Beste leden van higherlevel,

Voor 2011 heb ik een Var-WUO (ZZP-er in gezondheidszorg). Deze heb ik opnieuw aangevraagd voor 2012. Tot op heden heb ik nog geen bericht ontvangen van de belastingdienst. Nu is mijn huidige opdracht begonnen voor 1 november 2011 en deze loopt nog een tijdje door. Nu heb ik begrepen dat ik voor de lopende opdracht geen nieuwe VAR hoef te overhandigen aan de (huidige) opdrachtgever zolang de opdracht loopt. De VAR (2011) zou nog geldig zijn tot 31 december 2012. Bij aanvang van een nieuwe opdracht is een nieuwe VAR nodig (2012). Dit biedt de huidige opdrachtgever ook in 2012 zekerheid met betrekking tot het niet hoeven betalen van premie e.d. Klopt dit?

Als bovenstaande juist is, wat betekent dit gegeven dan voor mij? Ik heb dus nog geen nieuwe VAR. Kan het zo zijn dat ik tijdens een en dezelfde lopende opdracht het ene moment wordt gezien als ondernemer (VAR-WUO 2011) en het andere moment niet meer (eventuele VAR-ROW 2012)? Als de VAR-WUO voor de huidige opdrachtgever geldt, geldt deze dan ook automatisch voor mij?

Belastingdienst wil waarschijnlijk aanvullende informatie hoewel er helemaal niets is veranderd ten opzichte van 2011.

Ik ben in januari 2011 begonnen als ZZP-er/ondernemer

Groeten Guus Schapelhouman

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/34950-loopt-var-wuo-door-in-2012/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Nu heb ik begrepen dat ik voor de lopende opdracht geen nieuwe VAR hoef te overhandigen aan de (huidige) opdrachtgever zolang de opdracht loopt.

Een opdrachtgever zal er in de praktijk waarschijnlijk niet om vragen, maar op de VAR staat duidelijk aangegeven dat hij slechts geldig is t/m 31 december 2011.

Ik heb dus nog geen nieuwe VAR.

Je kunt dat ding maanden voor het begin van het jaar aanvragen, zodat je hem altijd op tijd hebt. Nu zit er denk ik weinig anders op dan even afwachten en hopen dat de opdrachtgever er niet aan denkt.

Kan het zo zijn dat ik tijdens een en dezelfde lopende opdracht het ene moment wordt gezien als ondernemer (VAR-WUO 2011) en het andere moment niet meer (eventuele VAR-ROW 2012)?

Ja, dat kan. Dat is bijvoorbeeld hoe een zeer langlopende opdracht op enig moment een probleem wordt.

Als de VAR-WUO voor de huidige opdrachtgever geldt, geldt deze dan ook automatisch voor mij?

Ik weet niet helemaal zeker wat je hiermee bedoelt, maar het antwoord is: nee. De enige betekenis van de VAR-WUO is dat de opdrachtgever weet dat hij geen loonheffing etc. hoeft in te houden.

• 0

Als een opdracht is overeengekomen vóór 1 november en begint op of doorloopt na 1 januari van het volgende jaar, dan blijft de VAR tot het eind van deze opdracht geldig, maar nooit langer dan tot 31 december van het nieuwe jaar.

http://www.belastingdienst.nl/variabel/verklaring_arbeidsrelatie/verklaring_arbeidsrelatie-14.html#P234_25750

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar