• 0

VOF eindigen , uitkoopsom berekenen

Wij hebben sinds 1.5 jaar een officieel vof waar we de winst 50/50 splitten maar door omstandigheden heb ik besloten om er uit te stappen. Mijn medevennoot wilt het voortzetten en gaat het dus omzetten naar een eenmanszaak.

Zoals ik verder heb gelezen op deze forum, hoort mijn medevennoot me dan uit te kopen.

 

Het is een gezond en winstgevend bedrijf met vrijwel geen kosten, het is samen opgebouwd maar we hebben geen vof contract.

De vraag is dus hoe kunnen we het beste een eerlijke uitkoopsom bepalen in deze situatie?

Een soort van formule zal handig zijn want het is me nog niet helemaal duidelijk hoe het berekent wordt. :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag celebas

 

Bij uittreding uit een VOF moet je eerst kijken wat jouw aandeel is in de VOF op dat moment. Dat kun je zien op de balans per de einddatum onder jouw aandeel in het bedrijfsvermogen (ook eigen vermogen of kapitaalrekening).

 

Daarna kun je nog de discussie aangaan over goodwill. Een beloning omdat jij jouw toekomstige winstdeel 'verkoopt' aan de voortzettende vennoot. Daar zal wel een bedrijfswaardering aan ten grondslag moeten liggen en daar zijn vele methodes voor.

 

Iemand inschakelen die dit soort zaken vaker begeleidt, is dan ook wel aan te raden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.