• 0

DGA fiscaal loon

Beste allen,

 

Zoals ik het lees is er een en ander veranderd qua DGA beloning voor een BV. Nu wil ik sowieso geen grote beloning, liefst zo klein mogelijk, omdat ik iemand doorleen en zelf voor de rest weinig doe in de zaak. Wat overblijft is spaarpot.

 

Nu is me aangeraden om iemand anders directeur te maken via KvK en eventueel diegene ook 1% v/d aandelen te laten nemen zodat het DGA schap vervalt en daarmee de fiscale belonig. Klopt dat? Ik lees elders dat je al bij 5% v/d aandelen als DGA wordt gezien

 

Mvg,

joopmans

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat is er veranderd, dan? Als je tenminste 5% van de aandelen hebt en werkzaamheden verricht voor de vennootschap, dan is er sprake van een DGA en dus een DGA-salaris.

 

Als je nauwelijks of niets doet voor de BV, dan heb je geen of een laag gebruikelijk salaris. Zou dat minder dan 5000 euro zijn, dan mag je het salaris ook op 0 stellen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Beste Ronaldinho, ik ben eigenaar van de BV en doe alleen wat administratie naast 1 werknemer die ik in dienst heb.

Heb daarnaast een full-time baan.

 

Onderstaande haal ik van een site, hier staat dat de DGA altijd 70% van zijn meestverdienende werknemer moet verdienen

"

Een dga kan ook naast een normale baan een onderneming drijven. In een dergelijke part-time dga-situatie kan de belastinginspecteur ook worden verzocht om af te wijken van de gebruikelijke looneis. De inspecteur zal dan kijken naar vergelijkbare part-time functies. Een andere mogelijkheid is dat de dga een mededirecteur in het bedrijf heeft aangesteld. Wanneer deze directeur minder dan het gebruikelijke dga-loon verdiend, dan kan de belastinginspecteur ook om een verlaging worden verzocht. Echter de dga moet altijd minimaal 70% van het salaris van de meestverdienende werknemer in rekening brengen."

Link naar reactie
  • 0

Beste Ronaldinho, ik ben eigenaar van de BV en doe alleen wat administratie naast 1 werknemer die ik in dienst heb.

Heb daarnaast een full-time baan.

 

Onderstaande haal ik van een site, hier staat dat de DGA altijd 70% van zijn meestverdienende werknemer moet verdienen

"

Een dga kan ook naast een normale baan een onderneming drijven. In een dergelijke part-time dga-situatie kan de belastinginspecteur ook worden verzocht om af te wijken van de gebruikelijke looneis. De inspecteur zal dan kijken naar vergelijkbare part-time functies. Een andere mogelijkheid is dat de dga een mededirecteur in het bedrijf heeft aangesteld. Wanneer deze directeur minder dan het gebruikelijke dga-loon verdiend, dan kan de belastinginspecteur ook om een verlaging worden verzocht. Echter de dga moet altijd minimaal 70% van het salaris van de meestverdienende werknemer in rekening brengen."

 

Dit is (ten dele) onjuist. Het is geregeld in artikel 12a in de Wet op de Loonbelasting 1964. Het werkt als volgt:

a. Het loon wordt gesteld op 42.000 euro.

b. Als de meestverdienende medewerker meer verdient, dan geldt dat loon (minimaal 100%).

c. Als aannemelijk gemaakt kan worden door belastingplichtige dat minder gebruikelijk is dan a of b dan geldt dat loon.

d. Als de belastingdienst aannemelijk kan maken dat het meer moet zijn dan geldt 70% van dat loon, echter niet minder dan 42.000.

 

In jouw situatie moet je duidelijk kunnen maken dat het loon onder de 5000 euro blijft. Dan kan op grond van lid 3 van het wetsartikel verplicht gebruikelijk loon buiten beschouwing gelaten worden.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.