• 0

Investering in opgeheven BV te boeken als achterwaarts verlies eenmanszaak?

Beste Leden,

 

Na veel gezocht en gelezen te hebben heb ik helaas nog geen antwoord gevonden op mijn vraag.

 

Het gaat om het volgende, ik ben zzp'er en heb daarnaast een aantal jaren geleden met een ander samen een BV opgericht.

In deze BV heb ik destijds (privé) geld gestoken. De BV is helaas niet geworden wat we er van verwacht hadden en deze zal waarschijnlijk binnenkort worden opgeheven. Al met al heeft dit avontuur mij naast de nodige tijd, helaas ook de nodige centjes gekost.

 

Nu vraag ik me af, aangezien privé en mijn eenmanszaak min of meer door de belastingdienst toch als één worden gezien, of ik deze desinvestering binnen mijn eenmanszaak (als achterwaartse verliesverrekening?) kan mee- c.q. opnemen.

Ik hoor graag wat de (on)mogelijkheden zijn.

 

Alvast bedankt.

 

MvG,

 

Marco

 

 

[titel verduidelijkt, zo goed als mogelijk - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Dag Marco

 

Dat kan niet. De EMZ en de BV zijn wezenlijk verschillend, zowel juridisch als fiscaal.

 

Wat wel kan: als je van de oorspronkelijk ingelegde 18.000 euro niet alles terugziet bij liquidatie van de BV, dan kun je voor het verlies t.o.v. de 18.000 een belastingvermindering krijgen 2 jaar na de liquidatie van de BV.

 

Die vermindering bedraagt 25% van het verlies t.o.v. de 18.000 en wordt in mindering gebracht op je netto te betalen belasting in dat jaar. Dus stel dat je van je ingelegde 18.000 niets terug krijgt, dan heb je een korting op de inkomstenbelasting 2 jaar later van (25% x 18.000 =) € 4.500 netto.

 

Dit kun je via de aangifte IB niet aanvragen, dus een adviesuurtje inkopen, raad ik wel aan nadat je de aangifte over dat toekomstige jaar ingediend hebt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?