• 0

geld van peroonlijke rekening op rekening bv storten

Dag mensen, ik ben nieuw in het ondernemerschap en heb sinds een kort een persoonlijke holding bv.

Ik vraag een fee aan de dochter bv waar ik in deelneem en keer mezelf uit de holding salaris uit.

Mijn vraag is heel simpel: Kan ik zonder fiscale gevolgen wat spaargeld van mijn persoonlijke rekening naar de holding rekening sturen? Hoe boek ik zoiets weg? Dit geldt overigens ook voor de 18.000 euro opstartkosten.

Het klinkt waarschijnlijk logisch, maar als ik zoek op "geld van peroonlijke rekening op rekening bv storten" kom ik niet veel tegen.

Alvast hartelijk dank voor uw reactie.

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Arjan

Waarom zou je dat willen doen? Geld lenen aan je BV heeft als gevolg dat de rente op die lening belast is in box 1 bovenop je salaris. Er is dan sprake van zogenaamde terbeschikkingstelling. Daarbij moet die rente ook nog eens zakelijk zijn.

Je opmerking t.a.v. de 18.000 aandelenkapitaal kan ik niet plaatsen. Heb je dat geld weer uit de BV gehaald?

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Het is geen lening aan de bv, maar een schenking van mijzelf aan de bv. Het gaat niet om veel geld, maar genoeg om de eerste maand door te komen. Ik hoef het ook niet terug; er worden mogelijk wat opstartkosten mee betaald. De 18.000 is namelijk al uit de holding, want die is gebruikt om de dochter bv mee te starten.

De 18.000 aandelenkapitaal is alleen gestort vanuit mijn prive bankrekening, hopla mijn bv rekening op. Meer dan dat is het niet.

Ik vraag me alleen af hoe ik beide bovenstaande transacties in de administratie zal moeten zetten. Schenking of zoiets?

Hopelijk ben je niet in de war van de termen die ik gb=ebruik, maar in jip-en-janneke-taal klinkt het toch niet zo gek?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar