• 0

Octrooi vs. Akte van depot

Stel ( ;D ;D ): ik heb een fantastisch idee en wil ben op dit moment bezig met het uitwerken op papier. Om te voorkomen dat ik straks last krijg van allerlei vervelende concurrenten, wil ik mijn idee zo maximaal mogelijk beschermen. Van een kennis met uitgebreide juridische achtergrond heb ik gehoord dat ik, afgezien van de mogelijkheid om mijn toekomstige handelsnaam als merk te laten deponeren etc., twee mogelijkheden heb:

 

1) Het aanvragen van een octrooi

 

2) Het vastleggen van het idee middels een Akte van depot bij de notaris

 

Beide mogelijkheden spreken mij aan. Maar stel nu dat het octrooi wordt toegewezen: in hoeverre is het dan nog noodzakelijk om het idee middels een Akte van depot te beschermen?

 

En weet iemand of er jurisprudentie is aangaande de kracht van een Akte van depot?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Bedoel je met akte van depot een akte bij een notaris ?

 

Octrooi... heb je veel geld ? Het proces is nogal kostbaar, dus je moet wel echt iets in handen hebben. 20.000-50.000 euro is geen uitzondering....

 

Akte bij notaris kost je tussen 70 en 150 euro.

 

Houdt er rekening mee dat je hiermee geen bescherming geniet, maar deze altijd zelf voor een rechtbank zal moeten claimen!

 

Als je echt iets in handen hebt, zou ik een goede patentjurist zoeken.

Luuk

CeBuRA - eenvoudig, snel en betrouwbaar on-line deponeren van intellectueel eigendom

Link naar reactie
  • 0
Bedoel je met akte van depot een akte bij een notaris ?

 

Octrooi... heb je veel geld ? Het proces is nogal kostbaar, dus je moet wel echt iets in handen hebben. 20.000-50.000 euro is geen uitzondering....

 

Yep, akte bij notaris. Er is me verteld dat je daarmee kunt aantonen dat je als eerste was met het idee en dat de rechter er waarde aan hecht. Klopt dat?

 

Ik heb toevallig net even op de website van het Bureau voor Industriële Eigendommen gekeken en zie dat het eigenlijk erg eenvoudig is om zelf de aanvraag te verzorgen. Eigenlijk vergelijkbaar met de aanvraag voor een merk en scheelt aanzienlijk in de kosten.

 

De aanvraag voor een octrooi kost 90 euro. Wil je een octrooi voor 6 jaar, dan betaal je één keer een "taks" van 242 euro (in het zesde jaar). Of zie ik dat nou verkeerd?

 

Wil je een octrooi voor 20 jaar, dan betaal je inderdaad wat meer.

 

Wat is bepalend voor de keuze tussen 6 en 20 jaar?

Link naar reactie
  • 0

2) Het vastleggen van het idee middels een Akte van depot bij de notaris

 

Je kan jezelf veel geld besparen door gewoon langs de Belastingdienst te stappen voor registratie van je schriftelijke stuk. Dat kost je 7 euro of zo. Een notariële akte van depot biedt niets meer dan een dergelijke registratie -> een vaste datum.

 

Een bescherming van je idee vormt dat niet.

Link naar reactie
  • 0
Wat in jouw geval kan is "merkenrecht". Meer informatie hierover vind je op de website van het Benelux Merkenbureau.

 

Het is mij bekend wat de mogelijkheden zijn. Merk is al aangevraagd. Octrooi is ook mogelijk, mits het om een uniek en niet te voor de hand liggend proces of product gaat. Op technische processen is dus ook een octrooi aan te vragen.

 

Over het deponeren van een stuk bij de fiscus: dit wordt niet meer gedaan. De dienst registratie is inmiddels opgeheven. Daarnaast blijft een stuk bij de notaris in depot, de belastingdienst geeft het enkel terug met een stempel.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer heb je dat dan voor het laatst gedaan?

 

Het laten vastleggen d.m.v. een akte is me aangeraden door een partner van het kantoor Loyens & Loeff. Met alle respect, maar ik vraag me af of jouw kennis hoger reikt.

 

Natuurlijk kan ik mijn vraag ook aan hem voorleggen, maar de betreffende persoon verblijft momenteel in het buitenland voor werkzaamheden.

Link naar reactie
  • 0

Het laten vastleggen d.m.v. een akte is me aangeraden door een partner van het kantoor Loyens & Loeff. Met alle respect, maar ik vraag me af of jouw kennis hoger reikt.

 

Ook Loyens & Loeff kent verschillende afdelingen met verschillende kennis ;D Het was zeker geen notaris?

 

Maar als hij dat aanraadt, moet je dat gewoon doen.

 

Mijn laatste registratie is wel van een paar maandjes geleden. Een fusievoorstel, geloof ik.

Link naar reactie
  • 0

Bij CeBuRA kun je binnenkort on-line je Intellectueel Eigendom deponeren. Met name datgene dat onder de auteurs- en naburige rechten valt. Hiermee kun je altijd aantonen dat je in bezit was van bepaalde informatie op een bepaalde datum.

 

Hiermee is het deels een vervanging en deels een aanvulling op de huidige mogelijkheden zoals i-DEPOT en depot bij een notaris.

 

Luuk

CeBuRA - eenvoudig, snel en betrouwbaar on-line deponeren van intellectueel eigendom

Link naar reactie
  • 0

Waar zit hem die aanvulling op de huidige mogelijkheden precies in?

 

Het is trouwens wel netjes als je even vermeld wie je bent en wat jouw betrokkenheid is bij dit initiatief. Dat je reclame wilt maken voor dit project snap ik, en omdat het past binnen de grenzen van dit deelforum laat ik hem staan, maar graag wel openheid van zaken.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad...dat was wel zo handig geweest en bovendien in het geheel niet geheim, integendeel!.

 

Ik ben zelf sinds december 2003 initiatiefnemer, projectmanager en deels investeerder:

Ik stoorde mij er namelijk al tijden aan dat er geen eenvoudige en toegankelijke oplossing is en dat niemand met een echt goede oplossing komt. Er is veel verwarring over depot en de bescherming die het al dan niet biedt.

 

Ambitie:

CeBuRA staat voor Centraal Bureau Registratie & Archivering en heeft de ambitie om voor Nederland het centrale punt te zijn om Intellectuele Eigendommen te deponeren. Er zal op de website op korte termijn ook duidelijk worden aangegeven in welk geval je iets beter bij ons deponeert en wanneer je beter een octrooi, patent of ander alternatief kunt kiezen.

 

Met wie?

o.a. Notarissen, Juristen, Brancheverenigingen.

Om de grenzen scherp te stellen zijn er natuurlijk contacten met de overige depotaanbieders in Nederland

 

Val je in deze groep en wil je meehelpen om dit tot een succes te maken? Kijk op de website www.cebura.nl!

 

Tips over hoe het beter kan?

Laat het ons weten via onze webiste of dit forum!

 

Ik houd dit forum op de hoogte van de voortgang.

Luuk

CeBuRA - eenvoudig, snel en betrouwbaar on-line deponeren van intellectueel eigendom

Link naar reactie
  • 0
...en als ik nu vertel dat er inderdaad in het plan zit om een notariële akte uit te reiken........binnenkort meer hierover....

 

Ik ben erg benieuwd hoe je dit wilt gaan doen. Bij een notariële akte moeten de comparanten in persoon langskomen bij de notaris. Tenzij je gaat werken met gevolmachtigden, maar dan moeten mensen het concept wel voor 100% vertrouwen.

 

Of wordt het een soort casus.com idee, waarbij men nog steeds naar de notaris moet?

Link naar reactie
  • 0

Nee, je hoeft er niet voor naar de notaris en ja betrouwbaarheid speelt een zeer belangrijke rol. Het wordt geen casus.com (die bestaat immers al).

 

... binnenkort meer!

 

:)

Luuk

CeBuRA - eenvoudig, snel en betrouwbaar on-line deponeren van intellectueel eigendom

Link naar reactie
  • 0

Simpel: even een abonnementje op de uitgave van het Bureau voor Tekeningen en Modellen nemen. Gaat wel veel werk in zitten.

 

Idee is inderdaad wel goed, maar bron van zorg blijft bij mij de waarde van het door een commercieel bedrijf geleverde werk in vergelijking met de waarde van een akte van depot bij de notaris en een depot bij het Bureau voor Tekeningen en Modellen.

Link naar reactie
  • 0

Ben echter benieuwd hoe je de gedeponeerde stukken gaat verifieren op authenticiteit in vergelijking met reeds auteursrechtelijk beschermde documenten, teksten, tekeningen, etc.

Dat zou een kostbare zaak worden..Waarom zouden wij dit moeten doen? Doet een notaris bij een depot toch ook niet?

Wij denken bovendien dat het van belang is dat wij niet naar de inhoud van een depot gaan kijken (worden veilig en ontoegankelijk opgeslagen). Eigenlijk doen we niets anders dan het notarisdepot in elektronische vorm, inclusief de notariële depotakte.

 

Een formeel depot bij bureau voor modellen en tekeningen of een patent kunnen wij niet vervangen, dat is ook niet onze intentie. Maar dan heb je het over industriële eigendommen (ook qua wetgeving) en niet meer over auteurs- en naburige rechten.

 

 

Luuk

CeBuRA - eenvoudig, snel en betrouwbaar on-line deponeren van intellectueel eigendom

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kun je net zo goed je idee goed omschreven en uitgewerkt 2 maal uitprinten in 2 enveloppen sturen en deze aangetekend aan jezelf sturen.

Dan heb je een gedateerde envelop, die je natuurlijk wel dicht moet laten.

Ben je voor 20 € klaar.

Want in principe betaal je dan uiteindelijk gewoon voor het voor langere tijd bewaren van een paar velen papier.

 

Link naar reactie
  • 0

Die enveloppen is natuurlijk een methode, maar realiseer je dat al een ander beter aannemelijk kan maken (bijv een depot bij een vertrouwde derde) je de zaak (zeer waarschijnlijk) verliest.

Dat het aan jezelf sturen van enveloppen zou werken is volgens mij een groot misverstand. Ik ben nog geen zaak tegengekomen die hiermee heeft gewonnen, maar ben wel geinteresseerd . Ik denk dat hiermee met name een stukje bluf meeteelt.

 

Aantekenen is alleen een (redelijk) bewijs dat een bepaalde envelop aan een bepaald persoon op een bepaalde datum is verzonden

 

Enkele argumenten:

1) Wie zegt dat je hem gesloten hebt verzonden?

2) Wie bewijst dat de envelop niet pas definitief is verzegeld en van inhoud voorzien nadat het conflict is ontstaan?

 

Echter als de tegenpartij helemaal geen bewijzen heeft maak je wellicht een kans.

Luuk

CeBuRA - eenvoudig, snel en betrouwbaar on-line deponeren van intellectueel eigendom

Link naar reactie
  • 0

Is bekend. je kunt maximaal 4 vel A4 kwijt oin één envelop. Voor sommige is dat voldoende. Maar... wel minstens 54 euro !

 

sorry... moet 45 Euro zijn!

Luuk

CeBuRA - eenvoudig, snel en betrouwbaar on-line deponeren van intellectueel eigendom

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.