• 0

Procenten van een stichting, wat heb ik er aan?

Voor te verrichten werkzaamheden kan ik 10% in een stichting tegemoet zien. Deze stichting heeft ongeveer 1 miljoen aan inkomsten op jaarbasis.

 

Bij nader onderzoek vraag ik mij af:

 

1. Is die 10% effectief iets waard als een stichting geen winst uitkering kan doen.

2. Mocht ik tekenen voor 10%, ben ik dan ook direct aansprakelijk?

 

In het kort: heb ik wat aan 10% of is het een luchtbel?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor te verrichten werkzaamheden kan ik 10% in een stichting tegemoet zien. Deze stichting heeft ongeveer 1 miljoen aan inkomsten op jaarbasis.

 

Bij nader onderzoek vraag ik mij af:

 

1. Is die 10% effectief iets waard als een stichting geen winst uitkering kan doen.

2. Mocht ik tekenen voor 10%, ben ik dan ook direct aansprakelijk?

 

In het kort: heb ik wat aan 10% of is het een luchtbel?

 

Wat moet ik me voorstellen bij "10% in een stichting"? Een stichting heeft geen aandelen, dus is er ook geen kapitaal (inbreng) te verdelen, zoals bijvoorbeeld bij een besloten vennootschap. Een stichting heeft een bestuur, en in de meeste gevallen is dat alles. Word je bestuurder, dan kan er - in voorkomend geval - sprake zijn van bestuurdersaansprakelijkheid, maar dat geldt uiteraard niet voor alle bestuurshandelingen, en alleen als er sprake is van bijzondere bijkomende omstandigheden (benadeling van schuldeisers, om maar eens iets te noemen).

 

Een stichting mag geen winstoogmerk hebben, dus die inkomsten van 1 miljoen euro zullen ook weer besteed moeten worden (conform de doelstelling van de stichting).

Link naar reactie
  • 0

Een stichting mag wel degelijk een winstoogmerk hebben, en net zoveel winst maken als ze willen. Alleen het uitdelen van die winst is vaak het probleem. Op zich is het prima mogelijk om werkzaamheden te verrichten tegen 10% van de exploitatieoverschotten (voor aftrek van die vergoeding is dan wel zo praktisch om af te spreken). Dat is gewoon een prijsafspraak, geen winstuitdeling. Je hebt alleen geen invloed op de hoogte van het exploitatieresultaat, dus het kan goed zijn dat je er fors bij inschiet. Persoonlijk zou ik toch voor een wat andere insteek kiezen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.