• 0

Samenwerking met fysieke winkel

La Cocina is momenteel zeer hard aan het groeien. Organiseer momenteel al zeer veel kookworkshops voor bedrijven alsook diverse andere groepen.

 

Daar ik steeds na een kookworkshop en uit diverse hoeken de vragen krijg vanwaar ik mijn producten haal. Moet ik deze mensen steeds naar 1 winkel ergens in Belgie verwijzen. Niet bepaald fijn voor bepaalde mensen als ze ver moeten rijden voor die bepaalde producten.

 

Ik heb de winkel gecontacteerd die in feite de enige is in Belgie die zulke producten aanbiedt en deze zijn zeer geinteresseerd in mijn voorstel.

 

Hoe kan ik dit het best regelen op vlak van betalingen? Percentage dat ik mag vragen per klant aan de winkel? Rekening aanvragen waar beide personen toegang tot hebben of bestaat er ook een online oplossing?

 

Ik wil namelijk mijn klanten diverse betaalmogelijkheden aanbieden.

 

Ik zie de antwoorden wel komen met open armen ;D

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

of bestaat er ook een online oplossing?

Niet meteen een antwoord, maar wel een relevante vraag hierover.

Is het dan niet mogelijk hiervoor om een webshop op te zetten? Ik neem aan dat je dat hebt overwogen, wat waren de bezwaren/struikelblokken?

In dat stadia ben ik al dat ik een webshop ga starten. Mijn vraag is puur in feite waar het geld van de klant naartoe gaat alsook het percentage wat ik mezelf mag aanrekenen?

Link naar reactie
  • 0

Proficiat met je succes!

 

Er zijn er zoveel mogelijkheden....

 

Ik ben hier een samenwerking aan het ontwikkelen voor kookworkshops met een speciaalzaak die buitenlandse ingrediënten aanbiedt, en diverse chef-koks. De winkelier trekt de kar en organiseert alles, ik zorg ervoor dat de ruimte bereid is, en de chef-koks geven de workshops. Zo is de kwestie van ingrediënten verkoop voor de hand liggend; wel heb ik het geregeld dat detailhandel mag in de ruimte om alles te kunnen verkopen.

 

Ook hebben wij een bedrijf die high te en dergelijke soorten workshops geeft; een deel van haar aanbod is verse thee en zij heeft een relatie met de leverancier opgebouwd en de nodige kennis ervan. Ik heb het met haar geregeld dat verse thee door haar besteld mag worden voor andere workshops met een liefhebber (gewoon thee in een zakje is inbegrepen maar toch).

 

Hoe je het regelt hangt er vanaf wat je in gedachten hebt: online is het makkelijk te regelen door je cliënten met een speciale link te voorzien naar hun website toe, waardoor je een bepaalde bedrag krijgt over hun bestelling. Als je ervoor een stukje logistiek zorgt door het tijdens de workshop aan te bieden is dat natuurlijk een andere kwestie.

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Als ik je situatie een beetje goed beoordeel, hink je eigelijk op 2 gedachten: werken volgens het affiliate principe of een vorm van dropshipping.

 

Ik weet niet of jouw vaste winkel een webshop heeft maar gesteld dat dit zo is, dan zou je op je eigen website door kunnen verwijzen naar deze webshop. Ik zou dan voorstellen om van die eerste order die hier uit voort komt misschien wel 25% 'aanbreng fee' te ontvangen. Waarom zo'n hoog percentage? De kans is enorm groot dat jouw klanten jouw website bij een herhalingsaankoop overslaan; zij gaan direct naar jouw leverancier. Vanaf dit moment is voor jou niet meer te traceren dat 'jouw' klanten opnieuw hebben ingekocht bij de winkel. Natuurlijk kan de winkelier zien dat het klanten zijn die door jou zijn aangebracht. Maar betekent dat ook dat jij telkens netjes je provisie krijgt? Dit vraagt wel om heel veel wederzijds vertrouwen en administratieve openheid... Ik vermoed dat ook in België de economische wind guur is? Misschien dan maar beter eenmaal gaan voor een hogere provisie.

 

Heeft je inkoopadres geen webshop, dan zou ik die heel snel zelf starten - daar ben je ook al mee bezig. Werk hierbij nauw samen met leverancier waarbij jij de webshop runt en je leverancier de producten uitlevert aan jouw klanten. Iedere bestelling room je af met een percentage van de kosten en een bepaald winstpercentage / aanbreng fee, de rest van het geld is voor jouw leverancier. Het gros van het werk wordt hierbij gedaan door je leverancier, jij bent een extra verkoopkanaal.

Ook als jouw leverancier een eigen webshop heeft en je hebt er binnenkort zelf een online, kun je volgens dit principe blijven werken. Wel treedt de complicatie op dat jij je presenteert je als webwinkel terwijl je eigenlijk een doorgeefluik bent. Hoe ga je dit managen en communiceren? Met verpakkingen en vrachtdocumenten in jouw stijl? Of zeg je gewoon dat jouw leverancier je logistieke dienstverlener is? Mensen zijn niet gek natuurlijk, voor je het weet bestellen ze direct bij jouw leverancier. En dan treedt het probleem van scenario 1 opieuw op...

 

Het eerste scenario brengt niet zoveel werk met zich mee voor jou. Het nadeel is echter dat je jouw klanten als het ware overdraagt aan je leverancier. Het zal een hele klus worden om jouw rechten op de provisie bij te houden en te incasseren is mijn inschatting.

 

In het tweede scenario zit het venijn in de mogelijkheid van een dubbele webwinkel. Wat is jouw toegevoegde waarde als alle producten ook in die andere webshop zitten? Ik zie hiervoor 2 mogelijke oplossingen:

1. Je voegt zelf exclusieve producten toe die jouw vaste leverancier niet mag/zal voeren maar waarvoor wel de logistiek wordt gedaan. Hiermee creëer je meerwaarde en uniciteit.

2. Je intensiveert de samenwerking en kiest er voor om volgens een multi-site principe webshops op te zetten. Hierbij is er eigenlijk sprake van 1 onderliggende webshop (+administratie) met 2 verschillende verschijningsvormen. Zowel jouw bedrijf als je leverancier krijgen een webshop maar gebruiken hetzelfde systeem dat er achter steekt. Hiermee heb je dan directe toegang tot de administratie en kunnen de kosten en opbrengsten eerlijk worden gedeeld en verdeeld.

 

Mijn 'advies' vanaf grote afstand zou zijn om een intensivering van de samenwerking te onderzoeken. Samenwerking in een webshop zoals beschreven in punt 2, geeft je tenminste inzicht in het reilen en zeilen van die webshop. Het wordt wat gemakkelijker om jouw deel van de taart op te eisen.

 

Hopelijk is mijn verhaal duidelijk genoeg. Zo niet, stel je vragen gerust. Ik ben trouwens ook heel benieuwd of de webwinkeliers onder ons hier nog aanvullingen of suggesties op hebben.

 

Groet,

iOptimize

 

 

 

 

 

 

iOptimize maakt klanten van bezoekers en verbetert het rendement van je site.
Link naar reactie
  • 0

Alvast bedankt voor de hele uitleg iOptimize.

 

In mijn situatie is het zo dat de winkel niet eens een online shop heeft en geen weet heeft hoe hij de goederen bij de klanten bezorgd. Op dit moment moeten de mensen bellen en hij rijdt er wel om met de goederen. Niet bepaald anno 2012 lijkt me.

 

Hoe ik het bekijk:

Webshop wordt volledig gerunt op mijn website. Beide partijen hebben inkijk in de backoffice. Op vlak van beschikbaarheid van producten zal hij het beter weten dan ik.

 

Ik dacht in feite aan 20% van het aankoopbedrag van de klant dat dan naar mij gaat.

 

Op vlak van logistiek wil ik gepersonaliseerde kartonnen dozen laten bedrukken met mijn logo erop alsook referentie van zijn winkel. In Belgie is er taxipost die binnen de 24H het pakketje komt ophalen en bij de klant kan leveren. Deze procedure kan perfect online gemanaged worden. Ik wil namelijk service hoog in het vaandel dragen dat de klanten na hun eerste aankoop zeer tevreden zijn op vlak van levering en dergelijke.

Link naar reactie
  • 0

Oh, zo. Ik snap het nu beter.

 

Bij Deskbookers.com hebben ze het zo geregeld dat mobiele werkers door hun website ruimte hier in kunnen boeken en betalen, ik krijg een melding ervan natuurlijk, en aan het einde van iedere maand stuur ik ze een factuur op voor wat door hun gekomen is. Deze betalen ze door aan mij.

 

Misschien een idee?

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Oh, zo. Ik snap het nu beter.

 

Bij Deskbookers.com hebben ze het zo geregeld dat mobiele werkers door hun website ruimte hier in kunnen boeken en betalen, ik krijg een melding ervan natuurlijk, en aan het einde van iedere maand stuur ik ze een factuur op voor wat door hun gekomen is. Deze betalen ze door aan mij.

 

Misschien een idee?

Ik zie liever resultaat na elke aankoop van een klant en ik denk ook de winkel. Ik denk dat het ook goed is om samen een bankrekening te openen waar wij allebei recht op inkijken hebben. Dit op het vlak van uitbetaling en bij ontvangenis van het geld van de klant. Of laat ik dit beter bij de winkel. Want ik kan in feite die berekeningen ook maken via de backoffice van de webwinkel.

 

Wat denken jullie?

 

Kan ik een paypal rekening openen zonder een kredietkaart?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb vorig jaar een opzetje gemaakt voor een column met tips om van online ook je producten offline aan te bieden maar deze ligt er nog steeds half af bij en moet nodig eens afgemaakt worden. :-[

 

Een optie is om naast de producten dmv een eigen groothandel aan te bieden ze ook shop-in-shop aan te bieden. Met shop-in-shop kan je ook denken aan een stelling of display ipv een eigen ruimte met evt. de optie van in consignatie.

 

Veel winkels zijn op zoek naar uitbreiding van het assortiment, zonder daarvoor grote investeringen te moeten doen, om zo de omzet omhoog te krikken dus aan afnemers geen gebrek.

Ik ken een dame met een webwinkel die ook haar producten in winkels verkoopt, dit doet zij door het aanbieden van een basispakket in een houten display ( een op maat gemaakte houten kast) en heeft inmiddels een landelijke dekking.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb vorig jaar een opzetje gemaakt voor een column met tips om van online ook je producten offline aan te bieden maar deze ligt er nog steeds half af bij en moet nodig eens afgemaakt worden. :-[

 

Een optie is om naast de producten dmv een eigen groothandel aan te bieden ze ook shop-in-shop aan te bieden. Met shop-in-shop kan je ook denken aan een stelling of display ipv een eigen ruimte met evt. de optie van in consignatie.

 

Veel winkels zijn op zoek naar uitbreiding van het assortiment, zonder daarvoor grote investeringen te moeten doen, om zo de omzet omhoog te krikken dus aan afnemers geen gebrek.

Ik ken een dame met een webwinkel die ook haar producten in winkels verkoopt, dit doet zij door het aanbieden van een basispakket in een houten display ( een op maat gemaakte houten kast) en heeft inmiddels een landelijke dekking.

Heb je hier een voorbeeld van?

 

Ik heb gemerkt bij die winkel dat deze winkel geen producten aanbiedt van een paar landen zoals Cuba. Misschien iets waar ik een andere partner voor kan zoeken en wie weet ook een samenwerkingsverbond mee kan sluiten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.