• 0

belatingaftrekken bij aanschaf taxi personenauto

Hoi Allen,

 

ik zag laatst een bericht over het kunnen toepassen van een kleinschaligheidsaftrek KIA bij aankoop van een personenauto bestemd voor taxivervoer. Ik las daaruit dat het goed mogelijk is om dit toe te passen. Ik wil namelijk een taxi gaan runnen.

Nu vraag ik me ook af, kan de BPM van zo' n aan te schaffen taxi ook op een of andere wijze worden gecompenseerd, afgtreokken oid?. Zoiets als bij grijs kenteken bestelauto's?

En hoe zit het met de normale forfataire bijtelling voor privegebruik van een zakenauto taxi? toch 25% of 20%? of ging men er al vanuit dat het louter zakelijk was en bij dit soort beroepsvevrvoer niet van toepassing was , of kan je met de nieuwe regels volstaan dat je een verklaring indient voor louter zakelijk gebruik?

alvast bedankt, groet Ron

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Een taxi is in beginsel vrijgesteld van BPM. Let wel: als later blijkt dat de taxi naast het zakelijk gebruik ook voor meer dan 10% voor andere doelen gebruikt wordt dan volgt alsnog een aanslag BPM!

 

De vrijstelling BPM verdien je in 3 jaar. Als je binnen die drie jaar niet voldoet aan de taxivrijstelling, dan moet je alsnog (jaarevenredig) BPM betalen.

 

Een taxi mag dus maximaal 10% gebruikt worden voor andere doeleinden dan taxivervoer. Als je op jaarbasis 100.000 km rijdt, mag dus 10.000 KM een ander doel hebben. Als dat privé is, dan betaal je wel bijtelling, omdat je de grens van 500 KM overschreden hebt. Daar zijn geen uitzonderingen voor.

 

De verklaring uitsluitend zakelijk gebruik geldt alleen voor bestelbussen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.