Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
nielx
Goedemorgen,
In november 2011 heb ik een factuur opgesteld voor een dienstverlening aan een bedrijf in de Verenigde Staten. Het ging om het ontwikkelen van een kunstwerk voor de presentatie op een handelsbeurs in de Verenigde Staten. Het eigendom blijft bij de kunstenaar. Dat betekende dus dat het om een dienst gaat. In mijn onwetendheid had ik in mijn achterhoofd dat de plaats van de dienst Nederland was, omdat het werk in Nederland vervaardigd en verzonden zou worden, maar de hoofdregel van B2B is natuurlijk dat de afnemer belast is (en dit valt niet onder een van de uitzonderingen). En daarbij, de hoofdzaak is het verhuur van het middel, wat in de Verenigde Staten zou gebeuren, dus zelfs B2C zou deze dienst in de VS belast zijn (klopt dat?).
De situatie is als volgt: vanwege deze factuur kon ik in 2011 de KOR toepassen. Ik heb de aangifte van Q4 inmiddels gedaan, maar ik moet sowieso een suppletie indienen omdat ik bij het berekenen van de KOR de ICL meegenomen heb. (Waar de zoekfunctie allemaal niet goed voor is).
Idealiter is de factuur bij de opdrachtgever nog niet in de administratie opgenomen en kunnen we het rechtzetten door de factuur te vervangen. Maar de vraag is hoe ik met de KOR om moet gaan als we het oplossen door middel van een creditfactuur en een nieuwe factuur die we dit jaar uitreiken. Vervalt het recht op de KOR dan? Zou ik dan om de Belastingdienst niet te benadelen bij de suppletie de KOR-correctie op 0 zetten? Of blijft het recht op de KOR, ook al corrigeer ik dit jaar een van de facturen waarop het gebaseerd is?
Hoe ga ik hiermee om?