Ga naar inhoud

nederlands BV als basis voor joint venture met chinees corp.

Geplaatst:

chris024

Hallo,

ik heb een vraag voor een familielid van mij.

Hij heeft namelijk een Nederlandse BV en hij wil een samenwerking aangaan met een Chinese Corp om in china machines te gaan produceren en verkopen. Hij vroeg aan mij om wat informatie. Daar ik het interessant vindt wil ik er zelf ook meer over weten.

Het plan:

oprichten van een NL BV welke een basis zal zijn voor een joint venture waarin de chinese corp 60% zal houden en NL BV 40%. Hij kwam zelf met het idee van JV en vroeg mij naar de beste manier om dit in te delen.

vraag: is de NL BV hier de beste rechtsvorm? vanuit fiscaal aspect?

vraag: aangezien ik niet thuis ben in JV. waar moet je op letten om ervoor te zorgen dat je als minderheid toch bescherming geniet.

Ik hoop dat de vraag een klein beetje duidelijk is.

Mvg,

Chris

Featured Replies

Geplaatst:

Tonino

Ken weinig (geen?) voorbeelden van joint verntures in China waar beide partijen ook beter van werden...

Geplaatst:

chris024

• Auteur

die berichten heb ik ook gelezen. daarom ben ik in het bijzonder benieuwd naar de combinatie met een NL BV en de bijbehorende bescherming van minderheidsaandeelhouders.

@tonino: welke rechtsvorm zou jij dan voorstellen?

Geplaatst:

Tonino

Er is weinig tot geen bescherming. De JV is een Chinese "rechtsvorm" en het maakt weinig of uit daar met een Engelse ltd, Nederlandse BV of als prive persoon mee in ze gegaan wordt. Er zijn 1001 manieren waarop de Chinese meerderheid dik kan binnelopen terwijl de JV enkel verlies draait.

Zou het zelf oppakken natuurlijk ;-)

Geplaatst:

chris024

• Auteur

is de JV een rechtsvorm? Volgens mij is het namelijk een samenwerkingsverband op basis van conract en geen rechtsvorm.

Daarom wilde ik de NL BV als basis rechtsvorm gebruiken waar beide PP dan aandelen in kunnen nemen. Deze basis wordt dan verder uitgebreid in een Joint Venture met alle bijbehorende overeenkomsten.

zoals:

-aandeelhoudersovereenkomst.

-managementovereenkomst

-dienstverleningsovereenkomst

Na een verdieping op het net kwam ik tot een conclusie die u reeds gaf. Joint Venture met china is in de meeste gevallen teleurstellend en daardoor niet wenselijk.

Ik zal nog eens goed nadenken over de vorm van samenwerking.

Dank voor de reactie.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.