• 0

2e hands BV's

Beste Higherlevelaars,

 

Even een vraag.

Als je als starter zijnde genoodzaakt bent (vraag niet waarom) om een BV op te richten, dan zit je dus met de kostenpost van 18k (excl. aktes e.d.).

 

Nu sprak ik laatst iemand die als starter zijnde een reeds bestaande (lege, schone, niet actieve) BV heeft gekocht voor een paar duizend euro. Hij heeft eerst een klein onderzoekje laten doen naar de BV, maar alles was goed dus heeft hij deze aangeschaft.

Nu is mijn vraag of dit wel zo verstandig is en of hier geen haken en ogen aan zitten.

Klinkt voor mij allemaal een beetje louche in ieder geval.

Dat ken ik wel van hem ja!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst, de storting van 18k zou ik niet als kostenpost zien. Het is slechts een bedrag dat je bij de bank moet storten, waarna een bankverklaring wordt afgegeven. De dag erna kan je het geld weer van de B.V. 'lenen', dus feitelijk hoef je de beschikking over het geld niet te verliezen. Het bedrag is natuurlijk formeel wel gestort op de aandelen en behoort de B.V. toe (in dit geval dus als een vordering op jou). Je kan de storting zien als een risicodragende achtergestelde vordering van jou als aandeelhouder op de B.V. Een kostenpost is het in ieder geval niet.

 

Het risico van een plankvennootschap zit 'm in het verleden. De B.V. is zelfstandig drager van rechten en plichten. Er kan van alles zijn gebeurd met die B.V. in het verleden. Een autobedrijf, asbestverwerkende industrie, noem het maar op. Daaruit zouden theoretisch nog claims uit voort kunnen vloeien. Ook de belastingdienst zou eventueel nog wat te vorderen kunnen hebben. Ik zie nog wel eens planken uit 1926 langskomen :o Natuurlijk krijg je bij de koop van een plank bij een trustkantoor wel de nodige garanties, maar een garantie in moeten roepen omdat het fout is, is niet de prettigste ervaring. Met een plank loop je gewoon dat risico, punt. Hoe groot dat risico is (de verkregen garanties inclusief), kan niemand je hier vertellen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.