• 0

Niet-exclusieve licentie mbt auteursrechten (bij een wedstrijd)

In verband met een fotowedstrijd, heb ik een klein juridisch vraagje.

In de voorwaarden staat:

 

"De fotograaf verleent een niet-exclusieve, onbeperkte en kosteloze licentie, met het recht een sublicentie te verlenen, terzake alle (intellectuele eigendoms)rechten, waaronder in ieder geval begrepen het auteursrecht, met betrekking tot de ingezonden foto(’s)"

 

Grotendeels heel duidelijk en logisch: ze willen geen rekening na publicatie. Anders kun je een foto als 'paard van Troje' inzenden. En dat ze een winnende foto gratis tot de laatste byte willen verslijten: prima: de credits blijven erbij staan.

Het gaat mij om het 'niet-exclusieve'.

Ik interpreteer dat als dat zij niet de enige zijn die die licentie kunnen krijgen, maar dat ik zelf ook nog de rechten heb op de foto en deze dus ook nog kan 'exploiteren' of publiceren. Aangezien ik soms misschien wel een 'taal-nazi' ben, maar dat ik van 'juridische haarkloverij' weinig kaas heb gegeten, vraag ik me af, of er hier iemand is, die de term 'niet-exclusieve' goed kan duiden in deze context. Misschien zit ik er helemaal naast.

 

Alvast bedankt!

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Niet exclusief wil zeggen dat ook jij je foto(s) nog mag verkopen. Maar pas wel op. Je geeft wel ALLE rechten uit handen. De foto mag zelfs door hen door verkocht worden. Jij zult daar nooit iets van zien. Het zou "vriendelijker" (lees eerlijker) zijn als ze de rechten alleen voor de wedstrijd en de daarmee samenhangende media zouden gebruiken. Tuin er dus niet in en weet van te voren heel goed wat je doet.

Link naar reactie
  • 0

Herman, bedankt voor de snelle reply :)

 

Ik begrijp heel goed wat de concequenties zijn.

De foto's zouden mij normaal gesproken ook niets opleveren (dus nuchter bekeken verlies ik ook niets), maar stel je voor dat ik bij de nominaties zit, dan zien toch weer meer mensen wat ik kan.

Het gaat er mij vooral om dat ik ze inderdaad zelf nog kan gebruiken, publiceren, etc.

 

Het zou inderdaad netter zijn, dat als er aan verdient wordt, de maker er ook iets van terugziet.

Ik denk er nog even over na :)

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.