• 0

Tijdelijk contract stopt, met eenmanszaak recht op ww?

Ik heb vandaag te horen gekregen dat mijn tijdelijk contract niet verlengd wordt, omdat het niet goed gaat met het bedrijf. Nu zit ik in een vrij specifieke situatie en weet niet goed waar ik wel en geen recht op heb. Ik moet eigenlijk morgen aangeven wat ik wil dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen. De situatie:

Ik heb tot 1 maart een vast contract gehad bij een bedrijf waar ik 10 jaar gewerkt heb, dit bedrijf stopte per 1 maart. Daarnaast heb ik al een tijd een webshop. Vanaf 1 maart heb ik nog een maand voor een ander bedrijf gewerkt. Van 1 april tot 1 september heb ik me volledig op m'n webshop gestort. Maar dit leverde toch niet genoeg op. Per 1 september ben ik voor 32 uur weer aan het werk gegaan. M'n webshop heb ik aangehouden om nog de voorraad die ik heb op te maken. Maar dit doe ik alleen nog 1 ochtend in de week. Nu wordt m'n halfjaar contract dus niet vrelengd, dit loopt nog tot eind februari. Mijn werkgever bood me ontslag aan per 1 januari. En daarna een ontslagvergoeding voor twee maanden. Maar heb ik wel recht op ww? Ik heb namelijk niet 26 van de 36 afgelopen weken gewerkt. Of telt dit niet als hij me per 1 januari ontslaat? En heb ik dan wel recht op ww vanwege m'n eenmanszaak? Een heleboel vragen en ik hoop dat iemand hier de antwoorden weet. Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hel scherp van je.

 

Het UWV toetst primair op de wekeneis: heb je in de afgelopen 36 weken 26 weken in loondenst gewerkt? Luidt het antwoord neen dan zijn ze snel klaar, niet voldoen aan de wekeneis = geen WW = melden bij de GSD voor een uitkering i.h.k.v. de WWB (bijstand).

 

Ik begrijp dat je een contract hebt voor 6 maanden (= 26 weken). Na het uitdienen van het contract heb je dus recht op WW. Sterker nog, jij geeft aan dat e ook voldoet aan de jareneis en dus veel langer recht hebt op WW dan drie maanden (waar je automatisch recht op hebt als je voldoet aan de wekeis). Mijn avie: ga niet op dit voorstel in en dien je contract uit, het kan héél erg veel geld schelen. Leg ook aa de werkgever uit waarom je geen gebruik kunt maken van zijn voorstel, dat kweekt begrip!

 

Dan je tweede vraag, de webshop naast de WW. Dit kan, de uren die jij in je onderneming steekt vallen in principe buiten jouw huidig werzamhdn in loondienst. De uren die je nu in je onderneming draait kun je dus blijven draaien en worden niet gekort op de WW. Maar als je WW hebt en je gaat meer dan een halve ochtend in je webshop stoppen gaan die extra uren voor altijd van je WW af.

 

Succes!

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Waarom laat je het contract niet gewoon aflopen. Je hebt een tijdelijk contract. Je werkgever geeft aan dat het niet verlengd wordt. Als hij je per 1 januari vrijstelt van werkzaamheden, kan hij januari / februari gewoon uitbetalen.

 

Ook kun je afspreken dat je voor elke 2 weken dat je eerder elders een baan vindt, hij 1 week "ontslagvergoeding" betaalt (schriftelijk vastleggen). Hebben beide partijen baat bij.

Link naar reactie
  • 0

Voor de WW geeft die optie in ieder geval gen probleem: als je maar een arbeidsovereenkomst hebt en er loon wort uitbetaald - of je ook daadwerkeljk werkt doet niet ter zake. Maar ik kan mij heel goed voorstellen dat een werkgever, zeker als de verhoudingen goed zijn, jou liever ziet werken dan betaald thuis laat zitten. Terecht overigens in mijn ogen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.