dat echt en hoe werkt het?

Dus, ik kan kiezen dat de auto tot de btw ondernemingsvermogen hoort, en dan kan de btw aftrekken op aankoop (2/3 daarvan)? Het is heel voordelig, maar vraag ik me af of het idd zo is. Op de belastingsite kon ik erover geen verdere info vinden behalve de volgende: Als uw auto privévermogen is, kunt u geen btw aftrekken bij de aankoop. Hoe zit het nu?

KAn iemand me wijs maken hier? Ik heb al heel veel gezocht mar niet veel over aftrek BTW prive aanschaf auto.

Zou de btw aftrekbaar zijn wat zijn de verdere gevolgen? Hoe moet ik de auto tot het BTW ondernemensvermogen rekenen (aangeven bij bel.dienst ??)

Ik hoor alle informatie heel graag,

groetjes tem

De auto geeft een keuze, privé of zakelijk en die keuze maak je afzonderlijk voor zowel de inkomstenbelasting als voor de omzetbelasting. als je de BTW volledig wil aftrekken. Alle BTW, inclusief die over de aankoop, komen ten laste van de onderneming. Wel heb je dan te maken BTW bijtelling wegens privé gebruik in de laatste aangifte van het jaar standaard sinds 1-7-2011 2,7% van de catalogusprijs in BPM/BTW [ ik ga niet niet op de juistheid van deze regeling) !). Voor de inkomstenbelasting komt de auto niet voor in je administratie. Belangrijk is wel dat he alle nota's e.d. voor deze auto bewaard.

Als de je auto voor zowel de BTW als IB privé houdt was er de 75% BTW regeling. Deze is inmiddels ingetrokken en er komt een "nieuwe regeling".

Administratiekantoor Frelo

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar