• 0

Kan een prive schuld gevolgen hebben voor het werken met een BV?

Hallo allemaal.

 

Ik vond dit Forum doordat ik aan het zoeken was naar het antwoord op bovenstaande vraag. De situatie is als volgt.

Via het mislopen van een aantal opdrachten twee jaar geleden is mijn eenmanszaak destijds op de klippen gelopen. Er is weliswaar geen sprake van een concreet faillissement maar ik heb in prive een substantiele schuld opgelopen, zowel bij banken als bij andere grote organisaties (KPN, Nuon etc.)

 

Nu heb ik inmiddels een goede manier bedacht om eruit te komen door weer te gaan ondernemen.

 

Hiertoe heb ik nu de kans om een BV over te nemen, met bijbehorende bankrekening.

 

Ik was in de veronderstelling dat ik hiermee aan de slag kon gaan en via deze weg tot afbetaling van bestaande schulden kan komen, maar nu hoor ik dat schuldeisers ook beslag kunnen leggen op de BV tegoeden en bankrekeningen.

Ik was in de veronderstelling dat prive en BV gescheiden zouden zijn.

 

Is er iemand die hier helderheid over kan geven, en nog mooier, een oplossing voor dit latente probleem.

 

Voor de duidelijkheid. Ik zie dit als een kans om er uit te komen. Heb nooit op enig overheidsgeld geleefd en ben dat ook niet van plan maar dan heb ik wel handelingsvrijheid nodig (in de BV ) om tot fatsoenlijke omzet te kunnen komen.

 

Graag jullie reactie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat is duidelijk. Had dat toen moeten doen maar heb dat niet gedaan. Maar dat was toen.

 

Is er een manier om toch "de gieren van het vlees te houden". Dat ze geld willen hebben snap ik. Terecht. Maar als er beslag gelegd wordt en dat soort gedoe dan gooien ze in feite hun eigen glazen in. Kale kip etc.

 

Hoe kom ik in de positie om weer te gaan opbouwen?

Link naar reactie
  • 0

Update.

 

Ik kom er achter dat prive schuldeisers niet aan de BV kunnen morrelen, dit is een zelfstandig rechtspersoon.

 

Wat wel kan is dat ze beslag kunnen leggen op mijn aandelen van de BV.

Zo wordt het dus een juridisch verhaal dat ik via een constuctie moet oplossen die uit de hoge hoed van een jurist moet komen.

 

Als ik een oplossing heb zal ik weer updaten. Wel zo prettig voor mensen die dit ook hebben en die een oplossing zoeken.

Link naar reactie
  • 0

Hiertoe heb ik nu de kans om een BV over te nemen, met bijbehorende bankrekening.

Je hebt geen geld, maar je kunt wel een BV kopen die liquide middelen heeft?

Heeft de BV ook schulden en zo ja, is de opeisbaarheid mede gekoppeld aan de (uiteindelijke) aandeelhouder?

Welke andere lijken liggen er nog in de kast in die BV?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

@ronaldinho.

BV is schoon leeg en rekening staat op nul, heeft dus geen liquide middelen.

Is van iemand die ik al 40 jaar ken en die hem niet gebruikt, kost alleen maar. Overname bedrag zijn we onderling overeen gekomen en is niet de hoofdprijs. Geen lijken en geen kast.

 

@ Marco

Die openheid naar de schuldeisers spreekt vanzelf maar ik zou toch iets meer verdediging willen naar schuldeisers die wat erg enthousiast op hun strepen gaan staan. Ik heb inmiddels wat ervaring.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Bob120,

 

Kun je niet overleggen dat je directeur wordt van die BV en dat je optierecht krijgt op de aandelen?

Het risico ligt dan wel bij de DGA (jullie kennen elkaar 40 jaar, dus ik mag aannemen dat hij jou weer in het zadel wil helpen?) maar in feite kun jij bestuurders aansprakelijk gesteld worden als je er een potje van maakt.

Het is niet de meest goede constructie tussen bekenden maar nood breekt soms wetten...

 

groet,

 

pewede

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.