• 0

beslaglegging inkomen uit BV

Ik verwacht binnenkort als EX-vennoot van een VOF (sedert 1-10-2010 uitgetreden en gewijzigd bij KVK) dat ik zal worden geconfronteerd met het opeisen van een schuld welke ooit is aangegaan bij een bank. Nu ben ik zelf niet meer aktief sinds juli 2010 als vennoot en heb nergens invloed op. Ook al hebben wij onderling goede afspraken gemaakt over mij uittreden is het mij duidelijk dat ik zelfs nu nog hoofdelijk aansprakelijk ben ook al ben ik geen vennoot meer en heb al geruime tijd geen bemoeienissen meer met het bedrijf.

 

Bij de confrontatie zal blijken dat ik financieel niet in de positie ben om de schuld te kunnen voldoen, er zal dus hooguit loonbeslag gelegd kunnen worden, ik ben nl. in loondienst. Maar nu vraag ik mij af of er beslag gelgd mag wordenop inkomen uit de BV of zelfs de schuld opgeëist kan worden BIJ de bv van de ex-vennoot, de bank zal eerst bij de aktieve vennoot komen om zijn hand op te houden uiteraard. De aktieve vennoot geniet inkomen uit een bestaande BV(wegens verlies maand-in maand-uit logischer wijze geen inkomen uit VOF). De bank zal dus eerst daar aankloppen, immers de correspondentie loopt via het bedrijf waarin hij de 'spokesman' en beleidsbepaler is (momenteel sinds 1-10-2010 een eenmanszaak overigens).

 

Ik moet ook aangeven dat ik al 1,5 jaar bezig ben om informatie in te winnen over de gang van zaken met betrekking tot de afspraken en ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid maar alle beloftes ten spijt reageert de bank nergens op en verstrekt mij geen informatie terwijl ik toch wel hoofdelijk aansprakelijk ben voor een (forse) schuld, geeft mij plichten als vertrekkend vennoot maar ook toch zeker rechten over de gang van zaken lijk mij. Wie kan mij vertellen of er beslag gelegd kan worden op inkomen uit een (vastgoed) bv. En mijn positie als ex-vennoot zonder vermogen en met schulden en geen overwaarde op de woning.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Cosy,

 

Eerlijk gezegd kan ik het niet helemaal volgen...

 

Ik verwacht binnenkort als EX-vennoot van een VOF (sedert 1-10-2010 uitgetreden en gewijzigd bij KVK)

Dat nemen we dan als startpunt. Was er een vof-contract, zo ja wat is daar mee gebeurd?

 

onderling goede afspraken gemaakt over mij uittreden

Hoe en bij wie (jurist / notaris / kladje / niet / anders) zijn deze afspraken beschreven en zijn deze gedeponeerd? (bijv BD)

Maar nu vraag ik mij af of er beslag gelgd mag wordenop inkomen uit de BV

Over welke BV hebben we het hier???

 

of zelfs de schuld opgeëist kan worden BIJ de bv van de ex-vennoot................... De aktieve vennoot geniet inkomen uit een bestaande BV

Begrijp ik het goed dat de ex-vennoot ook nog een BV heeft? (of heeft hij daar de voormalige vof ingebracht of zo?)

 

(wegens verlies maand-in maand-uit logischer wijze geen inkomen uit VOF)

Nu ben ik helemaal de weg kwijt...

 

Wie kan mij vertellen of er beslag gelegd kan worden op inkomen uit een (vastgoed) bv.

Of is dit de bv van je ex vennoot en heeft hij daarna de vof voortgezet in een EMZ???

 

Cosy, zou je bovenstaande vragen willen beantwoorden of je stuk begrijpelijk willen herschrijven?

 

groet,

 

pewede

 

Het begint me iets helderder te worden na het lezen van jou topic van 2010. Wat heb je intussen gedaan?

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?action=display;board=47;threadid=34358;start=0#msg321771

Link naar reactie
  • 0

Laat ik het inderdaad eenvoudig stellen, was een beetje een ratjetoe.

 

Vóór oprichting VOF had compagnon al een eigen BV met vastgoed.

De VOF is aangegaan door mij en hem, BV staat hier geheel los van.

 

We hebben een beëindigingsdocument opgesteld met duidelijke afspraken, samen ondertekend en niet notarieel vastgelegd of gedeponeerd. Kort gezegd staat hier duidelijk in vermeld dat ex alle schulden op zich neemt en mij vrijwaard van alle schulden en verplichtingen. (Uiteraard gaat dit niet in alle gevallen op, iig niet bij een zakelijk krediet weet ik inmiddels.) Naast deze overeenkomst zijn er ook harde toezeggingen zwart op wit aan te tonen.

 

Om te voorkomen dat het weer een onoverzichtelijk verhaal wordt zal ik mijn vraag duidelijk stellen.

 

Ik verwacht dat de bank op korte termijn de schuld gaat opeisen en is het belangrijk voor mij te weten wat zo ongeveer de consequenties voor mij zijn. Bank spreekt vennoot aan voor de gehele schuld, als daar privé niets is, kan er dan beslag worden gelegd op het inkomen uit de BV?

 

Alvast bedankt voor de reactie en excuus voor het onduidelijke eerste verhaal.

Link naar reactie
  • 0

wat jullie hadden moeten doen bij beeindiging VOF was de schuld geheel op naam van je toenmalige zakenpartner laten zetten.

Dat was overigens enkel gelukt als die voldoende zekerheid kon stellen.

 

Nu kan de bank als er niks bij hem te halen is dus volledige bedrag ook op jou verhalen.

De bank heeft niks te maken met jullie onderlinge afspraken.

Jij kan echter als de bank het op jou verhaald weer dat bedrag op je voormalig partner gaan (proberen) te verhalen op basis van jullie afspraken.

Jij zou dan b.v. uiteindelijk beslag op die aandelen kunnen laten leggen.

 

De bank kan dat ook, maar de bank zal dus bekijken waar ze het makkelijkste en snelste hun geld kunnen terughalen en als dat bij hem via beslaglegging op bv aandelen is zullen ze dat doen, is dat bij jou makkelijker doen ze dat. en mogelijk ook wel een combinatie van beide.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, deze informatie is helder.

Wachten we maar af.

 

Toch krom dat er in hypothekenland zo moeilijk wordt verstrekt, iedere dienstverlener moet voldoen aan allerlei eisen en vooral zorgplicht en daarbij mag eenieder vooral niet buiten de normen om lenen.

 

Terwijl voor zakelijke kredieten door de kredietgever beperkte inventarisatie plaatsvindt, op basis van prognosecijfers en een accountantsverklaring een groot vermogen wordt verstrekt terwijl er geen vraag wordt gesteld over risicobereidheid, kennis etc. etc. laat staan dat er ook maar enige vorm van zorgplicht is na verstrekken van het krediet.

 

Het is zelfs zo gek dat bij uitblijven betalingen je als ex-vennoot niet wordt geïnformeerd over de gang van zaken....ik snap mijn plichten, maar heb toch zeker ook rechten!? Dit soort praktijken mogen nu wel eens worden aangepakt door de overheid, AFM etc.

 

Dit moest me toch van het hart.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Cosy2000

 

10.000 intermediairs in NL zijn dat met je eens.

De intermediar moet dit "spelletje" geheel volgens de regels van de AFM spelen terwijl de banken boven en onder de wet staan.

Een zakelijk krediet wordt ook heel anders getoetst en er zijn ook andere rentestanden aan gekoppeld.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.