• 0

Van v.o.f. naar ez (stakingswinst en belastingdienst)

Goedenavond,

 

Ik ben nieuw op dit forum en heb al veel goede tips gelezen. Op dit moment heb ik een eenmanszaak (sinds 1 juli 2011), wat voorheen een v.o.f was. De v.o.f. is in september '11 met terugwerkende kracht bij de k.v.k. beëindigd en per 1 juli '11 overgegaan als EZ.

Nu lees ik in oudere berichten dat je het ook nodig is om de beëindiging van de v.o.f. te melden bij de belastingdienst. Dit heb ik nog niet gedaan. Nu mijn vraag moet ik nog een brief schrijven naar de belastingdienst dat de v.o.f. is beëindigd of kan de belastingdienst dit opmaken wanneer ik de stakingswinst aangeef? (waar ik een boekhouder voor in de arm heb genomen).

 

Tot slot de vraag wat fiscaal beter is om te doen zowel voor mij als voormalig vennoot. N.a.v. de stakingswinst (welke bijna niets zal zijn) een deel uitkeren aan de voormalige vennoot of alles overhevelen naar de EZ? *De voormalige vennoot gaat met beide mogelijkheden akkoord.

www.uniekekussens.nl - Sierkussens en meer!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Ilse,

 

De belastingdienst gaat voor de inkomstenbelasting uit van het subjectieve ondernemersbegrip. Dit houdt in dat jij je onderneming niet. staakt, maar je voormalige partner wel. Jij hoeft dus geen stakingswinst aan te geven, je voormalige partner wel.

 

Om te bepalen waar je partner recht op heeft, moet er een slotbalans van de v.o.f. opgesteld worden. Op de slotbalans staat de kapitaalrekening van zowel jou als je voormalige vennoot. De voormalige vennoot onttrekt zijn kapitaal aan de v.o.f. en daarmee is de kous af. Eventueel kan het kapitaal van de voormalige vennoot ook omgezet worden in een schuld, die je geleidelijk aflost.

 

Ik zou aan de belastingdienst melden dat de v.o.f. is omgezet in een eenmanszaak en verzoeken om een nieuw BTW-nummer. Een eenmanszaak heeft een ander BTW-nummer dan de v.o.f. Als je de BTW blijft aangeven op het BTW-nummer van de v.o.f. en dit moet achteraf allemaal weer worden teruggedraaid, krijg je een hoop administratief gedoe. Zorg dat je dit dus tijdig verandert.

 

Zolang je nog geen nieuw BTW-nummer hebt, kun je - formeel gezien - nog niet factureren. want op de BTW-factuur moet een geldig BTW-nummer. Het nieuwe BTW-nummer zal waarschijnlijk je BSN-nummer aangevuld met 01 zijn, dus dat kun je dan alvast gebruiken, maar overleg dit wel even met je boekhouder.

 

Odeon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry, dat ben ik vergeten te melden. Ik heb n.a.v. inschrijving EZ bij K.v.K en nieuw belastingnummer ontvangen van de belastingdienst. Ik ga er dus eigenlijk vanuit dat ze op de hoogte zijn van het beëindigen van de v.o.f. en anders nemen zij hiervan kennis wanneer de stakingswinst wordt aangegeven?

 

 

www.uniekekussens.nl - Sierkussens en meer!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ilse,

 

Voor de omzetbelasting is er geen probleem omdat je een nieuw BTW-nummer hebt ontvangen.

 

Voor de inkomstenbelasting is het eigenlijk niet relevant of je je onderneming uitoefent als eenmanszaak of als v.o.f. De inkomstenbelasting gaat, zoals eerder gezegd, uit van het subjectief ondernemerschap. Ze kijkt dus naar de persoon van de ondernemer en niet zozeer naar de rechtsvorm.

 

Je hoeft dus - naast het indienen van je aangifte inkomstenbelasting - geen verdere actie naar de Belastingdienst toe te ondernemen.

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik lees dat er een nieuwe EZ is ingeschreven in de KvK en dat daarvoor een btw-nummer is ontvangen. De vof is uitgeschreven.

 

Bij mijn weten wordt het btw nummer door uitschrijving bij de KvK niet beeindigd en zal het BTW nummer moeten worden afgemeld bij de fiscus. Anders moet je volgend kwartaal gewoon twee aangiftes BTW doen. Je kan de fiscus een simpel briefje sturen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.