• 0

schuld afkopen na faillisement

Hallo,

 

Ik ben nieuw op het forum en zal mij even voorstellen.

 

Mijn naam is Mark en ik ben een ex-ondernemer.

In 2007 is mijn v.o.f. failliet verklaard.

Ik ben in 2003 samen met mijn broer een eigen zaak begonnen.

Na 3 jaar ondernemen hebben wij door liquiditeitsproblemen en een verkeerd franchisegeven de deuren moeten sluiten.

Wij zijn een lening aangegaan bij de ABN AMRO met een overheidsgarantie en mijn vader en moeder hebben een achtergestelde lening afgesloten.

 

In 2010 is het faillisement van de v.o.f. opgeheven bij gebrek aan bate. Voor mij privé is er een slotuitdelingslijst neergelegd.

 

Ik heb al die jaren niks meer van schuldeisers vernomen, tot vandaag de dag.

Mijn vader is degene die nu het hele bedrag wat hij heeft geleend bij mij verhaald en dreigt met incassobureau.

 

Mijn moeder is 2 jaar geleden overleden.

Het schijnt dat met de levensverzekering de totale schuld is afgelost.

Mijn vader is sinds het overlijden niet meer zichzelf en is daarom ook zijn goede baan kwijt.

Omdat hij waarschijnlijk zijn kosten niet meer kan opbrengen klopt hij nu bij mij aan.

Het is dus mijn vraag of hij bluft of dat hij recht heeft op dit geld.

 

Ik heb uit coulance naar mijn vader geen aanspraak gemaakt op mij erfenisdeel ondanks mijn slechte financiele positie.

Dit was voor mij een ethische beslissing, aangezien zij garant stonden voor onze zaak.

Ik heb herhaaldelijk een overzicht van mijn schulden aangevraagd bij mijn vader echter wil hij deze niet leveren.

Hij eist dat ik hem maandelijks een bedrag overmaak en dit onderteken "zonder eindbedrag".

Helemaal op mijn achterhoofd gevallen ben ik niet. Ik wil hem een voorstel doen wat door beide partijen ondertekend

wordt, wat rechtmatig is, en hem ervan weerhoud om alsnog gerechtelijke stappen te ondernemen zolang ik betaal.

Is hier een standaard brief voor of kan iemand mij daarmee helpen?

 

Is deze schuldeis terecht of bluft mijn vader?

 

Ik ken mijn vader al lang niet meer terug en ik weet dat hij tot zeer onvoorspelbare akties is staat is.

Hij heeft namelijk een maand geleden misbruik gemaakt van zijn functie en al mijn geld van mijn rekeningen

geplunderd(gestolen) met als omschrijving "eerste deelaflossing". Dit heb ik gelukkig terug kunnen krijgen door

herhaaldelijk aandringen bij bank en dreiging tot aangifte bij de politie.

 

De hele historie, waar dit nog een fractie van is, begint mij zodanig op te breken dat ik het overzicht kwijt raak

en niet altijd even correct kan beslissen. Ik wil er daarom alles aan doen om een incasso met extra kosten en

waarschijnlijk een nieuw faillisement te voorkomen.

 

Ik hoop dat er iemand is die één van mijn vragen kan beantwoorden of advies kan geven.

 

Groet,

 

 

Mark

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Mark

 

Heel nare situatie. Ten aanzien van de omvang van de schuld is het volgens mij simpel. Je zegt dat je ouders destijds een achtergestelde lening hebben verstrekt. Als je weet dat die achtergesteld is, dan neem ik aan dat je ook een leningovereenkomst hebt. Dan zou je de omvang van de schuld kunnen bepalen.

 

Echter, belangrijker is dat de lening achtergesteld was. Je vader is dus de laatste in de rij der schuldeisers. Faillissement is opgeheven bij gebrek aan baten. Maar heeft je vader wel ingestemd met finale kwijting voor het bedrag dat hij ontvangen heeft uit de boedel? Wellicht goed om de curator van destijds eens te vragen welke rechten schuldeisers nog hebben nadat het faillissement opgeheven was bij gebrek aan baten. Normaliter herleven de oude schulden weer, maar wellicht is er een voor jou bevrijdend akkoord gesloten met alle schuldeisers.

 

Ben geen jurist dus ik kan hierboven wellicht een tegenstelling getikt hebben, maar ik zou sowieso contact opnemen met de voormalig curator.

 

groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Mark83,

 

Je moeder is 2 jaar geleden overleden (nog gecondoleerd daar mee), je vader is de weg een beetje (boel) kwijt en heeft niet voldoende financien om rond te komen. Hij vindt dat jij hem dan maar (ten eeuwige dage) moet voorzien van een natje en een droogje omdat hij zijn beide zoons geld heeft geleend wat niet is teruggekomen.

 

Het beeld wat je vader heeft is denk ik aardig vertroebeld door emotie. Dat gaat een zware dobber worden en kan jullie relatie kosten.

 

Mijn vader is degene die nu het hele bedrag wat hij heeft geleend bij mij verhaald en dreigt met incassobureau.

Hoe staat je broer hier in (het was een vof met je broer) en hoe is de familieverhouding tussen vader en zoons, is een open gesprek een optie?

 

Hij heeft namelijk een maand geleden misbruik gemaakt van zijn functie

Welke functie heeft je vader?

 

Mark, dit gaat niet alleen om geld maar ook familiebanden. Het lijkt mij een goede zaak dat je met je vader en broer om de tafel gaat en dit bespreekt.

Indien dat niet lukt zou ik conflictbemiddeling voorstellen kijk hier voor uitleg over conflictbemiddeling

Zo bestaat de mogelijkheid om de relaties te behouden en de financien te regelen zonder tussenkomst van een rechter. Ondertussen zou ik er voor zorgen dat je vader niet op een houtje hoeft te bijten...

 

Recht afdwingen binnen de familie eindigt vaak in beeindiging van de familiebanden. Ik mag hopen dat dat niet de intentie is van vader of zoon...

 

Veel sterkte er mee.

 

pewede

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost en Pewede,

 

 

Bedankt voor jullie snelle reacties,

 

 

Ik heb contact opgenomen met de curator.

Ik zal het laten weten als hier bericht uit komt.

 

Ik heb goed contact met mijn broer waar ik de zaak mee had.

Hij heeft net als mijn andere broers geen contact met mijn vader.

Dit zegt waarschijnlijk iets meer over mijn vader dan over mijn broers.

Ik weet dat een ideale gezinssituatie niet haalbaar is en dit is zeker niet mijn streven.

 

Ik heb gebroken met mijn vader omdat ik er alleen teleurstelling voor terug krijg.

Hier heb ik vrede mee.

 

Ik denk dat de € 100,- per maand die ik kan missen voor hem geen zoden

aan de dijk zet. Maar er wel voor kan zorgen dat hij geen stappen kan ondernemen (hoop ik).

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.