• 0

Potentiële investeerder

Beste mensen,

 

Momenteel ben ik samen met mijn bedrijfspartner bezig met de ontwikkeling van een nieuw product. Qua ontwikkeling zijn de puntjes op de i gezet en dus hoeft er geen geld meer worden geïnvesteerd in de ontwikkeling (hebben wij zelf gedaan en dit is ongeveer 12.000 euro buiten de 1,5 jaar aan fulltime manuren die er in gestopt zijn).

 

Nou zijn we momenteel in gesprek met een investeerder die een ton wil investeren en zelf breng ik ook nog 20.000 in om de BV te starten. De gesprekken verlopen goed en de investeerder heeft ook veel kennis in huis om ons te helpen bij de verkoop online. Met een ton kunnen we het bedrijf opzetten en een deel van de productie betalen. Winst cijfers is natuurlijk een beetje koffiedik kijken maar per verkocht product kan er ongeveer 50 euro worden verdiend, waar de vaste kosten en productiekosten er al af zijn gehaald. De potentiële markt is aardig groot en verkoop in heel Europa en de Verenigde Staten is mogelijk. Is wel een seizoensproduct.

 

Nou moet ik de investeerder een voorstel gaan sturen wat ik moeilijk vind. Mij eerste gevoel zegt 20% aandelen aangezien hij pas in komt stappen nu veel risico al is weggenomen. Maar wat is een redelijk voorstel qua rentepercentage of misschien dividend percentage. Daarnaast moet er genoeg aandelenkapitaal beschikbaar blijven voor de echte grote vis die een paar ton investeert. Zelf willen wij natuurlijk 51% behouden om niet de zeggenschap over het bedrijf te verliezen. Daarnaast ben ik aan het kijken naar een exit strategie. Op het forum heb ik al wat comments gelezen maar ik vind het lastig om dit te betrekken op mijn eigen situatie.

 

Graag hoor ik van jullie!

 

 

Groet, Charlie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Charlie,

 

Goed dat je een potentiele investeerder hebt gevonden voor jullie concept. Dat is al lastig zat.

 

Ik, als adviseur bedrijfsoverdracht, zou je een zo laag mogelijk % laten verkopen, je hebt dan meer winstpotentie voor jullie als aandeelhouder, echter er kan wat meer worden verkocht indien de investeerder een actievere rol in het bedrijf zal krijgen. Zonder ondernemingsplan en prognoses is het echter moeilijk om aan te geven welk percentage je dient te verkopen. Je kan dan een waarde aan het bedrijftoekennen. Daarnaast kun je jullie eigen inbreng hierin meenemen.

 

Waar ik je wel op wil wijzen is om met de investeerder te bespreken hoe deze tegenover een 2e ronde financiering aankijkt. Het kan altijd zijn dat er een extra behoefte is. Daarnaast willen investeerders niet graag een 2e investeerder aan boord hebben. Wellicht kun je het later ook op een andere manier financieren dan d.m.v. een investeerder.

 

Ik adviseer je om je goed te laten bijstaan door een overnameadviseur omtrent de structurering van de eventuele participatie en koopovereenkomst. Met alleen 51% van de aandelen hoef je nog niet de meerderheid te hebben. Bijvoorbeeld, indien in de statuten wordt voorgelegd dat je 2/3 van de stemmen nodig hebt voor belangrijke beslissingen, dan heb je weinig aan de 51% meerderheid.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt gehad.

Succes!

Gr,

 

Roy

Link naar reactie
  • 0

Beste Roy,

 

Ontzettend bedankt voor je feedback. Ik heb al een advocatenkantoor met de benodigde specialiteiten dat ons vertegenwoordigd bij de oprichting want dit stuk moet je inderdaad niet onderschatten (zoals zeggenschap). Ikzelf heb ook bedrijfskunde gestudeerd met nog een extra vak fiscaal ondernemingsrecht dus heb gelukkig zelf ook enige basiskennis.

 

Ik ben zelf ook geen voorstander van twee investeerders maar deze investeerder heeft niet nog meer financiële mogelijkheden om een hele productie voor te schieten. Zelf gaat de voorkeur uit naar een lening tzt maar wil wel opties openhouden.

 

Maar heb jij nog ideeën over een exit strategie? Dit stuk vind ik namelijk erg lastig.

 

Gr, Charlie

Link naar reactie
  • 0

Beste Charlie,

 

Dat is zeker lastig.

 

Wat wij eigenlijk altijd vastleggen in de overeenkomst is welke manier van waarderen er wordt gebruikt voor de eventuele exit. Daarnaast is het ook verstandig om eventuele drag-along en/of tag-along constructies te bespreken alsmede aanbiedingsplicht aan jullie indien de investeerder zijn aandelen wil vervreemden.

 

Ook een tijdsbepaling van minimaal x jaar is niet vreemd. Indien er binnen x jaar na aanvang van de participatie wordt aangeboden, dan krijgt men maximaal alleen de oorspronkelijk betaalde prijs terug.

Gr,

Roy

Link naar reactie
  • 0

Beste TwaBla,

 

De investeerder stapt in omdat hij het vooral leuk vindt. Natuurlijk moet het wel een goede deal zijn maar hij gaat er niet in om snel te cashen. Zijn advies is zeker belangrijk en dit is een hele nieuwe markt voor hem. Zijn bijdrage qua advies is vooral marketing gericht en online vertegenwoordiging. Overnemen is zeker niet aan de orde op lange termijn.

 

Gr, Charlie

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het heel verstandig is om een derde partij in te schakelen. Al is het maar dat hij een 'bad cop' kan zijn. Als de investeerder instapt, hebben jullie, zo te lezen, een lange toekomst te gaan. Het is alleen voor jouw toekomst wel verstandig om zo min mogelijk weg te geven. Iemand die hier veel ervaring in heeft zal met een bod komen die de investeerder niet zal afschrikken, maar die vooral ook jouw belangen niet zal vergeten.

 

Daarbij vergeten veel mensen dat bij een bedrijf ook emoties komen kijken. Wat jij redelijk vind, kan worden vertroebeld door de emoties die jij hebt bij je bedrijf. Het kan ook zijn dat je door je wil om het bedrijf te starten en de eventuele dollartekens teveel weggeeft, waar je later spijt van krijgt.

 

Daarom is het goed om iemand te hebben die die emoties niet voelt en die je objectief kan adviseren. Op korte termijn kost dit geld, maar als je een succesvol bedrijf hebt, zal dit op lange termijn zichzelf hard terugverdienen, dan kan een half procent al duizenden EURO's schelen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.