• 0

Inkomsten als ROW of WUO?

Goedemiddag,

 

Mijn partner is autonoom kunstenaar en als ZZP'er actief. Nu gaat hij begin volgend jaar in opdracht van een Frans kunstinstituut aan een opdracht werken. Hij werkt daar aan een werk dat hij zelf mag houden, het instituut mag dit werk voor een bepaalde tijd tentoonstellen. Hij krijgt een vergoeding van een paar duizend euro. Nu is de vraag hoe wij deze vergoeding belastingtechnisch correct en zo voordelig mogelijk verwerken.

 

De eerste twijfel is of deze opbrengst überhaupt als ROW of als WUO aangemerkt moet worden. De instelling zelf houdt geen belastingen in en laat dat aan ons over. In eerste instantie lijkt het een zakelijke dienst die mijn partner uitvoert. Alleen de vraag is dan: wat is de plaats van de dienst. De instelling is zelf niet BTW-plichtig, dus het makkelijkste (de BTW verleggen) gaat niet op. Hij voert de opdracht wel in Frankrijk uit, dus de plaats van de dienst is dan Frankrijk. Dat zou betekenen dat hij zich in Frankrijk zou moeten registreren om de lokale BTW wetgeving uit te voeren. Ik ben bang dat we dan verzeild raken in bureaucratisch geneuzel.

 

Maar wellicht is het resultaat uit overige werkzaamheden. Dat zou administratief wel de meest eenvoudige manier zijn, maar daarmee missen we wel alle ondernemersvoordelen. Ook betwijfel ik of de uren die hij hiervoor maakt dan wel meetellen voor het urencriterium.

 

Zoals jullie kunnen merken, we raken een beetje verdwaald in de logica van de inkomstenbelasting. Concreet zijn de vragen de volgende:

 

[*]Zijn de inkomsten ROW of WUO?

[*]Indien ROW, mogen de uren besteedt aan de productie van het werk wel meetellen bij de onderneming? Met andere woorden, als we aannemelijk maken dat de vergoeding voor het tentoonstellen van het werk is, en de productie van het werk binnen de onderneming valt, kan dat?

[*]Indien WUO, dan moeten we 'verlies' nemen op de BTW die we in rekening moeten brengen (de vergoeding staat vast). Maar is dit de Nederlandse BTW of de Franse? Als de dienst namelijk het ter beschikking stellen van het werk is, dan vangt dat pas na de periode van het verblijf in Frankrijk aan.

 

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten.

 

Niels

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je moet twee dingen uit elkaar houden: de inkomstenbelasting en de omzetbelasting. Beide vereisen een eigen kwalificatie.

 

Voor de inkomstenbelasting klinkt het in eerste instantie niet zo ingewikkeld: je partner is kunstenaar van beroep en het maken (en ter beschikking stellen en/of verkopen) van kunst is dan ook de kern van zijn (naar ik aanneem) onderneming. Dus belast als WUO. Echter, je zal wel moeten beoordelen of de belastingheffing over deze inkomsten aan Nederland of aan Frankrijk wordt toegewezen en dat kan wat lastiger zijn. Daarvoor is de kwalificatie van de werkzaamheden van belang. Kunstenaar is een vrij beroep, wat inhoudt dat de werkzaamheden aan de woonstaat (Nederland) worden toegewezen, tenzij sprake is van een vast middelpunt in Frankrijk. Er is ook nog een bepaling die gaat over vergoeding voor het gebruik van oa kunst, maar dat is niet van toepassing, omdat de kunst tot de onderneming van je partner behoort. Of er sprake is van een vast middelpunt is moeilijk te zeggen, nu hij op locatie de opdracht gaat uitvoeren (een hotelkamer kan bijvoorbeeld ook een vast middelpunt zijn). Dat is afhankelijk van de exacte omstandigheden.

 

Ik ben geen expert op btw-gebied, maar mijn inschatting is als volgt. Voor de omzetbelasting zul je eerst moeten beoordelen van wat voor soort prestatie er sprake is: levering of dienst. Nu de eigendom niet overgedragen zal worden, zal sprake zijn van een dienst. Dan is de vraag van wat voor dienst er sprake is. Als de het hulpmiddel van de belastingdienst gebruikt, komt daar vermoedelijk uit dat de Franse btw van toepassing is. Afhankelijk van de vraag of de opdrachtgever een btw-nummer heeft of niet (dat kan ook zo zijn als de odrachtgever geen btw-ondernemer is), kun je de btw verleggen of moet je in Frankrijk registreren. In beide gevallen is van belang hoe Frankrijk tegen de dienst aan kijkt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

@ronaldinho

Dank voor het meedenken. Deze manier van redeneren lijkt mij ook het meest voor de hand liggend. Voor de inkomstenbelasting geldt hoe het in Nederland geclassificeerd wordt. Voor de omzetbelasting geldt het belastingregime in Frankrijk. Helaas heeft de instelling geen BTW-nummer dus dat wordt daar zelf registreren, tenzij het een uitgezonderde prestatie in Frankrijk is.

 

@FRM

Hij is april dit jaar gestart, het resultaat komt dit jaar uit op zo'n €5000. Voor volgend jaar heeft de Belastingdienst een VAR-WUO verstrekt. Als schatting hebben we een resultaat van €10.000 tot €25.000 opgegeven. Dat is gebaseerd op een extrapolatie van de opdrachten die er nu voor de eerste zes maanden zijn. Verder maakt hij reclame, investeert hij in apparatuur en heeft hij een debiteurenrisico. Dus vooralsnog lijkt het onder WUO te vallen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.